زمستان که می‌شود بیش از هر چیز منتظر بارش برف هستیم و درنهایت پیامدهای برف. اما زمستان امسال بارش‌ها به برف محدود نشد و هربار پا‌به‌پای برف، باران هم بارید؛ آن هم تند و شدید و فراوان؛ تا آنجا که بیم از تبعات شدید بارش‌ها باعث تخلیه کامل شماری از روستاها در دو استان فارس و هرمزگان شد.
کد خبر: ۱۰۰۲۲۸۴
«هشدار باران» و تخلیه روستاها در فارس و هرمزگان

به گزارش جام‌جم، در حالی که اخبار تعطیلی مدارس، انسداد راه‌ها و امدادرسانی به مسافران در برف و کولاک‌مانده به خاطر بارش سنگین و ادامه دار برف همچنان درصدر اخبار است، از استان‌های جنوبی همچون فارس و هرمزگان اخبار نگران‌کننده‌ای از بارش سیل‌آسای باران و تهدیدات و تخریباتش مخابره می‌شود.

بارش باران در برخی استان‌های کشور تبعات شدید و ضعیف داشته است. در دو استان فارس و هرمزگان از بیم سرریز شدن سدها و سیل و سیلاب، کار به تخلیه روستاها حتی با حکم قضایی کشیده شده، اما در استان‌هایی چون کهگیلویه و بویراحمد و کرمان با تخریب راه‌ها و واحدهای مسکونی، وضعیت بحرانی ایجاد کرد و مردم را به دردسر انداخت.

وضعیت وخیم روستاهای فارس

بارندگی در روستاهای برخی مناطق استان فارس همچون جهرم و داراب آنقدر شدید و سنگین بود که به تخلیه برخی روستاها منجر شد. در همین زمینه علیرضا صحرائیان، فرماندار شهرستان جهرم روز گذشته از ساکنان روستای حاجی‌آباد بخش کردیان این شهرستان خواست به منظور ایمنی بیشتر و حفظ جان خود در مقابله با حوادث احتمالی، این روستا را تخلیه کنند. دبی 700 متر مکعبی سیلاب در سد سلمان‌فارسی نیز، اهالی روستای یرج جهرم را مجبور به تخلیه منازل خود و اسکان در سالن هلال‌احمر شهرستان کرد.

این میزان بارندگی علاوه بر هشدار به تخلیه برخی روستاها، به ممنوعیت تردد در بعضی مسیرهای روستایی و تعطیلی تمام مقاطع مدارس و دانشگاه‌های شهرستان جهرم نیز منجر شد.

ممنوعیت تردد در جاده‌های داراب

ستاد مدیریت بحران شهرستان داراب استان فارس هم از مردم خواسته تا اطلاع‌ثانوی از تردد در مسیر جاده قدیم دوبرجی به سمت سد خاکی و باغات ملک‌آباد و همچنین تردد به سمت تونل و پل هوایی فورگ خودداری کنند.

شهرستان لامرد و مُهر هم دیگر شهرستان‌های تحت‌تاثیر بارش‌های سنگین باران در استان فارس بودند. بارش باران محور چاه شرف از توابع بخش وراوی شهرستان مهر را مسدود کرد و تردد در این مسیر به سمت روستای سبخی از توابع شهرستان لامرد غیرممکن شد.

رودهای طغیانگر در هرمزگان

بارندگی در استان هرمزگان هم سنگین و نگران‌کننده بود و بارش‌ها در این استان تخلیه روستاهای پایین‌دست سد شمیل را همراه داشت. علیرضا صفا ایسنی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، پرشدن سد شمیل و نیان و احتمال باز شدن دریچه اضطراری حجم مفید را علت تخلیه روستاها اعلام کرد و افزود: به دلیل طغیان رودخانه راه ارتباطی روستای زیارت به بندرعباس نیز مسدود شده است.

صفا با اشاره به این‌که اکنون نیروهای هلال‌احمر در منطقه مستقر هستند، تصریح کرد: راه‌های ارتباطی رویدر و 18 روستای آن به مرکز بندرخمیر نیز قطع شده است.

فاروق رحیمی، بخشدار رویدر نیز اظهارکرد: طغیان رودخانه در محل آب‌نمای کروئیه و رودخانه‌های فصلی موجب بسته شدن مسیرها شده است و احتمال تخریب پل ورودی شهر وجود دارد.

طغیان رودخانه زیارتعلی در شهرستان رودان و سرریز شدن سد فاریاب نیز مسیر ارتباطی 16 روستای دهستان مسافرآباد و ماشنگی به مرکز شهرستان را قطع کرد.

کهگیلویه و بویراحمد هم زمینگیر شد

بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد هم با تبعات بسیاری همراه شد. در همین زمینه سیدعلی وفایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از قطع ارتباط 70 روستای این استان در پی بارش شدید و سیل‌آسای باران خبر داد.

وی گفت: این روستاها در بخش‌های دیشموک، چاروسا، لوداب، مارگون و سرفاریاب قرار دارند و راه برخی از آنها در حال بازگشایی است.

در همین حال حیات پرواز، بخشدار چاروسا، قطع راه ارتباطی تمام روستاهای خاکی در بخش چاروسا و تخریب زمین‌های کشاورزی در الگن این شهرستان را از جمله تخریبات در این منطقه دانست و خواستار کمک تیم هلال‌احمر شد.

حسن امیریان، بخشدار دیشموک هم از قطع راه ارتباطی بیش از ده روستا به‌علت بارش باران خبر داد و گفت: به علت طغیان رودخانه، راه ارتباطی دو روستای سر گچ و پای پره با مرکز بخش دیشموک قطع شده است.

هشدار باران درکرمان

استان کرمان هم در روزهای گذشته تحت‌تاثیر بارش‌های سنگین بود، طوری‌که بارش باران و سیلاب، راه ارتباطی 4000 خانوار 30 روستای شهرستان فاریاب در این استان با 12 هزار نفر جمعیت را مسدود کرد. علی نیک‌نفس، فرماندار فاریاب با اعلام این خبر گفت: تلاش برای بازگشایی راه این روستاها پس از فروکش‌کردن سیلاب‌ها آغاز می‌شود.

تلاش برای تخلیه روستا با حکم قضایی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: تلاش برای تخلیه کامل روستای برج از توابع شهرستان جهرم که در دریاچه سد سلمان فارسی واقع است، ادامه دارد.

حسن فیاض‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هم‌اینک ورودی آب به سد سلمان فارسی 700 مترمکعب در ثانیه است و با توجه به احتمال بالا آمدن آب دریاچه سد و فراگرفتن منازل روستاییان، به آنها تذکر و هشدار داده شد که در نخستین فرصت، روستا را تخلیه کنند.

وی اظهار کرد: بیشتر روستاییان منازل خود را تخلیه و تعداد انگشت شماری از این کار خودداری کرده‌اند و از آنجا که این هشدار جدی گرفته نشد، با حکم دادستانی برای تخلیه روستا مراجعه شده است.

فیاض پور یادآور شد: روستای برج در دریاچه سد قرار دارد و پیش از این نیز سازمان آب پول املاک ساکنان این روستا را پرداخت و املاک را تملک کرده بود و ساکنان موظف بوده‌اند روستا را تخلیه کنند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها