فصل دوم برنامه گفت‌وگو محور «جیوگی» با نگاهی متفاوت و از دریچه‌ای تازه به ناهنجاری‌های اجتماعی و مسائل روزمره مردم از چندی پیش روی آنتن شبکه دو رفته و پخش آن تا اواخر اسفند ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۷۴
«جیوگی » و نگاهی تازه به ناهنجاری‌های اجتماعی

دست‌اندرکاران این برنامه که از شنبه تا چهارشنبه پخش می‌شود، سعی دارند فضایی پویا و تعاملی با حاضران در استودیوی برنامه برقرار و با بهره‌گیری از صاحب‌نظران حوزه فکر و اندیشه، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را مطرح کنند. رویکرد اصلی برنامه که به تهیه‌کنندگی احسان کاوه و اجرا و سردبیری میلاد دخانچی روی آنتن می‌رود، تبیین نظرات و دیدگاه‌های مختلف در رابطه با موضوع برنامه و هدایت آن به سمت شکل‌گیری مباحث و گفت‌وگوهای چالشی است. عوامل این برنامه تلاش دارند در فضای خلاقانه، گفت‌وگوهای جذابی را شکل بدهند تا از حالت کسالت‌بار برای بینندگان خارج شود. این برنامه به موضوعاتی همچون نفت، آموزش، بحران، محلی یا جهانی بودن، زندگی شهری، قانون‌گرا و... می‌پردازد.

مشارکت حاضران در استودیو

احسان کاوه، تهیه‌کننده برنامه جیوگی درباره تولید سری دوم این برنامه به جام‌جم گفت: از ابتدا قرار نبود برنامه جیوگی فقط یک فصل باشد. من در فصل اول در کنار گروه تولید بودم، اما به دلیل مسئولیت سازمانی‌ام، نمی‌توانستم به عنوان تهیه‌کننده حضور داشته باشم، ولی در تمام جلسات اتاق فکر و سیاستگذاری‌های محتوایی با دوستان همفکری می‌کردیم.

وی ادامه داد: بنابراین از ابتدا برنامه‌ریزی برای ساخت فصل دوم این برنامه مدنظر بود، اما منتظر بودیم آقای دخانچی که مشغول تدریس در یکی از دانشگاه‌های کاناداست به ایران برگردد و برنامه‌ریزی برای تولید سری دوم داشته باشیم. بعد از بازگشت او فصل دوم را کلید زدیم که البته آقای جعفری جلوه، مدیر شبکه دو بسیار با ما همفکری کرده‌اند.

این تهیه‌کننده درباره رویکرد سری دوم برنامه که خیلی با سری اول متفاوت است، توضیح داد: محتوای برنامه در فصل اول خیلی سنگین بود و مخاطب نخبه را هدف قرار داده بودیم. تا این‌که با آقای دخانچی تصمیم گرفتیم سطح مباحث را کمی پایین‌تر بیاوریم و از مشارکت حضار بیشتر استفاده کنیم. هر هفته به یک موضوع می‌پردازیم. البته موضوع در شب‌های اول برای مخاطب باز می‌شود و در دو شب آخر تخصصی‌تر به آن پرداخته و جمع‌بندی می‌کنیم.

کاوه عنوان کرد: اقبال مخاطبان در سری دوم بیشتر است و به لحاظ فرم هم رنگ و لعاب تازه‌ای به برنامه داده‌ایم، زیرا دکور برنامه در فصل اول خوب نبود و رنگ تیره، غالب بود. تلاش کرده‌ایم فصل دوم از لحاظ فرمی عامه‌پسندتر باشد تا مخاطب به پیگیری برنامه علاقه‌مند شود.

این تهیه‌کننده درباره موضوعات برنامه افزود: ما سوژه‌ها را دسته‌بندی کردیم و تا امروز به موضوع‌هایی همچون نفت، آموزش، بحران، محلی بودن، جهانی بودن و... پرداخته‌ایم. به عنوان مثال یکی از سوالات برنامه به زنده‌یاد عباس کیارستمی اختصاص داشت که این فیلمساز در عرصه بین‌المللی معروف‌تر بود تا در عرصه داخلی؟ یا یکی از سوالات این بود که وظیفه ما به عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران چیست؟ این‌که چه مسئولیت‌هایی درباره تصمیم‌های زندگی فردی و جمعی‌مان داریم و مسائلی از این دست.

وی ادامه داد: در واقع در برنامه جیوگی که نام آن هم از جیوه گرفته شده، سیال بودن در برابر اتفاقات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کاوه با اشاره به این‌که در سری دوم برنامه جامعه هدف نخبگان و عوام به شکل توامان هستند، تصریح کرد: شما یک قیف را در نظر بگیرید که همه از سر گشاد آن می‌توانند عبور کنند، اما از سر باریک آن کار خیلی سخت می‌شود. به همین دلیل ما در شب‌های اول موضوع را باز می‌کنیم و در دو شب آخر تخصصی‌تر می‌پردازیم. مسلما مخاطب عام اگر شب چهارم و پنجم بیننده برنامه باشد، متوجه موضوعات نمی‌شود، اما اگر از ابتدای هفته برنامه را پیگیری کرده باشد، حتما برایش قابل هضم است. بنابراین ما در این فصل مخاطب نخبه و عام را مورد هدف قرار داده‌ایم. با این مبحث تلاش می‌کنیم تا دایره واژگان مخاطب هم اضافه شود.

روایت جیوگی

میلاد دخانچی، مجری و سردبیر برنامه نیز درباره تغییرات فصل دوم جیوگی عنوان کرد: ما سعی کردیم تا حدودی ادبیات و زبان برنامه را تغییر بدهیم، بنابراین با زبان عامیانه در ابتدای هفته طرح موضوع می‌کنیم و به مباحث می‌پردازیم و در انتهای هفته آن را تخصصی‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم. از سوی دیگر تلاش کرده‌ایم نگاهمان به حاضران در استودیو هدفمندتر بوده و بیشتر فضای برنامه را تعاملی کنیم. همچنین روایت برنامه را تغییر دادیم و آیتم‌ها متنوع‌تر شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تغییرات فصل دوم برنامه با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده و واکنش‌های مردمی در اینستاگرام و فضای مجازی نسبت به برنامه خیلی خوب است.

این مجری درباره این‌که چه معیارهایی برای انتخاب موضوعات برنامه دارید، توضیح داد: موضوعات را با توجه به رویدادها و اتفاقاتی که امسال در کشور رخ داده، انتخاب می‌کنیم. البته تعداد سوژه‌ها زیاد است و بعد با همفکری به جمع‌بندی مشخص می‌رسیم. آنچه اهمیت دارد، این است که محتوای برنامه، مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و تغییرات را دوست داشته‌اند.

دخانچی با اشاره به مهمانان برنامه عنوان کرد: فضای گفت‌وگو با مهمانان متفاوت است. وقتی مهمان جوان باشد، بیشتر برنامه به سمت معرفی آن شخص و موفقیت‌های او در حوزه تخصصی فعالیتش می‌رود، ولی برخی مواقع مهمانان‌هایی داریم که در این مواقع نیاز به چالش است.

بازتاب‌های خوب مردمی

احسان کاوه، تهیه‌کننده جیوگی در پاسخ به این سوال که چطور موضوعات برنامه انتخاب می‌شود، توضیح داد: پیشنهاد اولیه موضوعات با من و آقای دخانچی است و باتوجه به رویدادهای مهم سال، سوژه‌ها را انتخاب می‌کنیم و بعد با همفکری آقای جعفری جلوه، مدیر شبکه دو، موضوع‌ها را تثبیت می‌کنیم و به جمع‌بندی می‌رسیم.

وی درباره این‌که آیا تصمیم دارید سری سوم این برنامه را هم بسازید، عنوان کرد: ما به این کار تمایل داریم. البته باید دید اولویت‌های شبکه دو برای سال آینده چه موضوعاتی است. در مجموع بازخوردهای مردمی خوب است. ما برای این موضوع ابزار کنترل دقیق نداریم، ولی با رصد شبکه‌های اجتماعی، متوجه بازتاب‌های خوب مردم شدیم، حتی در تلگرام و اینستاگرام موضوعات به شکل جدی مورد بحث قرار می‌گیرد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها