معاون سازمان غذا و دارو پاسخ داد؛

ماجرای نان‌هایی که باعث "سرطان" می‌شوند!

"یکی از عوامل مهمی که امروزه باعث ایجاد گسترش سرطان در کشور شده، بحث نان است؛ نان‌هایی که افرادی با نام "نان خشکی و نمکی" آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به دامداری‌ها و گاوداری‌ها می‌فروشند..."
کد خبر: ۱۰۷۴۷۰۳
ماجرای نان‌هایی که باعث "سرطان" می‌شوند!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، این جملات بخشی از یک پیام صوتی است که اخیرا در فضای مجازی دست به دست می‌شود و نگرانی‌هایی را در اذهان عموم ایجاد کرده است.

در این پیام صوتی فردی ظاهرا پزشک از ضایعات نان و استفاده آن در تغذیه دام و طیور صحبت می‌کند و مدعی می‌شود که "این نان‌ها پس از جمع‌آوری در جایی انبار می‌شوند و پس از چند روز به دلیل رطوبت هوا کپک زده و سمی را به نام آفلاتوکسین تولید می‌کنند؛ آفلاتوکسین هم عاملی سرطان‌زا است و با ورود آن به بدن دام، گوشت، شیر و حتی کودی که از دام پای درخت ریخته می‌شود، حاوی این سم خواهند بود و در مجموع این نان باعث می‌شود که میزان رشد سرطان بالا می‌رود. "

اما سازمان غذا و دارو این مبحث را قویا تکذیب می‌کند و آن را بی‌اساس می‌داند.

مهندس سمیره صباح - معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو در این باره به ایسنا می‌گوید: اگر چه سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ در همه مواد غذایی مرطوب رشد می‌کند و ما بصورت مستمردر مصاحبه‌های خود بویژه درباره آجیل‌های مانده این موضوع را متذکر شده‌ایم، اما دوز این قارچ در نان‌های خشک آنقدری نیست که بتواند مبتلا کننده انسان به سرطان باشد.

وی تاکید می‌کند: اظهاراتی مبنی بر اینکه آفلاتوکسینی که در اثر رطوبت در نان خشک ایجاد می‌شود، ناناست و مصرف آن توسط دام و در نتیجه مصرف شیر آن دام توسط انسان، سم آفلاتوکسین را منتقل کرده و باعث بروز سرطان می‌شود، بی‌اساس است.

صباح می‌گوید: بررسی‌های تخصصی در شیر و لبنیات هم خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و تاکید می‌کنیم که صرفا نتایج آزمایشگاهی می‌توانند سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ را مشخص کنند و از طریق طعم، رنگ، بو و خصوصیات حسی به تنهایی نمی‌شود متوجه آن سم شد.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو تاکید می‌کند: قاطعانه اعلام می‌شود که مقدار آفلاتوکسین موجود در نان خشک در حد مجاز بوده و این مقدار نمی‌تواند مشکلی به معنای سرطان‌زایی برای انسان ایجاد کند.

وی در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: از کسانی که بر این ادعا اصرار دارند، می‌خواهیم با آمار وآنالیز دقیق، مطالب خود را به سازمان غذا و دارو ارایه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها