هشدار سازمان غذا و دارو درباره روغن‌کشی عطاری‌ها؛

با این روغن‌ها سم و سرطان را دو دستی تقدیم بدنتان می‌کنید

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به روغن کشی در عطاری‌ها و سلامت روغن‌ها گفت: سلامت این روغن‌ها به هیچ وجه مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.
کد خبر: ۱۰۳۱۷۳۱
با این روغن‌ها سم و سرطان را دو دستی تقدیم بدنتان می‌کنید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، زندگی مدرن و کم تحرکی ایرانی‌ها افزایش چربی خون و کبد چرب به میزان زیادی شیوع پیدا کرده و در این میان برخی افراد علت بسیاری بیماری‌ها را روغن های صنعتی موجود در بازار معرفی می کنند و شاید شما نیز این جمله را از مردم عوام شنیده باشد که "این همه گرفتگی عروق، سکته و کبد چرب که در بین مردم زیاد شده همه به خاطر روغن‌هایی است می خوریم".


به دنبال این حرف‌ها و باور‌ها بین مردم و توصیه پزشکان به مصرف روغن کنجد و زیتون برخی افراد به دنبال سوء استفاده برآمده و روغن کشی در مغازه یا عطاری به تدریج در گوشه گوشه شهر به چشم می خورد و مردم نیز به باور این که این روغن‌ها طبیعی است از آن استقبال زیادی کرده و روز به روز شاهد افزایش این مغازه‌ها هستیم.


پیرو این موضوع سراغ رئیس سازمان غذا و دارو رفتیم تا از سلامت بودن یا نبودن این روغن‌ها مطلع شده و مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنیم.


رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا روغن کشی در عطاری‌ها یا مغازه های و روغن‌ها گرفته شده سالم است یا خیر؟ گفت: روغن کشی و روغن های گرفته شده از این طریق در عطاری‌ها و فروشگاه‌ها به هیچ وجه مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.


وی ادامه داد: افرادی که این کار را انجام می دهند با این عنوان که این روغن‌ها طبیعی است و جلوی چشم شما روغن کشی انجام می شود مردم را ترغیب به خرید این روغن‌ها می کنند.


رئیس سازمان غذا و دارو با مواد اولیه مورد استفاده در این روغن‌ها گفت: چند مشکل جدی در این روغن‌ها وجود دارد، یکی از موارد مهم این است که مواد اولیه مانند زیتون و کنجدی که این روغن‌ها از آن گرفته می شوند کنترل نشده بوده و سلامت و بهداشت آن‌ها جایی تایید نشده است.


روغن های روغن کشی به سرعت فاسد می شوند


دیناروند با اشاره به فسادپذیری سریع روغن عنوان کرد: روغن کشی به این سادگی که در مغازه‌ها و عطاری‌ها انجام می شود نیست زیرا برخی مواد روغن فسادپذیر بوده وباید از روغن‌ها حذف شود، موادی که در روغن فسادپذیر هستند گاهی اوقات باید به پایدارکننده طبیعی به روغن اضافه کنیم تا روغن اکسید نشود.


رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: این روغن‌ها در زمان کوتاهی فاسد و اکسید می شوند و پراکسید آن‌ها به شدت افزایش پیدا می کند و به میزان زیادی برای سلامتی خطرناک هستند و به همین دلیل مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.


سمی خطرناک در روغن‌ها


وی تصریح کرد: این روغن‌ها می تواند سم آفلاتوکسین بالایی داشته باشد که این سم قارچی طبیعی هستند. این سموم اگر از راه مواد غذایی وارد بدن شوند می‌توانند سرطانزا باشند که بر وجود این ماده مضر در این روغن‌ها کنترلی صورت نمی گیرد.


دیناروند با بیان اینکه در تولید صنعتی نظارت‌ها و کنترل به دقت صورت می گیرد، افزود: در تولید صنعتی روغن مواد اولیه و خروجی کارخانه مورد بروسی قرار می گیرد علاوه بر این سازمان غذا و دارو در سطح عرضه بازار روغن‌ها را چک و بررسی می کند تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود.


با خرید این روغن‌ها خطر را به جانتان می خرید


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: روغن کشی در عطاری‌ها به دلیل آنکه روغن در لحظه گرفته شده و بلافاصله به مشتری تحویل می شود امکان نظارت و کنترل بر سلامت آن از سوی سازمان غذا و دارو وجود ندارد و خطرات مصرف این روغن‌ها به عهده مصرف کننده است.


وی تاکید کرد: مردم از خرید روغن‌ها روغن کشی در محل به دلیل وجود ماده سمی آفلاتوکسین و آلاینده‌ها اجتناب کنند زیرا سلامت آن‌ها به هیچ وجه مورد تایید نیست.


تعطیلی مغازه های روغن کشی ممکن نیست


وی در پاسخ به آنکه با وجود مضر بودن این روغن‌ها آیا امکان جلوگیری از انجام روغن کشی در عطاری‌ها وجود ندارد، عنوان کرد: بار‌ها گفته ام که برخی کار‌ها را دولت‌ها نمی توانند مداخله شدید آن طور که شما انتظار دارید انجام دهند و به عنوان مثال با عطاری‌ها یا مغازه هایی که این روغن‌ها را عرضه می کنندبرخورد جدی شده و جلوی کار آن‌ها گرفته شود.


دیناروند با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیب به سلامت مردم ناشی از مصرف روغن های روغن کشی‌ها نیاز به آگاهی رسانی است، افزود: مردم باید در مورد این موضوع مطلع باشند البته ممکن است که عطاری یا مغازه روغن کشی بهترین ماده اولیه مانند کنجد را استفاده کند و روغن کشی در زمان کوتاهی انجام شود که مردم با مصرف آن ضرری به سلامتی آنها وارد نمی شود.


رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: یک درصد واحدهای روغن کشی ممکن است روغن سالم تحویل مشتری دهند، اما در کل ما آن را تایید نمی کنیم او این موضوع مشابه شیر سنتی است که با وجود هشدار‌ها مردم آن را تهیه می کنند که سلامت آن مورد تایید ما نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها