ترامپ پدیده سال

وقایع بی‌شماری در سال گذشته در سطح بین‌المللی رخ داده که هر کدام در جایگاه خود مهم به شمار می‌رود. برخی از این وقایع دارای آثار کوتاه‌مدت هستند و برخی دارای آثار بلندمدت.
کد خبر: ۱۰۱۱۸۹۹
ترامپ پدیده سال

برخی از وقایع نیز آثاری فراتر از یک منطقه جغرافیایی دارد و دارای ابعاد جهانی و بین‌المللی است. اما در میان آنها انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مهم‌ترین رخداد برای جهان است و دلیل آن هم تاثیر خروجی سیاست خارجی وی بر ثبات جهان است. انتخاب ترامپ دارای آثاری در بلندمدت نیز خواهد بود و نقاط مختلف جهان را متأثر خواهد کرد.

عقبگردهای نظامی داعش در سوریه و عراق را نیز باید به عنوان مهم‌ترین واقعه دانست. بخصوص اگر سوریه و عراق به دنبال کنترل کامل بر شهرهای آزاد شده باشند. همچنین از یاد نبریم که وقایع مهمی را در قاره اروپا شاهد بودیم. در این میان برگزیت مهم‌ترین واقعه اروپا بود و دلیل آن هم تاثیر بلند‌مدتی است که بر یکپارچگی اروپا و همچنین سیاست‌های داخلی و خارجی اروپا خواهد گذاشت. در واقع برگزیت علاوه بر آثاری که در کوتاه مدت دارد دارای آثار بلندمدتی نیز هست که در آینده شاهد آن خواهیم بود.

با این همه افزون بر مواردی که در خصوص خاورمیانه اشاره شد، فکر نمی‌کنم اتفاق چندان مهمی در آسیا افتاده باشد، اما کشمکش‌ها بر سر دریای چین جنوبی احتمالا به افزایش تنش در آسیا منجر خواهد شد و بر روابط میان آمریکا و چین تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

این همه در حالی است که انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 مهم‌ترین رخداد در ایالات متحده آمریکا بود. انتخاب یک شخص غیرقابل پیش‌بینی، دمدمی مزاج و پرخاشگر به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا چنان تاثیری بر زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آمریکا خواهد گذاشت، که طی دهه‌های گذشته این کشور بی‌سابقه بوده است.

پروفسور نادر انتصار - رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها