روابط جمهوری اسلامی ایران و کشور سلطان‌نشین عمان در مسیر تکاملی خودش قرار دارد و فراز و نشیب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر عمق این روابط تاثیر منفی نگذاشته است.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۷۱
روابط استراتژیک ایران و عمان

همکاری‌های نزدیک ایران و عمان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تجاری در دوران بعد از انقلاب اسلامی و اشتراکات تاریخی و دینی و روابط همسایگی این دو کشور باعث روابط تنگاتنگ و استراتژیک شده است.

مرزهای آبی گسترده و مدیریت مشترک تنگه‌هرمز بین جمهوری اسلامی ایران و عمان موجب توسعه روابط و نزدیکی بیشتر رهبران، مسئولان و مردم این دو سرزمین شده است.

کشور عمان به دلیل موقعیت ممتاز ژئواستراتژیک و وجود شرایط جغرافیایی ممتاز و همسایگی با چندین کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و نقش این کشور در کاهش سیاست‌‌های تنش‌آمیز برخی اعضای این شورا و به‌کارگیری مواضع اعتدالی و میانه در برخورد با حوادث منطقه‌ای و تاثیربخشی رفتارها و سیاست‌های تنش‌زدایی و داشتن روابط مثبت و سازنده با همه کشورهای منطقه و جهان، این کشور را به یک میانجی برای حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه تبدیل کرده است.

جمهوری اسلامی با اتخاذ سیاست همگرایی با کشورهای همسایه و ترجیح روابط اقتصادی و تجاری نسبت به سایر کشورها و اعلام مواضع حمایت‌گرایانه برای رفع مشکلات در حوزه حساس خلیج‌فارس، همواره حس‌نیت خود را برای توسعه روابط و گسترش مناسبات با شورای همکاری خلیج‌فارس داشته و دارد و بر ادامه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی تاکید دارد.

روابط جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و همسایه عمان محدود به روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی نیست بلکه سطح همکاری‌ها به حوزه‌های امنیتی و نظامی هم کشیده شده است.

تشکیل کمیته مشترک راهبردی، موافقت‌نامه‌های امنیتی و برگزاری مانورهای مشترک امداد و نجات در دریای عمان و همکاری بنادر کشور عمان با ماموریت‌های صلح‌‌آمیز دریایی ایران در اقیانوس هند، دریای عرب و دریای عمان حکایت از تعمیق روابط این دو کشور بزرگ در منطقه دارد.

در سال‌های اخیر تاسیس مرکز تجاری ایران در پایتخت این کشور (مسقط)، راه‌اندازی پرواز مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و عمان، گسترش همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای و تعامل نزدیک و مشورت‌های تنگاتنگ در مسائل و حوادث منطقه‌ای و بین‌المللی و رایزنی‌های مستمر مسئولان سیاست خارجی این دو کشور، موجب افزایش سطح همکاری‌ها و نقش سازنده ایران و عمان در تنظیم روابط دوجانبه و هم‌افزایی در برخورد با حوادث منطقه و تصمیم‌گیری‌های مشترک در مجامع جهانی و بین‌المللی شده است.

حسین نوش‌آبادی - سفیر اسبق ایران در عمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها