گفت‌وگو با رضا علیپور، قهرمان سنگ‌نوردی

سنگ‌نوردی به من یاد داد نترسم

رضا علیپور سنگ‌نورد ایرانی اهل قزوین قهرمان جهان و دارنده رکورد جهانی سرعت در این رشته است.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۶۹
سنگ‌نوردی به من یاد داد نترسم

او معتقد است سنگ‌نوردی شبیه زندگی است. او یاد گرفته که مثل ورزش سنگ‌نوردی دلش را بزرگ کند. با او گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

چطور شد به سنگ‌نوردی علاقه‌مند شدید؟

چون کوهنوردی امکانات خاصی نمی‌خواهد، اما سنگ‌نوردی نیاز به امکانات دارد. من توسط پسردایی‌ام به این رشته علاقه‌مند شدم. پسردایی من محسن شفیعی بود که خودش قهرمان کشوری است. من از ده سالگی به این رشته رفتم و خیلی علاقه‌مند شدم. با این‌که می‌توانستم وارد رشته‌های دیگر ورزشی شوم، اما احساس کردم سنگ‌نوردی دقیقا همان چیزی است که من به دنبالش بودم. 12 سالگی حرفه‌ای کار را دنبال کردم و در 17 سالگی هم به صورت فوق حرفه‌ای.

اولین بار در سالن سنگ‌نوردی کردید یا در طبیعت صخره‌نوردی؟

در سالن سنگ‌نوردی کردم.

در قزوین امکانات سنگ‌نوردی بود؟

بله. اکثر شهرها حداقل یک سالن را دارد. سنگ‌نوردی ورزش اول فرانسه است. رشته‌ای است که هم می‌توان در طبیعت و هم در سالن از آن لذت برد. برای همین خیلی طرفدار دارد. رشته‌هایی که هم در طبیعت و هم در سالن بتوان از آن لذت برد، طرفدار دارد و اروپایی‌ها بیشتر از این ورزش‌ها استقبال می‌کنند.

حالا که یک سنگ‌نورد حرفه‌ای هستید، در طبیعت صخره‌نوردی هم می‌کنید؟

من تا جایی که بتوانم می‌روم. رشته من سنگ‌نوردی در ماده سرعت است. در طبیعت سرعت نداریم، بلکه استقامت داریم. اگر روزی سنگ‌نوردی را به شکل حرفه‌ای ادامه ندهم، صخره‌نورد می‌شوم.

تا حالا سقوط هم کردید؟

منظورتان چیست؟ چون ما هر روز سقوط می‌کنیم.

سقوطی که خطرناک باشد.

معمولا پیش نمی‌آید. برای من در این 10 سال پیش نیامده است. چون طنابی که با آن صعود می‌کنیم یک تن را نگه می‌دارد. ما هم حواسمان خیلی جمع است.

چقدر این رشته شبیه زندگی است که آدم مدام بالا می‌رود و سقوط می‌کند؟

سنگ‌نوردی دقیقا شبیه زندگی است. مجبوری بر ترست غلبه و دلت را بزرگ کنی. در این رشته آدرنالین بالایی ترشح می‌کنی. اوایل استرس زیادی داشتم، اما حالا این ترس برایم عادی شده. این نشان می‌دهد قوی‌تر شدم.

تحصیلات شما چقدر است؟

من 18 سالگی در تیم جوانان بودم و مجبور شدم برای این‌که بتوانم در مسابقات جهانی شرکت کنم، سربازی بروم. به همین دلیل بعد دیپلم به خدمت سربازی رفتم.

با خانواده زندگی می‌کنید؟

بله با خانواده هستم.

رابطه شما و خانواده چگونه است؟

رابطه‌ام با خانواده خیلی خوب است. خیلی به آنها وابسته هستم. اما من سه جلسه در روز تمرین دارم و در هفته گاهی 20 جلسه تمرین می‌کنم. خیلی وقت نمی‌کنم در خانه باشم.

تفریحات شما چیست؟

تمام زندگی من ورزش است. آنقدر از تفریحات دیگر لذت نمی‌برم که از تمرین می‌برم. از بچگی با تمرین بزرگ شدم. برای همین تفریحی جز ورزش ندارم.

چقدر به تغذیه‌تان رسیدگی می‌کنید؟

ما خیلی باید به تغدیه‌مان توجه کنیم. باید میوه‌ها، سبزیجات و انواع پروتئین‌ها را استفاده کنم تا بدنم کم نیاورد.

چقدر مطالعه می‌کنید؟

کتاب‌های ورزشی خیلی می‌خوانم تا علمم بالا برود. من هیچ‌وقت مربی نداشتم و بدون مربی تمرین کردم. کتاب مربی من است.

چشم‌اندازتان چیست؟

امیدوارم رکورد جهانی را بشکنم.

سجاد روشنی - دبیر صفحه آخر جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها