«باراک اوباما» در زمان ترک کاخ سفید نامه‌ای برای «دونالد ترامپ» باقی گذاشت که رئیس‌جمهور آمریکا آن را «پیچیده» توصیف کرد.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۳۶
اوباما در نامه خداحافظی برای ترامپ چه نوشت؟

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران، باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، زمانیکه 20 ژانویه 2016 قصد تحویل دادن اتاق بیضی‌شکل کاخ سفید را به «دونالد ترامپ»، داشت، طبق یک رسم دیرینه برای او نامه‌ای باقی گذاشت.

باقی گذاشتن نامه از سوی ساکنان کاخ سفید برای جانشینانشان، امری مرسوم تلقی می‌شود؛ همچنانکه جرج‌ بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز در سال 2009 ساعاتی پیش از ترک کاخ سفید نامه‌ای برای اوباما به یادگار گذاشت.

در نامه بوش پسر برای اوباما آمده بود: لحظاتی پرتلاش در پیش رو دارید. منتقدان خشمگین خواهند شد. دوستان ناامیدتان خواهند کرد؛ اما شما خداوند متعال را دارید که شما را آرام می‌کند، خانواده‌ای دارید که به شما عشق می‌ورزند و کشوری در اختیار دارید که پشتیبان شما است، و من نیز (پشتیبان شما هستم(.

معمولا این نامه‌ها تا زمانیکه رئیس جمهور جدید در جایگاه خود مستقر نشود، به اطلاع عموم نمی‌رسند. اکنون که هشت ماه از آغاز ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد، سی‌ان‌ان به نسخه‌ای از نامه اوباما به ترامپ دست یافته و آن را منتشر کرده است تا مردم آمریکا بتوانند از نکاتی که به نظر اوباما مهم بوده و آن‌ها را در اختیار ترامپ قرار داده، مطلع شوند.

اوباما در این نامه چهار مورد از مشاهدات خود در هشت سال ریاست جمهوری آمریکا را برای ترامپ، بازگو کرده است.

ترامپ پیش از این، بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید نامه اوباما را به نزدیکان خود در کاخ سفید نشان داده و آن را «نامه‌ای طولانی و پیچیده که انسان را به فکر فرو می‌برد» توصیف کرده بود.

محتوای این نامه 275 کلمه‌ای که آخرین مکاتبه مستقیم میان اوباما و ترامپ محسوب می‌شود، به این شرح است:

آقای رئیس‌جمهور عزیز؛

بابت پیروزی شما در انتخابات تبریک می‌گویم. میلیون‌ها نفر به شما امید بسته‌اند و همه ما، به دور از وابستگی‌های حزبی، باید به گسترش رفاه و امنیت در طول دوره ریاست جمهوری شما امیدوار باشیم.

این یک اتاق منحصر به فرد است (اتاق بیضی‌شکل کاخ سفید که متعلق به رئیس‌جمهور است)، هیچ طرح روشنی برای موفقیت در آن وجود ندارد، بنابراین فکر نمی‌کنم توصیه‌ای از جانب من بتواند به طور ویژه برای شما مفید و سودمند باشد. با این حال اجازه بدهید چند نکته از دریافت شخصی خود در مدت هشت سال ریاست جمهوری را برای شما بیان کنم.

نخست؛ هر دو ما از طالع خوبی برخوردار هستیم. هیچ کس به این اندازه خوش اقبال نیست. بنابراین، بر عهده ماست که هرچه در توان داریم انجام دهیم تا پله‌های بیشتری برای موفقیت هر کودک و خانواده‌ای که به سختی تلاش می‌کند، فراهم کنیم.

دوم؛ رهبری آمریکا در جهان کنونی بسیار ضروری است. بر عهده ماست که از طریق اقدام و عبرت، برای حفظ نظم جهانی که از زمان پایان جنگ سرد در حال گسترش است تلاش کنیم و ثروت و امنیت ما به همین موضوع بستگی دارد.

سوم؛ ما به طور موقت این جایگاه را به دست آورده‌ایم. این موضوع موجب می‌شود ما حافظ نهادهای دموکراتیک و سنت‌هایی مانند حکومت قانون، تفکیک قوا، برابری و آزادی‌های مدنی باشیم که گذشتگانمان برای آنها تلاش کردند.صرف نظر از فشارها و دشواری‌های روزانه دنیای سیاست، این وظیفه ما است که دست‌کم ابزارهای دموکراتیک کشورمان را همان اندازه قدرتمند که تحویل گرفتیم، به نفر بعد تحویل دهیم.

و در نهایت نکته چهارم؛ در توفان حوادث و مسئولیت‌ها، وقت کافی برای خانواده و دوستان صرف کنید. آنها در گذر از مسیرهای دشوار به شما کمک می‌کنند.

میشل و من برای شما و ملانیا (بانوی نخست آمریکا) در این ماجراجویی بزرگ، بهترین‌ها را آرزو می‌کنیم و آماده هستیم به هر طریق که بتوانیم، به شما کمک کنیم.

موفق باشید و خدانگهدار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها