طعم خوش پسته برشته بر کسی پوشیده نیست. سیدمهدی طبیب‌زاده بالا بودن هزینه تمام شده در بسته‌بندی پسته برشته برای تولید کننده را از علت‌های صادرات این محصول به صورت خام می‌داند.
کد خبر: ۱۰۷۲۲۵۰
نبود تعرفه ترجیحی دلیل شکست در صادرات پسته بسته‌بندی شده / ورود پسته در بازار بورس کالا برای اولین بار

سیدمهدی طیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان در ارتباط با صادرات و بسته بندی پسته به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: زمانی‌که پسته برشته و بسته‌بندی شود تعرفه آن متفاوت خواهد بود و گران‌تر می‌شود؛ ما همانند برخی از کشورهایی که مصرف کننده پسته هستند، تعرفه ترجیحی نداریم بنابراین پسته گران وارد باز می‌شود و نمی‌توانیم با رقبای خود که دارای تعرفه ترجیحی با کشورهای دیگر هستند درصادرات پسته بسته‌بندی شده رقابت کنیم، به همین دلیل پسته خام صادر می‌شود و نه به این خاطر که در کشور بسته بندی استاندارد و خوبی نداریم، بالعکس بسته‌بندی‌های بسیار خوبی نیز در بازار هست.

وی با اشاره به رقابت تولید پسته بین ایران و آمریکا اظهار داشت: رقابت بین دو کشور بسیار شدید است و آمریکا در جهان از رقبای جدی ما به شمار می‌رود. از لحاظ تولید پسته رقابت بالاست و نرخ تمام شده آن نیز برای تولید کننده در کشور رقیب، بسیار پایین می‌باشد.

طیب‌زاده به جام‌جم آنلاین خبر داد: امسال اولین سالی است که پسته در بورس کالا عرضه خواهد شد که یک روش شفاف و خاص بورس می‌باشد؛ پسته هم می‌تواند بصورت فیزیکی ارائه شود و هم بصورت گواهی سپرده. این روش ابزار جدیدی است که بورس کالا در اختیار تولیدکنندگان و تجار پسته گذاشته است، همچنین اگر تسهیلات مالی از صندوق توسعه ملی برای توسعه صادرات با نرخ قابل رقابت به رقبا داده شود صادرات خوبی نیز خواهیم داشت.

نسترن نعمتی-خبرنگار جا‌م جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها