درباره برنامه «در جست‌وجوی حقیقت» و «روبرتو دلا مادرید»

روشنگری به زبان اسپانیایی

«در جســت‌وجــوی حقیقـت» (Detras de la Razon) بیش از سه سال است که به عنوان یکی از پایه‌های تحلیلی شبکه هیسپان تی‌وی در قالب برنامه‌ای چالشی و مهیج طراحی شده و با ظهور در عرصه برنامه‌های گفت‌وگو محور چالشی شبکه‌های اسپانیایی زبان، نه‌تنها توجه مخاطبان را به خود جلب کرده که زیر ذره‌بین فضای رسانه‌ای آمریکای لاتین و رقبای این شبکه در منطقه و جهان نیز قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۹۲۳۸۰
روشنگری به زبان اسپانیایی

برنامه در جست‌وجوی حقیقت، با اجرای روبرتو دلا مادرید که به صورت زنده از شبکه هیسپان تی‌وی پخش می‌شود، از پربیننده‌ترین برنامه‌ها در میان شبکه‌های اسپانیایی زبان دنیاست.

این برنامه گفت‌و‌گو محور به شکل زنده به اتفاقات مهم سیاسی و اجتماعی روز دنیا می‌پردازد. حالا دیگر نام این برنامه و روبرتو دلا ‌مادرید همواره با هم آمده و این مجری به نوعی به عنصر هویتی این برنامه تبدیل شده و این امر او را به عنوان یکی از مشهورترین مجریان هیسپان تی‌وی در سراسر کشورهای اسپانیایی‌زبان نیز شناسانده است.

در برنامه درجست‌وجوی‌حقیقت که از شنبه تا سه‌شنبه و به صورت زنده از شبکه هیسپان‌تی‌وی روی آنتن می‌رود، معمولا سوژه‌هایی از طرف دبیران خبر انتخاب می‌شود که مورد غفلت شبکه‌های مشابه بوده یا با سیاست‌های استکبارستیزانه هیسپان تی‌وی همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، تظاهرات ضدترامپ، حملات تروریستی بارسلونا، ظلمی که به مسلمانان در نقاط مختلف دنیا می‌شود، تظاهرات نژادپرستی و عکس‌العمل‌های کره شمالی نسبت به آمریکا همه از موضوعاتی بوده‌اند که در این برنامه به آنها پرداخته شده است.

در ابتدای این برنامه گفت‌و‌گو محور 30 دقیقه‌ای، دلا‌ مادرید با مقدمه کوتاهی سراغ ویدئو کلیپی از موضوع این قسمت برنامه می‌رود و ادامه برنامه با ارتباط تصویری‌ای که با کارشناسان برنامه برقرار می‌کند، پی گرفته می‌شود. معمولا برای چالشی‌تر کردن موضوع برنامه سعی می‌شود از نظر تحلیلگران موافق و مخالف موضوع مطرح شده، استفاده شود.

طبق آمار منتشر شده، برنامه در جست‌وجوی حقیقت هیسپان‌تی‌وی، توانسته در چند سال اخیر جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های موجود در بین شبکه‌های معروف اسپانیایی زبان مانند تله‌سور، آر.تی، بی.بی.سی و سی.ان.ان اسپانیایی باشد. به عنوان مثال، یکی از برنامه‌های در جست‌و‌جوی حقیقت با نام «خداحافظ دلار» با 845 هزار بار بازدید در یوتیوب، از بسیاری برنامه‌های معروف این شبکه‌ها، آمار بازدید بالاتری دارد. اطلاعات، موضعگیری‌ها و تحلیل‌های کارشناسان این برنامه نیز معمولا توسط شبکه‌های دیگر، منابع خبری معتبر و... مورد استناد و طرح مواضع و تفاسیر مختلف قرار گرفته‌اند.

روبرتو دلا ‌مادرید مجری، تهیه‌کننده و کارگردان اسپانیایی زبان در جست‌وجوی حقیقت است. احسان کاظمی، فاطمه کشاورزیان، محمدرضا کریمیان، کامران اکبری، آیدین شایگان، وحید خدادادی، مریم سعیدی و سیدعلی سیدحسینی، دبیران خبر این برنامه هستند که به همراه رسول گودرزی، کیوان محسنی و علی کامرانی به عنوان سردبیران این برنامه، محتوای آن را در قالب‌های مختلف آماده می‌کنند. وظیفه ارتباطات و هماهنگی مهمانان و کارشناسان برنامه به‌عهده زهره میرزاپور، سلمان عرفانی و سیمین‌دخت‌شاکری است.

برنامه گفت‌وگو محور در جست‌وجوی حقیقت که مستقیما زیر نظر نیوزروم هیسپان تی‌وی طراحی و روی آنتن می‌رود، از شنبه تا سه‌شنبه ساعت 22 و 30 دقیقه به وقت تهران پخش می‌شود و چند نوبت نیز بازپخش دارد.

به امید دنیای بهتر

روبرتو دلا مادرید پیش از آن که در سال 1390 به ایران بیاید و در هیسپان‌تی‌وی، اولین شبکه بین‌المللی 24 ساعته اسپانیایی زبان صدا و سیما به اجرا بپردازد، در چند شبکه تلویزیونی و نیز یک روزنامه در کشور‌های آمریکا و مکزیک تجربه کار و اجرا داشته است.

این مکزیکی 45 ساله عاشق کتاب و مسافرت، حالا بعد از پنج سال کار مداوم خبری و حضور مقابل دوربین شبکه هیسپان، نه‌تنها یکی از مشهورترین مجریان این شبکه که از جمله مجریان شناخته شده شبکه‌های اسپانیایی زبان دنیاست و از همین روست که تاکنون بیشتر برنامه‌های زنده هیسپان تی‌وی و از جمله گفت‌و‌گوی به یادماندنی این شبکه با اوو مورالس (رئیس‌جمهور بولیوی) با اجرای او روی آنتن رفته است.

وی درباره حضورش در ایران و شبکه هیسپان تی‌وی می‌گوید: هر روز صبح به امید یک دنیای بهتر چشم‌هایم را باز می‌کنم. این روحیه فقط به دلیل حضورم در ایران است. این موضوع باعث شد لحظه لحظه زندگی خود را وقف تهیه و اجرای برنامه سیاسی تحلیلی در جست‌وجوی حقیقت، کنم.

دلا مادرید می‌افزاید: به ایران رفتم، چون به پروژه تعادل اعتقاد داشتم. در ایران شاهد سیستمی بودم که امپریالیسم کنونی حاکم در جهان را در مقابل ایده حفاظت از حق هر یک از مردم نسبت به انتخاب آینده خود به زانو درآورده بود. این دلیلی شد تا بتوانم بزرگ‌ترین چالش زندگی خود را تجربه کنم.

این مجری و تهیه‌کننده تاکید می‌کند: هم‌اکنون رسالت اولیه من قابل درک است؛ رویای جهانی بهتر بر اساس توازن، احترام و صلح که ریشه در ساختارهای فکری انسان‌شناسانه، فلسفه و جامعه‌شناسی دارد. اینها ابزاری هستند جهت انتقال اطلاعات به مخاطبی که خواستار تغییرات در نظام رسانه‌های سنتی سلطه‌جو است؛ رسانه‌هایی کثیف و مبهم بر پایه غرور و ولع .

وی ادامه می‌دهد: هر روز در این برنامه درباره سوءاستفاده‌های بزرگ رسانه‌های غربی، گزارش تهیه می‌کنم. رسانه‌های غربی زیرساخت‌های غول‌پیکری برای اطلاع‌رسانی دارند و از بودجه‌های سرسام‌آور جهت حضور در تمام نقاط جهان استفاده می‌کنند. اما متاسفانه در نهایت در بسیاری از موارد شهروندان در همه جای دنیا از آنچه واقعا باید بدانند، محروم می‌شوند. هر روز در برنامه این پدیده را محکوم می‌کنم و آن را به عموم مردم جهان هشدار می‌دهم.

یک منبع دانشگاهی

دلا مادرید تصریح می‌کند: بیشتر شهروندان جهان درگیر فعالیت‌های فکری نیستند و فقط منبع اطلاعاتی آنها اخباری است که از طریق تلویزیون پیگیری می‌کنند و از همین زمان فعالیت من آغازمی شود تا این عدم فعالیت فکری از بین برود و نقطه شروعی را در روند تفکر هر چه عمیق‌تر افراد فراهم کند.

وی با اشاره به این‌که نتیجه تمام تلاش‌های من غرور و حسن‌نیت است، اظهار می‌کند: برنامه در جست‌وجوی حقیقت، صرف نظر از این‌که یکی از برنامه‌های پربیننده است، همچنین به یکی از منابع دانشگاه‌ها تبدیل شده است، کما این‌که وظیفه ما به عنوان اصحاب رسانه، ارائه اطلاعات به تمام مردم جهان و کمک به آنها درخصوص کامل کردن فرآیند آگاهی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها