قبل از شروع باید بدانید که انجام دادن این بدلکاری‌ها بدون حضور یک مربی با تجربه و خارج از شرایط استاندارد پیست ممکن است نتایج مرگباری در پی داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۱۳۵۳۲
چگونه بدون دردسر دور ۱۸۰ درجه بزنیم؟

پل سویفت کیست؟ فکر می‌کنید رانندگی دقیق تا چه اندازه ممکن است دشوار باشد؟ ما برای پاسخ به این سوال سوار بر یک فورد فوکوس شدیم و در دوره آموزشی پیشرفته رانندگی که پل سویفت، استاد بدلکاری و شیرین‌کاری رانندگی آن را برگزار کرد، حضور پیدا کردیم.

به گزارش جام جم آنلاین از اخبار خودرو، توجه داشته باشید که انجام دادن این بدلکاری‌ها بدون حضور یک مربی با تجربه و خارج از شرایط استاندارد پیست ممکن است نتایج مرگباری در پی داشته باشد.

او هفت بار قهرمان Autotest بریتانیاشده و در حال حاضر نفر اول مسابقات رالی قهرمان بریتانیاست.

پدراو، راس سویفت نیز یکی دیگر از افسانه‌های دنیای رانندگی بوده است. حتی اگر شما با نام او آشنا نباشید، می‌توانید مطمئن باشید که بدلکاری‌های معرکه او را در آگهی‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌اید.

پل سویفت اولین بدلکاری خود در انظار عموم را در سن هفت سالگی سوار بر ماشین چمن زنی خانواده‌اش در دانینگتن پارک و در جریان گرند پری (جایزه بزرگ) کامیون‌های سال ۱۹۸۷ بریتانیا انجام داد و امسال نیز قصد دارد بعد از ۳۰ سال بار دیگر در جشنواره تاریخی دانینگتن توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد. در همین دانینگتن است که ما به پل سویفت می‌پیوندیم. سوار بر یک فورد فوکوس ST و یک فوکوس RS می‌شویم.

به گزارش اخبار خودرو ، فورد اتومبیل‌های مورد استفاده سویفت در تجارب رانندگی بدلکاری و بسیاری از صحنه‌های نمایش او را تامین می‌کند. می‌گوید: «آنها به من پولی پرداخت نمی‌کنند، بلکه وسایل نقلیه را در اختیارم می‌گذارند، که به کارم کمک می‌کند! تمام کاری که ما انجام می‌دهیم این است که لاستیک روی آنها می‌گذاریم و در آنها سوخت می‌ریزیم.»

چگونه دور J-turn بزنیم؟

J-turn چیست؟


یک چرخش سریع ۱۸۰ درجه، شتاب گرفتن در دنده عقب قبل از فشردن کلاچ و تر و تمیز چرخاندن سر اتومبیل (در تئوری) تا رو به جانب عکس جهت قبلی داشته باشد. پل سویفت روش کار را نشان‌مان می دهد، طوری این کار را انجام می‌دهد که گول می‌خوریم و به نظرمان می رسد که ساده است، بعد روی صندلی راننده می‌نشینیم تا خودمان امتحان کنیم.

در کدام جهت بچرخیم؟

در حالت ایده آل، باید در داخل خودرو مسلط نشسته باشید و وزن‌تان متمایل به وسط اتومبیل باشد- اگر خودرو فرمان راست باشد، مثل اتومبیل نمونه ما که فرمان راست است (در ایران فرمان چپ است-م.)، باید فرمان را به سمت راست بچرخانید. پل توضیح می دهد: «اگر وزن‌تان را به وسط خودرو متمایل نکنید، ممکن است خودرو را چپ کنید.»

دست‌تان را در موقعیت روی فرمان قفل کنید

انگشت خود را در زیر پره چپ فرمان (در خودروی فرمان راست برای کشورهایی مانند انگلستان-م.) قرار دهید و آرنج خود را در موقعیت مقابل آن قفل کنید. پل می‌گوید: «اگر چرخ‌های جلو (اتومبیل دیفرانسیل جلو است-م.) را در جا قفل نکنید، گرفتار tank-slapper (نوسان و لرزش چرخ جلوی موتورسیکلت یا اتومبیل و از دست رفتن کنترل راننده-م.) می‌شوید.»

در آینه‌ها نگاه نکنید

پل سویفت می‌گوید: «نگاه کردن در آینه شما را سر در گم می‌کند، به جای این کار سر خود را برگردانید تا از شیشه عقب نگاه کنید.»

سرعت خود را انتخاب کنید

به شتاب و سرعتی نیاز دارید تا گشتاوری داشته باشید که لازم دارید تا جلوی خودرو بلغزد و در همان حال وزن از عقب به جلو منتقل ‌شود.

به کلاچ فشار بیاورید، فرمان را بچرخانید

دقیقا در وسط چرخش، موقعی که آرنج خود را در جا قفل کرده‌اید، اگر همه چیز به خوبی پیش برود، جلوی خودرو دقیقا روی یک محور درست خواهد چرخید. و البته اگر فرمان هیدرولیک یا برقی دارید این کار کمک‌تان می‌کند…

دنده یک را پیدا کنید

وقتی جلوی خودرو به سرعت می‌چرخد، دنده یک را بگیرید تا بتوانید بدون از دست دادن گشتاور به حرکت سریع (در خلاف جهت) ادامه دهید. فقط مراقب باشید به اشتباه دوباره دنده عقب نگیرید…

چگونه با دستی کشیدن دور بزنیم

این یکی را خودتان فکر می‌کنید بلد هستید. اما به آن آسانی که به نظر می‌رسد، نیست…

ست خود را در موقعیت قرار دهید

باز هم، فرض کنید در یک خودروی فرمان راست هستید، دست چپ خود را روی ترمز دستی قرار دهید و دست راست روی فرمان، انگشت خود را زیر پره سمت چپ فرمان قلاب کنید (مانند مرحله دوم J-turn) دوباره فرمان را حدود نیم دور به سمت راست بچرخانید؛ دوباره وزن راننده را به داخل و وسط خودرو متمایل کنید تا خودرو بیش از حد بی ثبات نشود.

ساختن سرعت

بیشتر از آنی که ممکن است فکر کنید، به گشتاوری نیاز دارید تا عقب خودرو به طور کامل بچرخد. پل به ما می‌گوید باید به محدوده حداکثر دور موتور در همان دنده اول نزدیک شویم.

کلاچ را فشار دهید

هر چه باشد، قرار نیست خودرو خاموش شود…

از خط بگذرید

پل می گوید: «تصور کنید در حال عبور از یک خط فرضی در وسط پیست هستید. موقعی که چرخ‌های جلو از خط عبور کرد، ترمز دستی را بکشید.»

ترمز دستی را محکم نگه‌دارید

پل به ما می گوید: «راستش را بخواهید، شما باید ترمز دستی را چنان بکشید که انگار می‌خواهید آن را با خود ببرید. اگر به اندازه کافی با قدرت آن را نکشید، لاستیک‌های عقب قفل نمی‌شوند و عاقبت این می‌شود که کاملا توقف می‌کنید و بدتر اینکه با زاویه ۹۰ درجه نسبت به محور جاده می‌ایستید.»

حرکت کنید

وقتی خودرو (برگشت و) صاف شد، پدال کلاچ را رها و حرکت کنید، و اگر دلتان خواست، می‌توانید با سر و صدا بکسواد کنید. موفق باشید!

رانندگی روی دو چرخ اتومبیل

این کار را به عهده پل گذاشتیم تا خودش انجام دهد…

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
۰
۰
ما همون رانندگی عادی رو یاد بگیریم بسه برامون خیلی خوب رانندگی میكنیم بیاییم دور درجا زدن یاد بگیریم

نیازمندی ها