12 سال از تصویب قانون ازدواج گذشت

رویای دور ازدواج آسان

سال‌ها پیش در برنامه‌ای مشترک بین سازمان ملی جوانان و سازمان صدا و سیما، کارگروه‌هایی در زمینه ترویج ازدواج آسان در رسانه ملی تشکیل شد و در این‌باره، طرحی آماده کردم که بخشی از آن به ازدواج آسان ارتباط داشت. در مطالعات مرتبط با طرح مذکور، این نتیجه حاصل شده که ترویج ازدواج آسان جدا از اهتمام دستگاه‌ها و نهادها از جمله سازمان صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها‌، نیازمند آموزش خانواده‌ها از طریق نظام آموزش رسمی کشور است؛ اما رسانه ملی می‌تواند به عنوان موثرترین رسانه کشور، منشوری در زمینه ترویج ازدواج آسان تدارک ببیند و سایر رسانه‌ها نیز می‌توانند از این منشور تبعیت کنند.
کد خبر: ۹۸۴۵۵۸
منشور ازدواج آسان در رسانه ملی

لازم است آموزش‌های رسانه ملی در قالب آثار جذاب و دیدنی به ترویج ازدواج آسان بپردازد، از مشارکت جوانان در این برنامه‌ها بهره گرفته شود و نیز در این آثار صرفا به جنبه ایجابی توجه نشود و جنبه‌های سلبی موضوع هم مد نظر قرار بگیرد.

متاسفانه در ارتباط با ازدواج آسان، تعارض‌هایی در جامعه وجود دارد که رسانه ملی هم از تاثیرات آن در امان نیست. باید مراقب بود در سریال‌های تلویزیونی تصویری واقعی از ازدواج به نمایش درآید. در واقعیت‌، زندگی بخش اعظمی از زوج‌های جوان با امکانات ساده آغاز می‌شود نه با امکانات لوکس و رفاه و تجملات.

طبقه متوسط جامعه شاهد تعارض‌های اجتماعی است، نه تنها برخی خواص از طبقه بالا که حتی مسئولان هم به‌رغم توصیه‌ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ساده‌زیستی، در رفاهی زندگی می‌کنند و از امکاناتی برخوردارند که برای هر جوان حسرت‌برانگیز است. تردیدی نیست حقوق‌های آنچنانی، سفرها و امکانات این خواص جوانان را به واکنش وامی‌دارد. وقتی جوان این تعارض‌ها را لمس می‌کند و شیوه زندگی همسن‌ و سالان خودش را در طبقات بالای اجتماعی می‌بیند، حتما به این فکر خواهد کرد که چرا بهترین‌ها متعلق به دیگران باشد؟ جوان بلند‌پرواز است و نمی‌تواند در قبال این تبعیض‌ها بی‌تفاوت باشد.

بنابراین همه نهادهای مسئول و نیز رسانه ملی باید از تشدید این تضادها و تعارض‌ها بپرهیزند. رسانه ملی باید راوی صادق نگاه و نظر اکثریت جامعه باشد و بر اساس اصول و خط مشی سازمان صدا و سیما، زندگی اکثریت مردم در تولیدات رادیو و تلویزیون مد نظر گرفته شود و مخاطب اصلی این گروه تلقی شود؛ اکثریت جامعه به لحاظ سنی جوانان و به لحظ طبقه اقتصادی، مستضعف هستند. این موارد هم در منشور رسانه ملی و هم در فرمایشات رهبر معظم انقلاب و حضرت امام(ره) تاکید شده و همه آنها بر ساده‌زیستی تاکید دارند اما در دنیای واقعی اتفاقات دیگری در حال وقوع است.

برنامه‌های رادیو و تلویزیون بر اساس منشور مورد نظر، می‌تواند به سوی هدفی مشخص طراحی شود و هیچ کدام از این برنامه‌های دیگر را نقض‌ و بی‌تاثیر نکند. منشور مورد نظر ابزاری برای انسجام و هماهنگی برنامه‌های تلویزیونی محسوب می‌شود.

همچنین لازم است سریال‌های تلویزیونی درباره ازدواج ضد مقررات و فرآیندهای اجتماعی عمل نکند و روایت‌هایی ارائه ندهد که مخاطب از ازدواج و عواقب آن بهراسد یا به دنبال تضمین‌های مادی باشد؛ مهریه‌های سنگین درنظر بگیرد یا هزینه‌های بسیار بر طرف مقابل تحمیل کند. همه این موارد می‌تواند در شورایی با هدف هماهنگی تولیدات رسانه‌ای در جهت ترویج ازدواج آسان مد نظر قرار بگیرد و در این شورا منشور مورد نظر، طراحی و تدوین شود.

دکتر سید‌رضا نقیب‌السادات

مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
۰
۰
منشور سهله........تلسكوپ هم بیاورند دیگه این جوونها به این سادگیها ازدواج بكن نیستن!!!!

نیازمندی ها