۸ درصد از کشته‌شدگان تصادفات ۹ ماهه سال جاری یعنی رقمی در حدود۹۶۰ نفر را کودکان زیر ۱۰ سال تشکیل می‌دهند. کودکان سواره باشند یا پیاده، نسبت به افراد بالغ آسیب‌پذیرترند و به قوانین ایمنی بیشتری نیاز دارند.
کد خبر: ۱۰۰۴۵۶۴
قانون صندلی کودک در آستانه تصویب است

به گزارش جام جم آنلاین از دنیای خودرو ، قانون نصب صندلی کودک در خودرو یکی از همین موارد است که تاکنون در ایران وجود نداشته است. این ضعف در قانون موجب می‌شود تا سازمان ملل متحد در بررسی ۱۰ ساله ایمنی کشورها که از سال ۲۰۱۰ آغاز شده است ، برای ایران امتیاز منفی لحاظ کند.

در همین راستا پلیس راهور پس از بررسی و امکان‌سنجی‌ برای تصویب قانون نصب صندلی کودک، طرح و لایحه آن را به دولت، کمیسیون ایمنی راه‌ها، کمیته حمل‌و‌نقل و ترافیک شوراها و کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است که به‌زودی تصویب خواهد شد.

صندلی کودک به‌مثابه کمربند ایمنی

صندلی کودک یکی از الزمات واقعی درون خودرو برای کودکان محسوب می‌شود، زیرا کودکان نمی‌توانند کمربند ایمنی ببندند و اگر هم ببندند، کمربند روی گردن آنها قرار می‌گیرد و در زمان ترمز ناگهانی و قفل شدن کمربند امکان بریده شدن گردن کودک وجود دارد و از آنجایی‌که کودکان جزو ظرفیت خودرو محسوب می‌شوند، باید استقرار مناسبی در خودرو داشته باشند.

سرهنگ محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی ناجا در توضیح لزوم وجود صندلی کودک در خودرو تشریح کرد: «صندلی کودک امکان استفاده کودکان را از کمربند ایمنی ایجاد می‌کند تا کودکان به اجزای خودرو متصل شوند. درواقع صندلی کودک به‌مثابه استفاده از کمربند ایمنی است و جریمه نداشتن صندلی کودک برابر با جریمه نبستن کمربند ایمنی، یعنی ۳۰ هزار تومان است.»

قوانین استقرار کودکان در خودرو

ترحمی درباره قوانین استقرار کودکان در خودرو گفت: «براساس این قوانین، نشستن کودک زیر ۱۲ سال روی صندلی جلو ممنوع است و کودکان تا ۸ سالگی باید روی صندلی کودک مخصوص سن خود بنشینند.»

صندلی کودک برای هر سنی مشخصات و قوانین نصب خود را دارد. سرهنگ ترحمی در این‌باره گفت: «بر این اساس، صندلی‌ها برای کودکان تا دو سال حتما روی صندلی عقب و برعکس جهت ترافیکی نصب شود. چراکه در این حالت نوع ضربه به سر کودک آسیب‌های کمتری به‌دنبال دارد. صندلی کودک برای ۲ تا ۵ سال به‌شکل صندلی است که حتما باید کمربند ایمنی را متصل کنند. صندلی کودکان تا ۸ سال که قد کودکان بیشتر از یک متر می‌شود، به‌صورت نشیمن‌گاه است تا کمربند صندلی عقب‌ روی گردن آن‌ها قرار نگیرد.»

قانون صندلی کودک در آستانه تصویب

به‌رغم اینکه در ایران روزانه ۴۵ نفر در تصادفات رانندگی فوت می‌کنند اما تلاش‌ پلیس راهور برای کاهش حوادث نتایج مطلوبی داشته است. سرهنگ ترحمی در مورد ارائه پیشنهاد قانون صندلی کودک به مراجع مربوطه اظهار کرد: «این قوانین به صورت ماده‌واحده در اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی در ماده ۱۹ پیشنهاد شده است که امیدواریم به‌زودی قانون صندلی کودک تصویب شود. این موضوع در کمیسیون ایمنی راه‌ها و در وزارت کشور بررسی و اعلام شد و در مجلس نیز ارائه طرح برابر با قانون بودجه شده است و منتظر هستیم قانون بودجه نهایی شود تا پس از آن بررسی انجام گیرد و ازآنجاکه این قانون یک بند دارد، امیدواریم که خیلی زود به نتیجه برسد.»

کمربند ایمنی؛ لازمه سرنشینان

ترحمی با تاکید بر این که بستن کمربند، مجهز کردن سرنشینان در برابر قانون فیزیک و بستن آن برای کودکان و بزرگسالان لازم است، عنوان کرد: «همه اجسام مایل هستند تا حرکت اولیه خود را ادامه دهند، یعنی اگر ساکن هستند، تمایل دارند تا در حالت سکون بمانند و اگر در حرکت هستند، تمایل دارند به حرکت خود در امتداد جهت حرکت خود ادامه دهند که به آن اینرسی سکون و اینرسی حرکت گفته می‌شود.

زمانی که خودرو بر اثر ترمز یا مانع، سرعتش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به صفر تبدیل می‌‌شود، هم خودرو و هم تمام اجزای آن دوست دارند به حرکت خود ادامه دهند.

در این حالت اگر اشخاص و مخصوصا کودکان در خودرو در حالت منفصل و به قطعاتی مثل صندلی متصل نشده باشند، به‌رغم صفر شدن سرعت خودرو به حرکت خود با سرعت اولیه یعنی ۱۰۰ کیلومتر ادامه می دهند.»

وی در ادامه افزود: «در این حالت وزن و سرعت به توان دو می‌رسد و انرژی جنبشی و وزن را ایجاد می‌کند که در این حالت شیشه خودرو کنده شده و فرد به بیرون پرتاب می‌شود.

برای مهار این انرژی، باید خود را به قطعات خودرو متصل کنیم تا هر زمان سرعت خودرو صفر شد، سرعت اشیا و افراد داخل خودرو هم صفر شود تا آسیبی به افراد وارد نشود.

در زمان واژگونی خودرو نیز امن‌ترین جا برای سرنشینان داخل محفظه خودرو است اما اگر کمربند ایمنی نداشته باشند، با خرد شدن شیشه به بیرون پرتاب می‌شوند. بنابراین در تمام حالات باید کمربند ایمنی بسته باشد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
۰
۰
این قانون هم بخاطر این میخواد تصویب بشه كه فقط مردم رو جریمه كنند .
alireza
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
قانون خوب و فرهنگ سازی است . كما اینكه در خصوص بستن كمر بند هم با وجود قانون و عدم نظارت در ابتدا مقاومت مشد .ولی با گذشته زمان و نهادینه شدن در حداقل یك نسل در حال حاضر تا حدود زیادی رعایت میشود . هرچند تا سال ها خودروهای پیكان تولید شده در ایران فاقد كمر بند بوده و بعنوان وسیله غیر ضروری و لوكس در خودروهای تولیدی نصب نمی شد.

نیازمندی ها