دبیر کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تشریح کرد

پیامدهای منفی بلاتکلیفی وزارت علوم

عضو ارشد حزب مؤتلفه با بیان اینکه میزان اعتدال کابینه جدید روحانی نسبت به گذشته بیشتر شده، گفت: برخی از اصلاح‌طلبان با تحت فشار قرار دادن رییس دولت، بنا دارند مهره خود را در وزارت علوم گمارده تا ضمن در اختیار گرفتن مدیریت آتی کشور بجای تربیت مدیران تراز انقلاب، عناصری با تراز اصلاحات را به جامعه تحویل دهند.
کد خبر: ۱۰۶۰۹۰۴
چه کسانی معرفی وزیر علوم را به تاخیر انداختند؟ /سنگینی «تراز اصلاح‌طلبان» بر دوش روحانی

به گزارش جام جم آنلاین، در آستانه آغاز بکار دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران و داغ شدن تنور انتخاب کابینه رییس جمهور و معرفی فهرست وزرای 18 منهای 1 به مجلس شورای اسلامی، پای صحبت‌های «حمیدرضا ترقی» از کهنه‌کاران عرصه سیاست و فعالین ارشد حزب مؤتلفه اسلامی نشستیم.

وی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین ضمن تشریح ویژگی‌های کابینه جدید روحانی، ترکیب وزرای پشنهادی به مجلس را معتدل‌تر از دوره قبل ارزیابی کرد و افزود: به نظر می‌رسد چهره‌هایی با گرایش پر رنگ اصلاح طلبان کمتر در کابینه دوازدهم گنجانده شده و در چینش وزرا افراد میانه رو تری بکار رفته است.

این فعال سیاسی با نگاهی به شناسنامه وزرای پیشنهادی خاطر نشان کرد: تصور می‌شد در کابینه دوازدهم جوانگرایی رخ دهد اما بر خلاف ورود یک وزیر جوان به هیات وزیران، به لحاظ سنی این دولت رکورددار دولتهای قبلی است.

ترقی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در فهرست 17 نفره وزرای دولت، اظهار داشت: روحانی سعی کرده تا به تناسب نیاز و نارسایی‌های کشور در انتخاب وزرای خود تغییراتی انجام دهد، مثلا در تیم اقتصادی افراد عملگراتری در لیست پیشنهادی گمارده اما اینکه تا چه میزان این افراد کارآمد باشند مستلزم بررسی نمایندگان مجلس و واکاوی برنامه‌های آنها خواهد بود.

وی در ادامه به تحلیل خط مشی و جهت گیری‌های سیاسی افراد منتخب دولت برای تصدی وزارتخانه‌ها پرداخت و گفت: علی رغم اینکه برخی جناح‌های سیاسی با هدف تحمیل شخص مدنظر خود در کابینه روی رییس جمهور فشار آورده‌اند، لیکن آنچه ملاحظه می‌شود تقریبا یک وزیر اصلاح طلب (حبیب الله بی طرف وزیر پیشنهادی نیرو) در اسامی کابینه جدید قرار گرفته است.

عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی ابقای برخی وزرا با کارنامه نه چندان موفق در کابینه را از نکات قابل نقد فهرست ارایه شده بشمار آورد و افزود: با وجود مناقشاتی که در چهار ساله گذشته میان وزارت کار و تعاون و وزارتخانه بهداشت و درمان وجود داشت، انتظار می‌رفت دولت راه را برای هاشمی باز کرده و یک سکاندار جدید برای وزارت کار انتخاب کند.

ترقی صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌ها و الحاق بیمه سلامت به وزارت بهداشت و... را نقاط بحث برانگیز میان دو وزارتخانه بهداشت و کار دانست و اضافه کرد: ظاهرا دولت قصد دارد چالش بین این دو وزارتخانه را حفظ کند، از طرفی باقی ماندن وزیر راه و شهر سازی در کرسی وزارت، علامت سئوال کابینه دوازدهم محسوب می‌شود.

وی درباره اینکه چه درصدی از وزرای پیشنهادی دولت از نمایندگان مردم رای اعتماد خواهند گرفت، اظهار داشت: به نظر می‌رسد 70 درصد فهرست به سلامت از فیلتر نمایندگان عبور کنند، اما ظاهرا روحانی برای ابقا برخی وزرا مانند وزیر نفت چاره دیگری نداشته و به معرفی زنگنه برای وزارت نفت بسنده کرده است.

این فعال سیاسی ضمن تایید توانمندیهای بیژن نامدار زنگنه در حوزه مدیریت انرژی تصریح کرد: نگرش مدیریتی وی در مورد خام فروشی نفت چندان با رویکرد اقتصاد مقاومتی منطبق نیست و با این روش ما شاهد تداوم وابستگی بودجه کشور به خام فروشی خواهیم بود.

ترقی متذکر شد: البته رفتن به سمت کاهش درآمدهای نفتی یک عزم کلی در کشور می‌طلبد و تنها مربوط به شخص وزیر نیست. چنانچه دولت جدید بخواهد نفت را بصورت ارزش افزوده بفروش رساند باید حوزه پتروشیمی و مشتقات نفتی خود را توسعه دهد تا اقتصاد کشور از خام فروشی رهایی یابد.

سیاستمدار حزب مؤتلفه اسلامی که خود شناختی در حوزه روابط بین‌الملل دارد در ادامه گفت‌وگو از وزارت امور خارجه سخن گفت و خاطر نشان کرد: معاونت‌های این وزارتخانه حتما نیازمند تغییر ساختار بوده و باید تقویت شوند. یکی از وجوه ارتقا دیپلماسی عمومی نگاه ویژه به دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی است که در این خصوص ما شدیدا با ضعف روبه رو هستیم لذا انتظار می‌رود ظریف در دور جدید به ترمیم این نقاط بپردازد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت رابطه با کشورهای دنیا عنوان داشت: این مهم نیازمند آن است که وزارت خارجه از تکیه صرف بر خود خارج شده و در توسعه روابط خارجی از نقش احزاب، مجلس، ان جی اوها و گروه‌های دوستی بیشتر بهره گیرد.

ترقی خاطر نشان کرد: وزارت خارجه در این دوره باید به توسعه روابط بین‌المللی خود اهتمام بیشتر داشته چرا که در چند سال اخیر ما حوزه‌های مهمی نظیر آسیای میانه، آمریکای جنوبی، آفریقا و از همه مهمتر برخی از همسایگان خود را از دست داده‌ایم، از این رو سطح مناسبات با کشورهای مذکور نیازمند نگاه ویژه و بازتولید روابط تهران با منطقه و جهان است.

اما پیرامون غایب بزرگ کابینه دولت یعنی وزیر علوم و تحقیقات سوال کردیم و اینکه چرا دولت در معرفی مدیریت جدید آن با تاخیر مواجه شده است، بعلاوه اینکه چالش انتخاب وزیر علوم را در دوره گذشته هم شاهد بوده‌ایم. وی در این خصوص ابراز داشت: ظاهر امر این است که بخشی از طیف اصلاح‌طلبان با فشار روی روحانی قصد دارند تا مهره مد نظر خود را پشت صندلی وزارت علوم قرار دهند.

ترقی خاطر نشان کرد: برخی جریان‌های سیاسی، نظر به اهمیت ویژه این وزارتخانه و نقش دانشگاه در تربیت نسل آینده کشور، تلاش دارند با دست گرفتن مدیریت آن در دراز مدت عناصر تراز اصلاحات را به جای عناصر تراز انقلاب تربیت کرده و به جامعه تحویل دهند.

وی در پایان افزود: به همین خاطر انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دوره گذشته و در کابینه پیش رو، از موضوعات چالشی حسن روحانی تلقی می‌شود، به هر حال فکر می‌کنم دولت برای هدایت وزارت علوم روی گزینه حمید میرزاده (رییس اسبق دانشگاه آزاد) متمرکز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها