«گامی بلند در جهت احقاق حقوق پرستاران»، «پایان تبعیض در دریافتی‌های کادر درمان»، «عدالت در پرداختی‌های نظام سلامت»، واژه‌هایی است که حدود ده سال پیش در زمان تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بارها و بارها تکرار شد، اما در نهایت این قانون هرگز به مرحله اجرایی نرسید.
کد خبر: ۹۹۷۴۵۴
تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در پیچ اعتبارات

قرار بود با تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، همه فعالیت‌های پرستاران، نشان دار و مشخص باشد، طوری که خدمات پرستار هم مثل پزشک، تعرفه‌گذاری شود و بابت کار بیشتر، دریافتی‌هایش بالاتر برود؛ اما اجرای این قانون حدود یک دهه است که روی زمین مانده و به نارضایتی گسترده پرستاران دامن زده است.

نباید خدمت پرستار به نام پزشک ثبت شود

هفته‌های پایانی هر سال بخصوص در زمان تصویب بودجه، داغ دل پرستاران تازه می‌شود، چون در 9 سال و 7 ماه اخیر، هیچ‌گاه برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اعتباراتی تخصیص داده نمی‌شود.

البته محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزارت بهداشت مقصر اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را عملکرد شورای عالی بیمه می‌داند و می‌گوید: از زمان تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، وزارت بهداشت بارها پیگیری کرده است، اما به دلیل مخالفت شورای عالی بیمه، اجرای این قانون چند سال است که معطل مانده و شده است مثل استخوان لای زخم.

دکتر یعقوب جعفری، عضو شورای عالی نظام پرستاری در گفت‌وگو با جام‌جم، از اجرا نشدن این قانون به هر دلیلی که باشد، گلایه دارد و می‌گوید: علاوه بر قانون 10 سال قبل، در مصوبه برنامه ششم توسعه نیز به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اشاره شده است، اما انگار هیچ‌عزم و همتی برای اجرای این قانون وجود ندارد، در حالی که اجرای قانون، کف مطالبات پرستاران است.

اگرچه با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اوضاع رفاهی و معیشتی پرستاران بهتر می‌شود، اما جعفری تاکید دارد: بحث فقط پول نیست، بلکه با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، استاندارد‌های ارائه خدمات پرستاری هم ارتقا پیدا می‌کند و خدمات باکیفیت تری به بیماران ارائه می‌شود.

به قول جعفری، با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، انگیزه خدمت‌رسانی در پرستاران هم افزایش پیدا می‌کند و استانداردهای خدمات پرستاری هم متحول خواهد شد.

پرستار یکی از بیمارستان‌های تهران هم که نمی‌خواهد نامش در گزارش برده شود، از اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شکایت دارد و به جام‌جم می‌گوید: این اوج بی‌انصافی است خدمتی که پرستار انجام می‌دهد، تعرفه‌اش به نام پزشک ثبت شود. مثلا نوار قلب را پرستار می‌گیرد، اما تعرفه‌اش به نام پزشک ثبت می‌شود و دستمزدش هم در جیب پزشک می‌رود؛ اما با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، دست‌کم دیگر جلوی اینگونه تبعیض‌ها گرفته می‌شود.

امیدهای تازه برای اجرای قانون

در برنامه ششم توسعه، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در منزل هم تصویب شد؛ یعنی پرستاری که در منزل بیماران خدمت می‌کند هم از این پس باید برای هر خدمتش، تعرفه‌ای خاص تدوین شود. دکتر حیدر علی عابدی، تنها پرستار نماینده مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک روز پرستار، به همین مصوبه اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: همین مصوبه اخیر مجلس، بارقه امیدی است تا تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرایی شود، چون نمی‌شود پرستاری به خانه مردم برود، اما برای خدماتی که به بیمار می‌دهد، هیچ تعرفه‌ای تعیین نشود.

این نماینده مجلس اعتقاد دارد که هم‌اکنون ارائه کارانه به پرستاران، تقریبا همان کار تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را انجام می‌دهد، اما وقتی قانون تعرفه‌گذاری اجرایی شود، این اتفاق باعث می‌شود پرستارانی که بیشتر زحمت می‌کشند، دستمزد بیشتری بگیرند و عدالت در پرداختی‌ها بهتر رعایت شود.

عابدی به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال 96 امیدوار است و می‌گوید: مجلس تمام تلاشش را می‌کند با ابزارهای قانونگذاری و نظارتی که در اختیار دارد، دولت را به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مجاب کند و در این مسیر، تلاش می‌کنیم اعتبارات تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را در بودجه سال 96 ببینیم.

در آستانه روز پرستار، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را می‌توان یکی از بزرگ ترین مطالبات پرستاران کشور دانست؛ پرستارانی که می‌خواهند با اجرای این قانون، حداقل سختی کار آنها دیده شود، اما طی 10 سال اخیر، مدام کمبود بودجه، به عنوان عامل اصلی اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اعلام شده و هر سال هم برای حل این مشکل، وعده‌ای تازه به پرستاران داده شده است. حالا باید دید آیا پرستاران در سال 96، رنگ اجرای این قانون را می‌بینند یا این که باز هم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به سال‌های نیامده موکول می‌شود؟

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ص
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
۰
۰
جامعه پرستاری ، مظلوم واقع شده

نیازمندی ها