سریال جدید شبکه 5 سیما کلید خورد

«از یادها رفته» مجموعه‌ای در بستر تاریخ معاصر

مراسم افتتاحیه مجموعه تلویزیونی «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان، صبح روز گذشته در لوکیشن اصلی این سریال واقع در محله چهارراه سیروس تهران برگزار شد. از یادها رفته داستانی تاریخی دارد و بخشی از وقایع تاریخ معاصر کشور و اتفاقاتی چون کشف حجاب و دیگر بحران‌های سیاسی آن دوره را در بستر داستانی خانوادگی روایت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۴۹۴۸۵
«از یادها رفته» مجموعه‌ای در بستر تاریخ معاصر

به گزارش جام‌جم، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه پنج سیما همراه غلامرضا اطلسی مدیر گروه فیلم و سریال این شبکه و جمعی دیگر از معاونان سیما در لوکیشن اصلی این سریال واقع در خانه‌ای قدیمی در چهارراه سیروس تهران حاضر شدند تا شاهد ضبط اولین سکانس از این مجموعه تاریخی باشند. رسول نجفیان، حبیب دهقان‌نسب، هلیا امامی، لیلا بلوکات و دیگر عوامل ضبط مجموعه از یادها رفته، از جمله حاضران در این نشست بودند.

متفاوت با دیگر سریال‌های تاریخی

در ابتدای این بازدید اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده با اشاره به داستان سریال عنوان کرد: فضای داستان شبیه به یک رمان داستانی است و گرچه به وقایع مقطع تاریخی دهه 1320 اشاره می‌کند، اما داستان اصلی‌اش درباره خسرو و مهربانو، دو شخصیت اصلی این مجموعه است.

تحویلیان ادامه داد: این سریال شبیه به مجموعه‌های تاریخی دیگر نیست؛ ما حرف‌هایی امروزی را در بستر تاریخ بیان کرده و روال کارمان مستند نیست، بلکه مسائل روز جامعه را مطرح می‌کنیم، از این رو نوع روایتمان نعل به نعل مطابق با تاریخ نیست و این لحن را به صورت عامدانه برگزیده‌ایم.

مانیفست داشته باشید

مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه پنج سیما هم خطاب به سازندگان این مجموعه عنوان کرد: شما باید مانیفستی داشته باشید که بر اساس آن بدانید چه بخشی از سریال در قالب تاریخ و چه بخشی در قالب درام است. سبک زندگی خانواده‌های ایرانی در مقطعی از تاریخ کشور بویژه دهه 20 دچار تغییر شده است. این دهه‌ای بسیار حساس است که کشور در آستانه تحولات وسیعی به لحاظ سیاسی قرار گرفته و به این لحاظ اهمیت دارد.

مدیر شبکه پنج با اشاره به نقش تاثیرگذار زنان در این مقطع افزود: نقش زنان در این دوران بسیار پررنگ است. وقایعی چون کشف حجاب و واقعه گوهرشاد هم در همان دوران رخ داد و از آنجا که این قصه هم با موضوع زنان روایت می‌شود، قطعا باید واقعیت‌های تاثیرگذار آن دوره و نقشی که زنان در طول آن تحولات اجتماعی داشتند را روایت کرد.

از یادها رفته؛ یک اثر ویژه

بهرام بهرامیان، کارگردان سریال هم، از یادها رفته را اثری ویژه عنوان و با اشاره به روند تولید این کار،‌ تاکید کرد: ما سه ماه درگیر مرحله پیش‌تولید کار بودیم و طی این مدت طراحی صحنه و لباس آن مقطع تاریخی را مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم. همه گروه تلاش کرده‌اند کاری خوب ساخته شود و امیدواریم به این هدف برسیم.

حامد افضلی، نویسنده از یادها رفته هم در سخنانی کوتاه خاطرنشان کرد: این مجموعه در 50 قسمت نوشته شده و موضوعاتی چون کشف حجاب و تولید تریاک را مورد بررسی قرار می‌دهد.

زین‌العابدین هم در تائید حرف‌های نجفیان خاطرنشان کرد: ما ایرانی‌ها انسان‌هایی ذاتا قصه‌پردازیم. شاید مخاطبان، بسیاری از کم و کاستی‌های دیگر را بپذیرند و از ما قبول کنند، اما اگر در بحث قصه چیزی کم بگذاریم اصلا راضی نمی‌شوند و شکایت خواهند داشت، بنابراین توجه به بحث قصه و فیلمنامه برای مجموعه‌سازان بسیار حائز اهمیت است. خدا را شکر از یادها رفته به لحاظ داستان این کشش را دارد.

در ادامه مدیران سیما در پشت دوربین حاضر شدند و از نزدیک ضبط اولین سکانس از این مجموعه تلویزیونی را به نظاره نشستند؛ سکانسی که رسول نجفیان و هلیا امامی بازیگرانش بودند و در خانه تاریخی‌ای که گفته می‌شد متعلق به آیت‌الله کاشانی بوده است، فیلمبرداری می‌شد.

سعید راد، بیتا فرهی، حسین یاری، رضا یزدانی، مائده طهماسبی، رسول نجفیان، لیلا بلوکات، کامران تفتی، حبیب دهقان‌نسب، سیما تیرانداز، علیرام نورایی، یوسف مرادیان، سیدمهرداد ضیایی، جهانبخش سلطانی، علی اوجی، سیامک اطلسی، مهدی سلوکی، ارسلان قاسمی و انوش معظمی از جمله بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان در این مجموعه قطعی شده است. از یادها رفته در 50 قسمت تهیه و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال از شبکه پنج سیما روی آنتن برود.

رونق تولید سریال‌های پرقسمت در شبکه 5

مدیر شبکه پنج سیما درخصوص رونق ساخت آثار نمایشی تازه در این شبکه گفت: تا به امروز حدود 20 سریال در شورای فیلم و سریال این شبکه تصویب شده‌ که تعدادی‌شان به مرحله تولید رسیده‌ و بتدریج سریال‌های دیگری را هم در این شورا تصویب می‌کنیم. البته مجموعه‌سازی کاری زمان‌بر محسوب می‌شود و گاهی حتی می‌بینیم که مرحله تحقیق و نگارششان حدود یک سال به طول می‌انجامد. کار تولید هم بسته به جنس داستان از هشت تا ده ماه و حتی بیشتر زمان می‌برد و بعد به نوبت پخش می‌رسد.

مجید زین‌العابدین در رابطه با ساخت مجموعه‌های تازه در این شبکه عنوان کرد: رویکرد تازه‌مان این است که به سراغ مجموعه‌هایی با تعداد قسمت‌های بالاتر برویم. دوره ساخت مجموعه‌های کم‌قسمت به سر رسیده و بهتر است جز در مواقع خاص و مناسبتی این نوع سریال‌های کوتاه را نسازیم. لذا سیاست کلی جدید ما در شبکه پنج سیما این است که سریال‌های بیش از 30 قسمتی داشته باشیم و طرح‌های خوبی هم به دستمان رسیده که از میانشان چند سریال 40 تا 50 قسمتی را در حال تولید داریم.

زین‌العابدین درخصوص اتخاذ این رویکرد تازه تصریح کرد: اولین دلیل‌مان این است که احساس می‌کنیم مخاطب با این سریال‌های پر قسمت ارتباط بیشتری برقرار می‌کند. دلیل دوم تدارک باکس ویژه‌ای در شبکه پنج سیما، تحت عنوان باکس پنجشنبه‌ها و جمعه‌هاست که این تصمیم توسط معاونت محترم سیما اتخاذ شده و در نتیجه‌ قرار است ما مجموعه‌هایی را مختص پخش در پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در این شبکه در نظر بگیریم. قاعدتا چنین مجموعه‌هایی باید از کشش و تعلیق کافی برخوردار باشند و با ساختار خوب و برخورداری از قصه‌های مختلف فرعی در کنار قصه اصلی، مخاطبان را ترغیب کنند که داستانشان را به صورت هفتگی دنبال کنند. در چنین شرایطی ناخودآگاه سریال پرقسمت می‌شود. عموما فرض بر این بوده که سریال‌های الف ویژه و تاریخی فقط باید از شبکه یک سیما به روی آنتن بروند، در صورتی که چنین قانونی در صدا و سیما هرگز وضع نشده است و شبکه‌های دیگر هم می‌توانند کارهایی با پروداکشن‌های عظیم داشته باشند.

مدیر شبکه پنج سیما با اشاره به تولید مجموعه از یادها رفته هم عنوان کرد: تولید مجموعه از حدود 10 تا 12 ماه طول می‌کشد و پیش‌بینی‌مان این است که تا پایان سال فاز اول مجموعه آماده پخش شود. البته این‌که مجموعه بلافاصله در پایان سال پخش شود یا زمان دیگری را برایش در نظر بگیریم هنوز مشخص نیست و تصمیم‌گیری درخصوص این قضیه منوط به مشاهده پیشرفت کار است.

زین‌العابدین درخصوص رویکرد و ماموریت اصلی این شبکه هم خاطرنشان کرد: شبکه پنج سیما در سپهر جدید رسانه‌ای،‌ به عنوان یکی از شبکه‌های اصلی و عمومی تعریف شده و لذا ماموریت عمومی‌مان این است که تمام مسائل و موضوعات رسانه‌ای را چون شبکه‌های دیگر پوشش دهیم. علاوه بر این دو ماموریت اختصاصی هم به ما محول شده که یکی توجه به بحث نیازهای رسانه‌ای استان تهران و دیگری بحث اقتصاد مقاومتی است.

رعایت درست شباهت‌های تاریخی

رسول نجفیان که در سریال «از یادها رفته» ایفای یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده دارد، درباره حضورش در این سریال توضیح داد: با افتخار می‌گویم که از حضور در این کار خوشحالم. تا جایی که متن را خوانده‌ام، می‌دانم که این مجموعه قصه‌ای بسیار گیرا دارد و شباهت‌های تاریخی در آن بدرستی رعایت شده است. من در طول سال گذشته نزدیک به ده فیلمنامه را به دلیل ضعیف بودن داستانشان رد کردم، اما از یادها رفته اثر ارزشمندی است که سطحی بالا دارد.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها