نهم ذی‌الحجه را روز عَرَفه گویند. این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است، از سوی دیگر از آنجا که امام سوم شیعیان حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۶۷۶۲۶
عرفه کجا برویم؟!

به گزارش جام جم آنلاین از عقیق، روز عرفه یکی از مناسبت های مهم مذهبی و دینی ما مسلمانها محسوب می شود که در این روز کسانی که توفیق تشرف به حج تمتع را پیدا کرده اند با خدای خود در صحرای عرفات به مناجات می پردازند.

برگزاری مراسم دعای عرفه با نوای حجت‌الاسلام انصاریان

مدیر روابط عمومی موسسه دارالعرفان در گفت‌وگویی درباره برگزاری مراسم دعای عرفه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: روز پنجشنبه نهم شهریورماه مصادف با روز عرفه و سالروز شهادت مسلم بن عقیل(ع)، برنامه قرائت دعای پر فیض عرفه با نوای حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در حسینیه هدایت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه قرائت دعای عرفه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان هر ساله در حسینیه هدایت واقع در میدان قیام، خیابان ری برگزار می‌شود، گفت: این برنامه از ساعت 4 بعد از ظهر آغاز می‌شود.

سید محمدجواد اشکوری یادآور شد: از دیگر برنامه‌های این روز، تلاوت قرآن توسط احمد ابوالقاسمی، بیان احکام توسط حجت‌الاسلام وحیدپور و مدیحه‌سرایی و روضه‌خوانی توسط سیدجعفر ماهرخسار است.

برگزاری مراسم دعای عرفه در سالن سرچشمه

مدیر روابط عمومی سرچشمه درباره برگزاری مراسم روز عرفه گفت: امسال نیز همچون سالهای گذشته، مراسم قرائت دعای روح نواز عرفه در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر در روز پنجشنبه ۹ شهریور۹۶ (مصادف با ۹ ذی‌الحجه) از ساعت ۱۷ با سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا زائری و حضور جمعی از عاشقان و دلسوختگان خاندان اهل بیت (ع) برگزار می‌شود.

روح اله علی اکبری با بیان اینکه؛ دعای روح بخش عرفه امسال نیز در جوار مقتل شهدای هفتم تیر و دو شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس با سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا زائری و مدیحه سرایی مادحین اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد، اظهار داشت به منظور رفاه مخاطبان تمهیداتی از جمله مهدکودک و پارکینگ برای استفاده عموم در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور می باشد و شرکت در این مراسم برای کلیه علاقه‌مندان آزاد است.

ویژه‌ برنامه‌‌های هیئت رزمندگان در روز عرفه

ویژه‌برنامه‌‌های هیئت رزمندگان اسلام به مناسبت فرا رسیدن روز عرفه در کربلای معلی اعلام شد.

عرفه، روزی است که خداوند بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر از دیگر اوقات است. همچنین زیارت امام سوم شیعیان در این روز بسیار توصیه شدهاست.

«دعای امام حسین در روز عرفه» از مهم‌ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود. امام زین العابدین(ع) در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم کمک می خواست، شنید و به او فرمود: وای بر تو، آیا از غیر خدا سوال می‌کنی در این روز و حال آن که امید می‌رود در این روز برای بچه‌های در شکم که فضل خدا شامل آنها شود.

حال به همین مناسبت، هیئت رزمندگان اسلام ویژه‌برنامه خود در روز عرفه را اعلام کرده است که همگی این برنامه‌ها در کربلای معلی برگزار می‌شود.

روز پنجشنبه نهم شهریورماه برنامه قرائت دعای کمیل با نوای «محمدرضا غلامرضازاده» در کربلای معلی برگزار می‌شود.

این برنامه به صورت زنده ساعت 21 همان روز از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

همچنین صبح روز جمعه دهم شهریورماه نیز برنامه قرائت دعای ندبه با نوای محمدرضا طاهری برگزار می‌شود.

همچنین برنامه قرائت دعای عرفه روز جمعه بعد از نماز ظهر و عصر با نوای محمدرضا طاهری در کربلای معلی برگزار می‌شود.

برگزاری دعای عرفه در روز جمعه به این دلیل است که در کربلا روز عرفه جمعه است، اما در تهران روز عرفه، پنجشنبه است.

مراسم دعای عرفه در گلزار شهدای تهران

همزمان با فرا رسیدن ایام پرفیض ذی الحجه، مراسم دعای عرفه و تجدید میثاق با شهدا در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران روز پنج شنبه ساعت 15 در یادمان شهدای حج خونین قطعه 26 گلزار شهدای تهران همراه با تجدید میثاق با شهدای حج خونین صورت می‌گیرد.

دعای عرفه توسط جعفر طهماسبی و میثم مخدومی در این مراسم قرائت می‌شود و پس از برگزاری مراسم دعا شرکت‌کنندگان برای قرائت فاتحه و نثار گل بر سر مزار یادبود شهدای حج خونین حاضر شده و با آنان تجدید میثاق می‌کنند.

مراسم عرفه در حرم عبدالعظیم حسنی(ع)

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) جزئیات برنامه‌های مراسم روز عرفه و عید غدیر را اعلام کرد.

همچنین مراسم جشن عید غدیر خم در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) روز جمعه 17 شهریور ماه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با تلاوت آیات قرآن کریم توسط قاری ممتاز، محمد برخورداری آغاز خواهد شد؛ سپس خدمتگزاران آستان مقدّس به اجرای برنامه جمع‌خوانی خواهند پرداخت. سخنرانی حجّت الاسلام مهدی اصلانی نیز دیگر برنامه این جشن باشکوه خواهد بود.

براساس این گزارش، ساعت 21:20 دقیقه محمود تاری به مدیحه‌سرایی خواهد پرداخت. در انتهای این مراسم که همزمان با شب عید غدیر در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود، طی قرعه‌کشی به برندگان مسابقه «خطبه غدیر» هدایای متبرکه اعطا خواهد شد. در روز شنبه 18 شهریور ماه مصادف با روز عید غدیر نیز مراسم مدیحه‌سرایی بعد از نماز ظهر و عصر توسط عرب‌سرخی انجام خواهد شد.

مراسم روز عرفه در حرم حضرت معصومه(س)

امسال مراسم روز عرفه حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها همزمان با نهم شهریورماه در عصر روز پنج شنبه هفته جاری ساعت ۱۶ برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است: در مراسم روز عرفه، برادران در شبستان امام خمینی(ره)، صحن صاحب‌الزمان (عج)، صحن شرقی، رواق‌های بالاسر، شهید مطهری و طباطبایی و خواهران نیز در قسمت جنوبی صحن امام رضا علیه‌السلام، شبستان نجمه خاتون(س)، بالکن های شبستان امام خمینی(ره)، مسجد اعظم و رواق خواهران مستقر می‌شوند و صحن حضرت جوادالائمه علیه‌السلام، میدان آستانه، صحن جامع فاطمی و میدان بزرگ امام خمینی(ره) نیز به خانواده‌ها اختصاص یافته است.

ویژه‌برنامه حرم رضوی در روز عرفه اعلام شد

ویژه‌برنامه آستان قدس رضوی به مناسبت فرا رسیدن روز عرفه اعلام شد.

عرفه، روزی است که خداوند بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر از دیگر اوقات است.

همچنین زیارت امام سوم شیعیان در این روز بسیار توصیه شده است. «دعای امام حسین در روز عرفه» از مهم‌ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود.

امام زین العابدین(ع) در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم کمک می خواست، شنید و به او فرمود: وای بر تو، آیا از غیر خدا سوال می‌کنی در این روز و حال آن که امید می‌رود در این روز برای بچه‌های در شکم که فضل خدا شامل آنها شود.

حال به همین مناسبت آستان قدس رضوی ویژه‌برنامه خود در روز عرفه را اعلام کرده است.

این برنامه پنجشنبه نهم شهریورماه از ساعت 16 تا 19 با مرکزیت صحن جامع رضوی در حرم مطهر برگزار می‎شود.

«مهدی سماواتی» در این برنامه دعای عرفه را قرائت می‏‌کند و صوت این برنامه به صورت سراسری در همه اماکن متبرکه پخش خواهد شد.

همچنین پس از قرائت دعای عرفه و اقامه نماز مغرب و عشاء، به مناسبت شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) دیگر مداحان خاندان عصمت و طهارت به روضه خوانی و مرثیه سرایی می‎پردازند.

مراسم دعای عرفه در شبستان مصلی تهران

مراسم دعای عرفه در شبستان مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

این مراسم پنجشنبه 9 شهریورماه از ساعت 15 در شبستان مصلای امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام علاءالدینی برگزار می‌شود.

همچنین حجت الاسلام علاءالدینی و حسین یزدان‌پناه دعای عرفه را قرائت می‌کنند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مراسم می‌توانند از ایستگاه‌های متروی شهید بهشتی و مصلی استفاده کنند.

پارکینگ درهای شماره 7 در خیابان قنبرزاده و 15 در خیابان شهید بهشتی برای توقف وسایل شخصی درنظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها