وزیر کشور گفت: تا الان 200 مورد شکایت انجام شده که اکثر آنها مربوط به انتخابات شوراها بوده است.
کد خبر: ۱۰۳۰۳۵۲
اجازه راه اندازی کارناوال نمی دهیم / واکنش به شایعه تهدید روستاییان و وام انتخاباتی به دهیاری ها

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح آخرین اقدامات این وزارتخانه برای هرچه بهتر برگزار شدن انتخابات پیش رو پرداخت.

وی در ابتدا انتخابات را امر مبارکی خواند و گفت: باید بابت این عطیه الهی که میراث شهدا و امام عزیز مان است هر روز خدا را شاکر باشیم چراکه سپردن سرنوشت یک ملت به دست خودش کار بسیار مهمی است.

وزیر کشور افزود: ملتی که بزرگترین افتخارش این بوده که رعیت شاهان باشد الان خودشان ، مسئولین شان رادر رده های مختلف انتخاب میکنند.

رحمان فضلی با بیان اینکه سه انتخابات ریاست جمهوری شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم گفت: برهمین اساس سه قانون نیز مبنای کار قرار می گیرد و به همین نسبت سه هیات اجرایی و یک هیات نظارت داریم.

۱۰۶۰ هیات اجرایی داریم

وی با بیان اینکه ۱۰۶۰ هیات اجرایی داریم که در هر هیات ۱۱ نفر حضور دارند و در کنار تیم هیات ها نیز هیات های نظارت را داریم گفت: حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر عاملین اجرایی و نظارتی انتخابات هستند ، در کل کشور حدود ۶۴ هزار شعبه اخذ رای داریم که در هر شعبه تقریبا ۱۷ نفر مستقیم کار نظارت را انجام می دهند که البته این رقم به جزء حضور نماینده نامزدهای انتخاباتی در شعب اخذ رای است.

رحمانی فضلی همچنین افزود: یک سال است که ۱۷۰۰ نفر متولیان امر انتخابات را آموزش می دهیم و برقراری تدارک انتخابات در شدید ترین درجه حفاظتی است.

وی یادآور شد: همچنین ۱۶۰۰۰۰ نفر فقط امر انتظامات انتخابات را بر عهده دارند و شاید بیش از ۳۰۰۰۰۰ هزار نفر نیز در وزارت کشور حوزه امنیت انتخابات از لب مرز تا شعبه های انتخاباتی را برعهده دارند.

وی با تاکید براینکه وزارت کشور مجری انتخابات است و وزیر کشور نیز مسئول صحت و سلامت انتخابات است گفت: سطح کار ،بسیار بزرگ است و هماهنگی بین دستگاه ها را می طلبد که تا الان توانستیم همه زمینه ها ، امکانات و بسترهای مناسب که برای انتخابات سالم ، قانونی و باشکوه باشد را فراهم کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر حائز شرایط رای دهی هستند در خصوص فضای تبلیغات انتخاباتی نیز بیان کرد: کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی شرایط را برای نامزدها مشخص می کند که متناسب با قانون مدونی که در این کمیسیون تدوین شده، فضای مجازی نیز یکی از محورهای مهم تبلیغات است که در این رابطه نیز شورای عالی فضای مجازی ، وزارت کشور را مسئول تهیه دستورالعملی در این رابطه کرده که این دستورالعمل با کمک شورای نگهبان ابلاغ شده است.

وی افزود: همچنین برای اولین بار ،سامانه بی تاک برای بحث تبلیغات انتخاباتی را با کمک وزارت ارتباطات تشکیل دادیم که این سامانه یک بازار تبلیغات رایگان برای همه نامزدهای انتخاباتی است که می توانند در این فضا مشخصات شرایط و احوالات خود را درج کنند و از طرفی نیز همه دستگاه های تبلیغاتی و موسساتی که در عین امر هستند به این سامانه مراجع می کنند.

تخلفات انتخاباتی در این دوره نسبت به دوره قبل به یک سوم کاهش پیدا کرده است

وزیر کشور با بیان اینکه از نظر تبلیغات در فضای بسیار مناسبی هستیم اعلام کرد: در این دور از انتخابات ، تخلفات یک سوم دوره قبل بوده که در این رابطه تاکنون ۲۰۰ مورد پرونده تشکیل شده که اکثر پرونده ها نیز مربوط به شوراها و بحث تبلیغات زودرس است.

وی اظهار داشت: شکایات واصله در وزارت کشور بررسی اولیه می شود و پس از آن به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد که در دستگاه قضایی نیز کارگروهی برای رسیدگی به این شکایات تشکیل شده است.

رحمانی فضلی در خصوص شائبه تهدید دهیاران در جهت حمایت از یک نامزد انتخاباتی گفت : متاسفانه این روزها اتهامات و شایعات زیادی مطرح می شود که بیشتر به دلیل مدیریت فضای انتخابات و به راه انداختن جنگ روانی است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ما در وزارت کشور بنا را بر عدم دخالت و حفظ بی طرفی کامل همه مدیران و کارکنان وزارت کشور گذاشتیم گفت: دهیاران ، مدیرانی هستند که توسط شوراها انتخاب می شوند و وزارت کشور به آن ها حکم می دهد بنابراین اعمال حاکمیتی بر آن ها وجود ندارد ضمن اینکه دهیاری ها هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی کند و فقط مالیات بر ارزش افزوده می گیرد.

وی با بیان اینکه آرا افراد مخفی است لذا طرح این دست مسایل توهین به شعور مردم است گفت: از آن جا که احتمال می دادم این موضوع جز سوالات شما باشد با نماینده ای که چنین بحثی را مطرح کرده تماس گرفتم تا اگر مدارکی دارد در اختیار ما قرار دهد که وی نیز پاسخ داد خبرنگاری همین سوال را از او پرسید و سوال خودش را به عنوان جواب مطرح کرده است.

وی افزود: این نماینده عنوان کرد که خبرنگار از او پرسید می گویند دهیاران مردم را تهدید کرده اند که باید به فلان نامزد رای بدهند ، نظر شما چیست؟ که بنده نیز گفتم چنین چیزی را نمی دانم و نشنیده ام و اگر چنین بحثی مطرح است وزارت کشور باید موضوع را بررسی کند.

رحمانی فضلی در خصوص اعطای وام به دهیاران نیز گفت: طی تفاهم نامه ای که ارکان شهرداری ها و پست بانک از سال قبل در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۵ امضا کرده اند قرار شد برای امور مربوط به ده ، وامی در اختیار دهیاران قرار گیرد که این کار از همان زمان انجام می شود و در روز های اخیر هیچ وامی به این ها داده نشده است.

به هیچ وجه اجازه راه اندازی کارناوال را نمی دهیم

وزیر کشور در خصوص راه اندازی کارناوال ها اعلام کرد : افراد می توانند در داخل ستادهای مورد نظر خود جمع شود و هیچ مانعی برای آن ها ایجاد نمی کنیم اما اگر ستادی بخواهد فراخوان دهد که افراد به آن جا بروند باید از ما تقاضای مجوز کنند که در اسرع وقت مجوز داده خواهد شد.


وزیر کشور افزود: در بحث راه اندازی کارناوال ها نیز قانون انتخابات مجلس این اقدام را ممنوع کرده و آن را به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیز تعمیم داده است.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه اجازه راه اندازی کارناوال را نمی دهیم گفت : اینکه در دوره های قبل شاهد این بودیم که مردم به خیابان ها می آمدند ، بوق می زدند و شادی می کردند که ما این ها را به عنوان کارناوال های از قبل طراحی شده نمی دانیم و این حرکت یک حرکت خود جوش است.

رحمانی فضلی افزود: همچنین از ما درخواست مجوز برای برگزاری تجمع در میادین شهر را کرده بودند که این موضوع برای مردم دچار مشکل می کرد ، البته ما با تجمعات در میادینی که قابل کنترل باشند مشکلی نداریم.

وی با اعلام اینکه تاکنون هیچ اعتراضی از طرف ستادها در خصوص اعطای مجوز برای تجمعات نداشتیم گفت: مسئولیت ستادها برعهده نامزدها است لذا اگر تجمعی مخالف قانون صورت گیرد با آن برخورد می شود همه باید قانون را مراعات کنند.

رحمان فضلی افزود: نامزدها در درجه اول باید ناظر بر ستادهایشان باشند و در گام بعدی باید بدانند که انتخابات طریق و راه و روش است و حتی قدرت وسیله ای برای تقویت نظام جمهوری اسلامی و خدمت به مردم است لذا راه و روشی که در پیش می گیرند باید با این هدف مقدس هم خوانی داشته باشد.

وزیر کشور تاکید کرد: در فضای مجازی نیز علی رغم گستردگی و ظرفیت آن ، تخلفات کم و حتی قابل چشم پوشی است.

رحمانی فضلی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه 64 هزار شعبه در کشور داریم، اگر اشتباه نکنم حدود 117-118 هزار صندوق اخذ رای خواهیم داشت گفت: 35 هزار صندوق الکترونیک برای انتخابات در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه برای الکترونیکی برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری از یک سال قبل با شورای نگهبان مذاکره کردیم و هر دو بنا به دلایلی به این نتیجه رسیدیم که این امر اتفاق نیفتد اظهار داشت: در بحث نظارت انتخابات شوراها به توافق رسیدیم تا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود لذا در 141 شهرستان کار انجام خواهد شد.

وزیر کشور با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری به غیر از شمارش و اخذ رای مابقی الکترونیک است ادامه داد: در 141 شهر صندوق های آزمایشی برای نمونه در مراکز پر جمعیت گذاشته شده است و مردم روزانه امر انتخابات را انجام می دهند و در رادیو و تلویزیون همه استان برنامه های آموزشی پخش می شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه برای استقرار صندوق اخذ رای فقط در کانادا مشکل داشتیم گفت: به دلیل نداشتن سفارتخانه و نپذیرفتن هیچ نمایندگی دیگر به عنوان جایگزین ما در کانادا مشکل اخذ رای داریم که امیدواریم این مشکل برطرف شود ، کانادا مشکل قانونی برای این مسئله دارد نه اینکه بخواهد کارشکنی کند، همچنین قول دادند تا اگر امکان داشت مسئله حل شود.

وزیرکشور با اشاره به اینکه در 102 کشور، 132 شعبه امر انتخابات را انجام خواهیم داد افزود: وزارت خارجه جزء ستاد انتخابات است و مسؤلیت کلی را وزارت کشور بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه به همه این کشور ها امکانات لازم ارسال شده است عنوان کرد: در آمریکا 50 شعبه داریم و کارها را پذیرفتند.

نظرسنجی های کشورمان عموما درست نیست

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه جاهایی که مهد نظرسنجی بودند ، این امر غلط از آب در آمده است گفت : در کشور ما نظرسنجی هایی که در فضای عمومی انجام می شود ، عموما درست نیست ، برخی نظرسنجی ها را نظر سازی می کنند تا جنگ روانی ایجاد شود.

وی ادامه داد : برخی دیگر از نظر سنجی ها در روش اجرا دچار مشکل است ، حجم نمونه ها ، نوع سوال پیچیده است و اصلا به درد نمی خورد.

80-90 درصد نظر سنجی ها قابل اطمینان نیست

وزیر کشور با اشاره به اینکه برخی در نظرسنجی ها دخالت می کنند تا نتیجه نهایی تغییر کند عنوان کرد: 80-90 درصد نظر سنجی ها قابل اطمینان نیست.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون فاصله انتخابات دور دوم یک هفته است و تا نتیجه تهران نیاید نتیجه کل را اعلام نمی کنیم ادامه داد: اگر یک شنبه نتیجه را بدهیم 3 روز برای تبلیغات فرصت است و در یک هفته نمی توان تعرفه آماده و چاپ کرد لذا ما آمادگی لازم را برای برگزاری دور دوم انتخابات نیز داریم.

14 نوع رمزگذاری برای تعرفه ها در نظر گرفته شده است

رحمانی فضلی در باره امکان تخلف و تقلب در انتخابات گفت: 14 نوع رمزگذاری برای تعرفه ها در نظر گرفته ایم تا امکان تخلف در چاپ تعرفه وجود نداشته باشد.

تشخیص هویت در انتخابات ریاست جمهوری با نظر شورای نگهبان الکترونیکی شد

وی تصریح کرد: با روش احراز هویت الکترونیکی دیگر امکان استفاده از شناسنامه جعلی، شناسنامه افراد مرده و شناسنامه افراد زیر18 سال وجود ندارد، لذا تشخیص هویت در انتخابات ریاست جمهوری با نظر شورای نگهبان الکترونیکی شد و تمام اطلاعات 80 میلیون ایرانی در سیستم به صورت آفلاین گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه برای هر شعبه یک بازرس گذاشته شده است ادامه داد: یعنی در مجموع64 هزار بازرس، 64 هزار نماینده فرماندار و 64 هزار نماینده شورای نگهبان حضورخواهند داشت و نمایندگان حوزه ها هم در محل حضور دارند.

امکان تخلف و تقلب در انتخابات تقریبا صفر است

وزیر کشور با بیان اینکه نمایندگان نامزدها ی انتخابات تا آخرین لحظه باید در داخل شعبه بمانند افزود: تعرفه ها دو بار خوانده خواهد شد زیرا با این کار درصد خطا پایین می آید، لذا امکان تخلف و تقلب در انتخابات تقریبا صفر است.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به اینکه شورای نگهبان در تمام مراحل حضور دارد اظهار داشت: صندوق های اخذ رای شفاف است،
امکان ندارد که صندوق‌های انتخابات پیش از شروع انتخابات پر شده باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما ن بر این است تا با کمک تکنولوژی و گذاشتن ناظران زیاد امر شمارش را کنترل کنیم اظهار داشت: امکان تخلف و تقلب از شروع تا پایان صفر است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تخلفات و تقلب 2/3 کم شده است عنوان کرد: در تبلیغات صیانت لازم را انجام می دهیم و به همه تذکر می دهیم، شورای نگهبان در تمام مراحل در کنار اجرا حضور دارد و با هم در صندوق ها باز می شود و درون صندوق ها دیده می شود و بعد پلمپ می شود و با هم امضا و مهر می کنند.

وی افزود: در انتخابات شوراها گفتیم هر چند تا نامزد یک نماینده معرفی کنند تا محل اخذ رای شلوغ نشود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه طبق قانون نامزد ها تا سه روز امکان شکایت دارند تا در نهایت نتیجه اعلام شود گفت: بعد از اعلام نتایج هم نیز باید به قانون تمکین کرد ، باید مر قانون مورد توجه قرار بگیرد.

بالاترین تضمین سلامت و امنیت انتخابات تمکین به قانون است


رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در اوضاع اجتماعی، در تعاملاتمان، در فعالیت هایمان و در مناسبات مان تنها معیار قانون داریم خاطرنشان کرد: همه باید تبعیت از قانون را بپذیریم ، قانون فرایند رای گیری و تمام مراحل انتخابات را مشخص کرده است، بنابراین بالاترین تضمین سلامت و امنیت انتخابات تمکین به قانون است.

وزیر کشور با بیان اینکه طبق قانون با متخلفان برخورد خواهیم کرد و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد گفت: در انتخابات مسئله کاملا بین بخشی است و اهمیت بخش ها هیچ یک کمتر از دیگری نیست، اگر خدایی نکرده مسؤلیت مثلا نیروی انتظامی را نادیده بگیریم اصلا انتخابات برگزار نمی شود، در حجم 20-30هزار اجتماعات داریم مسؤلیت بر عهده نیروی انتظامی است.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان شبکه بسیار خوب نظارتی دارد اظهار داشت: هماهنگی بسیار خوبی با شورای نگهبان داریم، خود بنده تا الان 3 بار خدمت آقای جنتی رسیدم و مسائل را با هم مطرح کردیم.

مشارکت65 درصد را قطعی می دانیم

رحمانی فضلی با اشاره به هزار و60 هیأت اجرایی گفت: صدا و سیما امر تبلیغات را بر عهده دارد، بخش اعظم مشارکت بر عهده صدا و سیما است ،مشارکت 65 درصد را قطعی می‌دانیم اما امید داریم مشارکت بالای 70 درصد هم باشد.

وزیر کشور با اشاره به نقش قوه قضائیه در مسئله انتخابات گفت: همه دادستان ها عضو هیأت ها هستند و تلاش می کنند و مرتب با هیات های نظارت در ارتباط هستند.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش ادامه داد: یک میلیون و100 هزار نفر از معلمان سر صندوق ها هستند، امنیت بر عهده بسیج و سپاه است، ما خود را مدیون این عزیزان می دانیم.

وزیر کشور بااشاره به اینکه کمیسیون تبلیغات مرتبا جلسه دارد اظهار داشت: نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است و290 نماینده مجلس در حوزه نظارت در سراسر کشور کار می کنند.

وی افزود : جنب و جوش در همه اجزای کشور وجود دارد، جشن بزرگ مشارکت سیاسی را همه طراحی می کنند که نتیجه آن برای ما اقتدار و قدرت خواهد بود.

رحمانی فضلی در خصوص اعتراض به نتیجه انتخابات نیز افزود: قانون اجازه داده است که سه روز پس از اخذ رای افراد بتوانند شکایت و اعتراض کنند. آنها باید شکایت خود را به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان اعلام کنند. کسانی که خارج از این قانون عمل کرده و تخلفی انجام دهند حتما به مقامات قضایی معرفی می‌شوند ، ما روزانه کمیته امنیت انتخابات را تشکیل می‌دهیم و موارد امنیتی را بررسی می‌کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه توصیه ما به عنوان مجری امر این است که اول وقت را برای رای دادن انتخاب کنند گفت: همه صندوق ها را افزایش دادیم و افراد گذاشتیم تا کار با سرعت انجام شود.

وی با اشاره به محدودیت ساعت 12 گفت: رهبری اول وقت رای می دهند و مردم از ایشان تبعیت کنند و همه چیز برای انتخابات آرام و خوب مهیا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها