توسعه اقتصادی کشور با شناخت زمینه های قابل بهبود و نقاط ضعف و قوت و خواسته های اساسی مردم و جامعه و تلاش برای مرتفع نمودن نقاط ضعف و استفاده از نقاط قوت و فرصت ها و همچنین یافتن راه هایی برای کنار گذاشتن تهدید ها حاصل خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۳۳۶۲۹
ثبت شرکت در ایران چه الزامی دارد؟

علی رغم وجود تحریم های ناجوانمردانه سال های اخیر بر علیه کشور عزیزمان ایران و بنا بر توصیه اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ایجاد اشتغال و کار آفرینی در راستای تقویت و توسعه اقتصادی به نظر یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به این توسعه اقتصادی و شکوفایی توانایی های داخلی تکیه بر تخصص و دانش تحصیلکردگان و متخصصین داخلی در قالب شرکت های تجاری می باشد.

هر چند وجود تحریم های اقتصادی باعث شده که استعداد ناب ایرانی در همه زمینه ها بروز کرده و شاهد رشد و توسعه کشور علی رغم این همه تحریم باشیم ولی چیزی که این روزها به شدت احساس می شود نیاز به تکیه بر توانایی داخلی و بر طرف کردن نیاز های داخلی و توسعه هر چه بیشتر کشور می باشد . خوشبختانه روحیه انجام کار های تیمی در سال های منتهی به تحریم در ایرانیان بالاتر رفت تا جایی که در این سال ها نه تنها شاهد بالاتر رفتن آمار ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری در ایران بودیم بلکه در بسیاری از موارد موفقیت ایرانیان در این زمینه ها باعث هر چه بالاتر رفتن وجهه بین المللی ایران و نا امیدی دشمنان کشور عزیزمان شد.

توسعه اقتصادی کشور با شناخت زمینه های قابل بهبود و نقاط ضعف و قوت و خواسته های اساسی مردم و جامعه و تلاش برای مرتفع نمودن نقاط ضعف و استفاده از نقاط قوت و فرصت ها و همچنین یافتن راه هایی برای کنار گذاشتن تهدید ها حاصل خواهد شد.

امروز کشور جمهوری اسلامی ایران با داشتن فرصت های بسیار ارزنده برای سرمایه گذاری و بازار های ناب و بکر و همچنین به دلیل بهره مندی از آب و هوای بسیار متنوع و مساعد دارای قابلیت های فراوانی است که صاحبین دانش و تخصص می توانند از این فرصت ها استفاده کرده و نه تنها گامی اساسی برای شکوفایی ایران بردارند که بتوانند سود سرشاری را هم نصیب خودشان نمایند.

اما زمینه های اقتصادی موجود با تکیه بر توانایی های فردی و تخصص انفرادی افراد تماما مرتفع نخواهد شد و باید انجام بسیاری از فعالیت های اقتصادی و تجاری کشور در قالب یک مجموعه و یا شرکت و مشارکت چندین نفر در قالب شراکتی اصولی و معتبر انجام پذیرد. بی شک بهترین راه ثبت یک شرکت تجاری ، موسسه غیر تجاری و یا تعاونی هدفمند می باشد.

این شخصیت ها طبق توافقنامه ای که با هم خواهد داشت شراکت کرده و به دلیل وجود سرمایه مناسب از عهده خواسته های اقتصادی و تجاری و اجتماعی بهتر بر خواهند آمد و توانایی بالاتری خواهند داشت.

سرمایه یک شرکت تنها سرمایه نقدی آن محسوب نمی شود بلکه به دلیل بهره مندی از تخصص دو تا چند نفر به عنوان شریک و همچنین استفاده از افراد و تخصص های متفاوت سرمایه دانشی و تخصصی شرکت نیز نسبت به افراد حقیقی بالاتر و غنی تر خواهد بود.

خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران هم حمایت لازم و کافی را از علاقمندان به ورود به این حوزه انجام داده و در تمامی زمینه ها تلاش خود را برای رفاه هر چه بیشتر این افراد فراهم نموده و تسهیلات ویژه ای را به منظور کمک به این افراد در نظر گرفته است بنابر این علاقمندان به حضور در عرصه تجاری و اقتصادی کشور که خواهان ثبت شرکت و راه اندازی یک موسسه غیر تجاری و یا تعاونی تولید و مصرف می باشند می توانند به راحتی پس از ثبت شرکت و شخصیت حقوقی خودشان با استفاده از این تسهیلات هم سرمایه شرکت خود را افزایش داده و هم بتوانند با خیال راحت تری موضوع فعالیت خود را ادامه دهند.

ضمنا وجود شرکت های حرفه ای و صاحب تخصص باعث شده که این روزها ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری دیگر مانند قبل کار سخت و خسته کننده ای نبوده و با کمک این موسسات حقوقی شرکت های ثبت کیفیت و توانایی بالاتری هم خواهند داشت. در این راستا موسسه حقوقی ثبت شرکت ویونا به عنوان یکی از برترین شرکت های حقوقی و با پشتوانه محکم متخصصین و مجربین داخلی توانسته در سال های اخیر کمک بسیار فراوانی به علاقمندان ثبت شرکت بکند.

لزوم ثبت شرکت در ایران یک معامله سرشار از سود و اعتبار برای موسسین شرکت ها و همچنین دولت می باشد.

دولت با حمایت از این موسسین در واقع برخی از مشکلات پیش روی خود که اشتغال افرینی و مرتفع کردن برخی از نیاز های جامعه می باشد را حل خواهد کرد و موسسین شرکت هم با انجام موضوعات تخصصی خود بصورت شراکتی در قالب یک شخصیت حقوقی می توانند به سود و ارزش و اعتبار بالاتری دست پیدا کرده و استقلال بیشتر هم در کار داشته باشند.

شرکت های مورد تایید قانون تجارت ایران که در این قانون ذکر شده اند به هفت نوع متفاوت تقسیم می شوند که عبارتند از :

1- شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص
2- شرکت با مسئولیت محدود
3- شرکت تضامنی
4- شرکت مختلط سهامی
5- شرکت مختلط غیر سهامی
6- شرکت نسبی
7- تعاونی تولید و مصرف

این شرکت ها یا بصورت سرمایه ای می باشند و یا بصورت اشخاص .شرکت های سرمایه ای که آورده افراد در این شرکت ها که همان سرمایه شرکت می باشد بصورت قطعات کوچک سهام و طبق سرمایه افراد بین آنها تقسیم می شود و هر یک از نفرات تنها به اندازه سرمایه خود در این شرکت ها مسئول تعهدات و بدهی های شرکت می باشند.

ضمنا اعتبار این شرکت ها میزان سرمایه شرکت بوده و اعتبار افراد دخالت مستقیمی در اعتبار و ارزش شرکت نخواهد داشت . از سرمایه تعیین شده برای این شرکت ها باید حداقل 35 درصد آن نزد حساب شرکت سپرده گذاری شود . این شرکت ها به دو دسته تقسیم می شوند :

• شرکت سهامی عام
شرکت های سهامی عام از جمله شرکت های سرمایه و از نوع سهامی می باشند که بیش از نیمی از سرمایه مورد نیاز شرکت توسط مردم باید تادیه شود . در این شرکت ها تنها 20 درصد از سرمایه را موسسین تعهد می کنند و سپس از طریق پذیره نویسی و فروش سهام مابقی سرمایه مورد نیاز به مردم واگذار و فروخته می شود . این شرکت ها تنها نوع شرکت می باشند که در بورس عرضه می شود .
شرکت های سهامی عام به منظور اهداف کلان دولتی و بین المللی تاسیس می شوند و به همین دلیل هر چند با میزان سرمایه 500 هزار تومان قابل ثبت می باشند ولی به سرمایه زیادی نیاز دارند . این شرکت ها در حوزه های واردات و صادرات کلان ، استخراج معادن ، تولیدات ملی و فرا ملی و ... بیشتر ثبت می شوند و البته در همه انواع موضوعات می توانند فعالیت نموده و بسته به نوع ثبتشان می توانند در یک تا چند موضوع فعالیت کنند .

• شرکت سهامی خاص
شرکت های سهامی خاص نوع دیگر شرکت های سهامی یا سرمایه ای می باشند که تنها توسط سرمایه خود نفرات موسس تاسیس می شوند و حق فروش سهام در آنها وجود ندارد .شرکت های سهامی خاص بصورت تخصصی و حرفه ای بیشتر در یک زمینه و یا در چند زمینه مرتبط به ثبت می رسند و تنها با 100 هزار تومان قابل ثبت می باشند .انواع شرکت های مشاوره ای ، درمانی ، تولیدی ، خدماتی و ... در این نوع شرکت به ثبت می رسند . شرکت سهامی خاص از محبوب ترین نوع شرکت های ثبتی در ایران و بسیاری از شرکت های جهان می باشد .

اما شرکت های اشخاص شرکت هایی هستند که بیشتر اعتبار خود را از نفرات موسس خود به دست می آورند و یا بهتر است اینطور تعریف شوند که سرمایه در این شرکت ها حرف اصلی را نخواهد زد ولی تعیین کننده و مهم می باشد .
شرکت های اشخاص عبارتند از :

• شرکت تضامنی
شرکت های تضامنی شرکت هایی هستند که با ضمانت دو تا چند نفر و با مسئولیت تضامنی این افراد شکل می گیرند . این افراد به دلیل اعتباری که دارند اقدام به ثبت شرکت می کنند و از اعتبار خود برای بالا بردن امتیاز و ارزش شرکت استفاده می کنند . شرکت های تضامنی با توجه به اینکه اعتبار خود را از شرکا ثبت کننده شرکت می گیرند نیازی به تعهد سرمایه و تادیه مبلغ برای ثبت شرکت ندارند . در این شرکت ها هر یک از شرکا خارج از سهم الشرکه خود باید همه بدهی ها و دیون احتمالی شرکت را جوابگو بوده و نمی تواند به استناد اینکه شریک دیگر هم وجود دارد از این کار شانه خالی نماید .

• شرکت با مسئولیت محدود
شرکت های با مسئولیت محدود نیز با شراکت حداقل دو نفر به ثبت می رسند. این شرکت ها را نمی توان به صراحت زیر دسته شرکت های اشخاص آورد چرا که سرمایه در این شرکت ها به همان اندازه که افراد در این شرکت تاثیر گذار هستند مهم است و گاها از اعتبار افراد هم ارجحیت بالاتری دارد . این شرکت با سرمایه اعلامی 100 هزار تومان باید ثبت شود . اعلام سرمایه یعنی اینکه برای ثبت الزامی به سپرده گذاری مبلغی در حساب شرکت نیست و باید این تعهد به مدیر عامل داده شود که میزانی از سرمایه تا تاریخی مشخص توسط هر یک از شرکا تادیه خواهد شد. این شرکا هم تنها به میزان سهم الشرکه خود در شرکت مسئول می باشند . شرکت های با مسئولیت محدود از عام ترین و متداول ترین انواع ثبت شرکت در کل دنیا می باشند و محبوبیت آنها هر روز بیشتر می شود .

• شرکت نسبی
شرکت های نسبی تا حدود زیادی همانند شرکت های تضامنی می باشند ولی با یک تفاوت عمده . در شرکت های نسبی هر یک از شرکا تنها به میزان سرمایه خود در شرکت مسئول تعهدات و بدهی های شرکت می باشند در حالی که در شرکت تضامنی شرکا وظیفه تضامنی داشتند و باید همه تعهدات شرکت را پاسخگو می بودند . این شرکت ها بیشتر بصورت فامیلی و دوستانه شکل می گیرند و تنها مختص ایران بوده و در دیگر کشور ها شاهد این نوع شرکت نمی باشیم .

البته شرکت های دیگری هم در ایران به ثبت می رسند که بصورت مختلط بوده و از ترکیب قوانین و مقررات دو شرکت با هم بوجود آمده است .

• شرکت مختلط سهامی
از شراکت دو تا چند نفر شریک ضامن و دو تا چند نفر شریک سهامی این شرکت ها بوجود می آیند . در این حالت شراکت شرکا ضامن مطابق با قوانین حاکم در شرکت تضامنی و شرکا سهامی طبق مقررات شرکت های سهامی با هم رفتار خواهند کرد و در موارد اختلاف هم قوانین خاص خود شرکت حاکم می باشد . در شرکت مختلط سهامی شریک سهامی تنها به اندازه سهام خود و شریک ضامن به اندازه کل بدهی های شرکت مسئول و پاسخگو خواهد بود .

• شرکت مختلط غیر سهامی
حال اگر شراکت شریک ضامن با شرکا با مسئولیت محدود باشد شراکت آنها را مختلط غیر سهامی می نامند . در این حالت شرکا با مسئولیت محدود به اندازه سهم الشرکه خود و شریک ضامن به اندازه کل شرکت متعهد و پاسخگو تعهدات شرکت خواهند بود . این شرکا هم با توجه به قوانین شرکت های مرتبط با هم رفتار خواهند کرد و در مواقع اصطکاک قانون شرایط را با دستورالعمل های خاص شرکت های مختلط غیر سهامی شفاف کرده است . شراکت در این شرکت ها به دلیل اعتبار شریک ضامن می باشد و شرکا با مسئولیت محدود در واقع تنها تامین کننده سرمایه مورد نیاز شرکت بوده که سود خود را دریافت خواهند کرد بدون اینکه در تصمیم ها و مشکلات شرکت دخالت مستقیم داشته باشند .

• تعاونی تولید و مصرف
تعاونی های شکل دیگری از شرکت ها هستند که با شراکت حداقل 7 نفر و به منظور مرتفع نمودن خواسته قشر مشخصی ایجاد می شوند .این شرکت ها با توافق عده ای دوست ، همسایه ، فامیل و ... برای حل و فصل مشکلی از عده ای و یا به منظور تامین و مرتفع نمودن خواسته ای شکل می گیرند . این شرکت ها به دو دسته شرکت های تعاونی تولیدی و شرکت تعاونی توزیعی تقسیم می شوند .
البته با استناد به نفراتی که این تعاونی ها را به ثبت می رسانند این تعاونی ها می تواند خاص و یا عام هم باشد . یعنی اینکه یا مختص افرادی مشخص و با ورودی محدود باشد که تعاونی خاص می باشد و یا مخصوص عموم مردم و با ورودی باز می باشد که تعاونی عام نامیده می شود .

• موسسات غیر تجاری
موسسات غیر تجاری هر چند در قانون تجارت در زمره 7 نوع شرکت لحاظ نشده است ولی این موسسات هم در اقتصاد کشور نقش موثر و البته غیر مستقیمی دارند . دلیل اینکه قانون از ذکر این موسسات در کنار سایر شرکت ها اجتناب کرده است این است که این موسسات حق ورود به میدان های تجاری را ندارند و نباید هدف از ثبت این موسسات منافع مادی و مالی باشد . موسسات غیر تجاری یا غیر انتفاعی هستند و یا انتفاعی.
موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی بیشتر به منظور اهداف خیر و عام المنفعه شکل می گیرند مانند بیشتر خیره ها ، کانون های مردمی حمایت از فقرا و ... که موسسین این موسسات به هیچ عنوان درصدی از منافع شرکت را به دست نخواهند آورد .
موسسات غیر تجاری انتفاعی هر چند نمی توانند دیدگاه تجاری داشته باشند ولی برای موسسین خود دارای منافع ولا اندکی هستند . این موسسات کار تجاری انجام نمی دهند ولی با دیدگاه فرهنگ سازی ، آموزشی و کم آموزشی و ارتقا کیفیت و کمیت فکری و دانشی افراد بیشتر به ثبت می رسند. مانند انواع موسسات اموزشی ، آموزشگاه ها ، مدارس غیر انتفاعی و ...

هر آنچه که هست تعالی و پیشرفت آرمان های جمهوری اسلامی ایران در قالب این شرکت ها با تعاملات و توافقات قانونی و معتبر و زیر نظر نهاد های قانونی می باشد که با چنین حمایت و پشتوانه محکمی است که متخصصین و دانشمندان ایرانی می توانند در راه اعتلای خواسته های تجاری و اقتصادی کشور مان گام برداشته و هر روز بر داشته های ایران عزیزمان بیافزایند .
در ایران خوشبختانه موسساتی وجود دارند که می توانند در راه تحقق این خواسته ملی و شراکت قانونی شما را یاری رسانند . موسسه حقوقی ثبت شرکت و ثبت برند ویونا با تکیه بر دانش و تخصص جوانان این مرز و بوم توانسته در این سال ها به بسیاری از علاقمندان ورود به این حوزه کمک بسزایی کرده و همواره به عنوان یک پشتیبان این شرکت ها را یاری نماید .
سازمان ثبت اسناد و املاک ایران به عنوان متولی ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری خود بر این نکته تاکید دارد که ثبت شرکت خود را به دست مشاورین و متخصصین این حوزه بسپارید تا دچار دوباره کاری ها و مشکلات رایج پیش روی نشوید. بنابر این تنها با صرف هزینه ای اندک بهتر است با مشاوران ثبت شرکت ویونا تماس بگیرید و برای ثبت شرکت و کاشت نهال باور های خود از این کارشناسان راهنمایی های لازم را بگیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها