وسایل ارتباطات جمعی در دنیای معاصر به عنوان ابزاری اجتناب‌ناپذیر در زمینه اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و کمک به توسعه و پیشرفت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده و بی‌تردید نقشی غیرقابل انکار دارند. امروزه این وسایل با این مسیر توسعه و پیشرفتی که در جوامع دنیا و روابط بین‌الملل طی نموده‌اند، همگی را به این نتیجه رسانده‌اند که بدون وجود وسایل ارتباط جمعی، اداره جامعه در هیچ زمینه‌ای میسر نیست.
کد خبر: ۱۰۲۰۲۵۱
نقش تاثیرگذار رسانه‌های جمعی در انتخابات پیش‌رو

وجود وسایل ارتباط جمعی در ارتقای آگاهی‌های عمومی، تخصصی و نیز ابعاد دیگر سیاسی و اقتصادی به کمک آمده است و نقشی اساسی را در عرصه‌های مختلف آگا‌هسازی شهروندان ایفا می‌کند. بنابراین می‌توان بر این نقش کلیدی وسایل ارتباط جمعی تاکید ویژه کرده و از آن در جهت معرفی ساز و کارهای انتخاباتی و نیز ترویج اندیشه‌ها و افکار سیاسی بهره جست. به نظر من در شرایط کنونی لازم است متفکران به نوعی همگرایی نسبت به وسایل ارتباط جمعی دست یابند و در این برهه کنونی جامعه از آن در جهت اطلاع‌دهی در زمینه معرفی نامزدها و احزاب و نیز برنامه‌های تبلیغاتی‌شان بهره جویند. وجود این اخبار و نقش آنها در روشن کردن اذهان عموم مردم در جامعه قطعا حیاتی است و وسایل ارتباط جمعی بویژه صداوسیما و نیز مطبوعات نقشی محوری را در انتخابات پیش رو ایفا می‌کنند. در اینجا لازم است به نقش اثرگذار رادیو و تلویزیون هم اشاره‌ای داشته باشم؛ در دوران جدید با این‌که ابزارها و وسایل جدیدی چون سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی پا به عرصه حیات گذاشته‌اند، با این حال هنوز نقش صدا و سیما غیرقابل انکار است و مردم نگاه و نظری ویژه‌ را به این رسانه همگانی دارند؛ چراکه صدا و سیما از دامنه نفوذی چند میلیونی برخوردار است و با مخاطبانی بی‌شمار سر و کار دارد. البته مطبوعات سنتی و چاپی هم به همین صورت‌اند اما میزان تیراژشان باز در بیشترین و بهترین حالت ممکن با گستره نفوذ صدا و سیما قابل مقایسه نخواهد بود. بنابراین پوشش حضور مردم در انتخابات، نقش کلیدی شهروندان در تعیین سرنوشت خود، معرفی برنامه‌ نامزدها و خط نگاه و اصول فکری‌شان همه باید در رسانه رادیو و تلویزیون مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. روزنامه‌ها هم می‌توانند در کنار انجام همین عمل معرفی، بیشتر به نقد و تحلیل و بررسی بپردازند و به لحاظ این که از فضایی کافی برای ورود به جزئیات برخوردارند، می‌توانند گزارش و مصاحبه و اشکال دیگر را هم چاشنی کارشان کنند.

اینها فقط بخش‌هایی کوچک از کارکردهای وسایل ارتباط جمعی هستند و اگر بخواهیم به طور تخصصی سخن بگوییم، بی‌شک ساعت‌ها سخن لازم است تا کارکردهای مثبت و منفی این ابزار و تاثیراتشان را در جامعه سنجید. نقش تبلیغات، تهییج افکار عمومی و بسیج مردم از دیگر کارکردهایی است که می‌تواند در خدمت وسایل ارتباط جمعی قرار بگیرد و به جرات می‌توان گفت استفاده از همین ابزارها می‌تواند در هدایت بخش عمده‌ای از جامعه در جهت فعالیت و مشارکت سیاسی ثمربخش واقع شود. این نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب هم بارها در صحبت‌هایشان مورد اشاره قرار داده و خواهان حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای بوده‌اند؛ اتفاقی که رسانه‌های جمعی و وسایل ارتباطی مختلف بخوبی می‌توانند به تسهیل آن یاری رسانند و نقشی اثرگذار در رقم زدن هر چه بهتر انتخاباتی دیگر ایفا کنند.

دکتر اسماعیل قدیمی

استاد ارتباطات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها