ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ ماگلان در رصدخانه «Las Campanas» واقع در شیلی دورترین سیاهچاله غول پیکری را که تا کنون کشف شده است، مشاهده کرده اند.
کد خبر: ۱۱۰۰۳۲۸
دورترین سیاهچاله غول پیکر کشف شد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، این سیاهچاله در مرکز یک کوازار قرار دارد؛ کوازار دیسک های سنگین و درخشانی هستند که در مرکز بسیاری از کهکشان ها یافت می شود.

این کوازار آنقدر دور است که نور آن حدود 13 میلیارد سال نوری طول کشیده است تا به تلسکوپ ماگلان برسید.

و از آنجاییکه تصور می شود پدیده «بیگ بنگ» (انفجار بزر گ) 13.8 میلیارد سال پیش رخ داده است ستاره شناسان معتقدند که این سیاهچاله متعلق به زمانی است که کیهان تنها 690میلیون سال سن داشته است.

این رصدهای جدید که جزئیات آن در مجله Nature منتشر شده است، نشان می دهد که این سیاهچاله 690 میلیون سال بعد از تولد کیهان وجود داشته است.

از سوی دیگر جرم این سیاهچاله نیز بسیار زیاد و 800 میلیون برابر جرم خورشید است.

ادواردو باانادوس، یک ستاره شناس در موسسه علوم کارنگی که ریاست ستاره شناسانی که این سیاهچاله غول پیکر را کشف کرده اند برعهده داشت، گفت: جمع آوری این همه جرم در کمتر از 690 میلیون سال، چالش بزرگی برای نظریه های رشد سیاهچاله های ابر جرم است.

امروزه سیاهچاله هایی که تازه شکل می گیرند به ندرت بزرگتر از دهها توده خورشیدی هستند اما محققان معتقدند که در اوایل پیدایش کیهان شرایط برای رشد سیاهچاله های ابرجرم مساعدتر بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها