فیلم «محمد رسول‌الله» آخرین ساخته عظیم و جهانی مجید مجیدی قرار بود به مناسبت هفته وحدت، یک هفته اکران شود، اما استقبال تماشاگران از این فیلم به اندازه‌ای بود که تصمیم گرفته شد این اثر فاخر سینمایی تا زمان برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش مجدد خود ادامه دهد.
کد خبر: ۹۸۱۴۶۴
مجید مجیدی؛ کارگردانی که به آسمان نگاه می‌کند

به همین بهانه تصمیم گرفتیم در اینفوگرافیک پیش رو، نگاهی فهرست‌وار به سینمای این کارگردان موفق و جهانی ایران داشته باشیم.

کسی که در طول سال‌های فعالیتش به عنوان کارگردان تلاش کرده عمدتا تصویری انسانی و اخلاقی و مبتنی بر معنویت و خصایل نیکو از سینمای ایران به جهان عرضه کند.

مجیدی با شخصیت‌پردازی درست و اهمیت دادن به کاراکترها، ویژگی‌های انسانی و درونیات آدم‌ها را به چالش می‌خواند و مواجهه آنها با طبیعت و شرایط دشوار زندگی را در قالبی ظریف و هنرمندانه و تاثیرگذار پیش‌روی مخاطب قرار می‌دهد.

فیلم‌های خوب و بزرگ معمولا با شخصیت‌های منحصربه فرد و صحنه‌ها و سکانس‌هایی به یادماندنی به خاطر آورده می‌شوند و یکی از ویژگی‌های مهم سینمای مجیدی این است که این هر دو خاصیت را در خود دارد.

محمد رسول‌الله(ص)

برای سال‌ها تنها فیلم درخور و شایسته‌ای که درباره پیامبر گرامی اسلام و حوادث صدر اسلام در سینمای جهان وجود داشت، «رسالت» (معروف به فیلم محمد رسول‌الله) ساخته مصطفی عقاد، کارگردان فقید سوری بود.

اثری تماشایی و خاطره‌انگیز با بازی آنتونی کویین، به نقش حمزه، عموی پیامبر اسلام، ایرنه پاپاس به نقش هند جگرخوار و مایکل آنسارا به نقش ابوسفیان که در کشور ما هم بارها به نمایش درآمد و هنوز هم از فیلم‌های محبوبِ بسیاری از مردم است.

البته بجز دلایل کیفی و ساختاری، یکی از دلایل مهم محبوبیت این فیلم در ایران، دوبله شنیدنی و مسخ‌کننده آن است که با حضور صداهای ماندگار افرادی چون منوچهر اسماعیلی، رفعت هاشم‌پور، نصرالله مدقالچی و... به بالاترین میزان تاثیرگذاری رسیده است اما مجید مجیدی با همراهی گروهی حرفه‌ای و کاربلد از سینمای ایران و جهان ازجمله ویتوریو استورارو، مدیر فیلمبرداری برجسته جهان، ای آر رحمان، آهنگساز هندی و برنده اسکار، روبرتو پرپینانی، تدوینگر سرشناس ایتالیایی و... تصمیم گرفت تعداد فیلم‌های سینمای جهان درباره نبی اسلام را به عدد 2 برساند.

نتیجه این نیت و هدف بزرگ، ساخت فیلمی عظیم و فاخر به نام «محمد رسول‌الله» با بازی بازیگرانی چون مهدی پاکدل، علیرضا شجاع نوری، ساره بیات، مینا ساداتی، داریوش فرهنگ و محسن تنابنده است که دوران تولد تا 12 سالگی پیامبر اسلام را روایت می‌کند.

این فیلم موقع اکران عمومی در کشور، بسیاری از رکوردهای فروش را جابه‌جا کرد و با استقبال خوب مردم مواجه شد.

«محمد رسول الله» اما در عرصه جهانی و حضور در جشنواره‌ها توفیق چندانی به دست نیاورد که یکی از مهم‌ترین دلایل آن سنگ‌اندازی و ممانعت حکومت‌هایی است که نمی‌خواهند تصویر صلح‌طلب و مهربانی از اسلام در جهان به نمایش درآید.

با این حال این روزها فیلم در کشورهای ترکیه و عراق روی پرده سینماهاست و با موفقیت‌هایی هم در اکران روبه‌رو شده است. این فیلم همچنین این روزها برای بار دوم، در برخی سینماهای کشور اکران شده تا آنهایی که در اکران اول موفق به دیدن این فیلم نشده‌اند، به تماشای آن بنشینند.

متولد ماه فروردین

مجید مجیدی، متولد 25 فروردین 1338 تهران (57 سال)

کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگر

سال‌های فعالیت از 1359 تاکنون

مجید مجیدی ابتدا به عنوان بازیگر تئاتر وارد فعالیت‌های هنری شد و یکی از نقش آفرینی‌های او در این زمینه، بازی در نمایشی به نام «نهضت حروفیه» به کارگردانی داوود دانشور بود که در مجموعه تئاترشهر تهران روی صحنه رفت.

مجیدی پس از این دوران، وارد حوزه اندیشه و هنر اسلامی شد و به فعالیت در عرصه فیلم کوتاه پرداخت و علاوه بر بازی در نمایش‌ها، آثاری هم نوشت و کارگردانی کرد. فیلم کوتاه «انفجار» نخستین اثر او در زمینه فیلم کوتاه است که سال 59 آن را ساخت.

«هودج» 1363، «روز امتحان» 1367، مستند «یک روز با اسیران» 1368، «آخرین آبادی» 1371 و «خدا می‌آید» 1374 برخی از فیلم‌های کوتاهی است که مجیدی کارگردانی کرد. برخی از نشانه‌هایی که بعدها او در سینمای حرفه‌ای و داستانی سراغ آنها رفت، در همین آثار هم قابل ردیابی است.

مجیدی بجز این فعالیت‌ها، در دهه 60 بیشتر به عنوان بازیگر آثار سینمایی شناخته می‌شد، اما از دهه 70 به کارگردانی سینما رو آورد و در اولین گام فیلم «بدوک» را ساخت. موفقیت‌های مجیدی کارگردان باعث شده فیلمسازی او بر بازیگری این هنرمند سایه‌ای سنگین بیندازد. استعداد و هنر مجیدی باعث شد او چهره تازه‌ای از سینمای ایران به جهان عرضه کند که با تحسین تماشاگران نقاط مختلف جهان و منتقدان و داوران برخی جشنواره‌های معتبر دنیا روبه‌رو شود.

مجیدی وقتی بازیگر بود

گرچه بیش از دو دهه است مجیدی را به عنوان کارگردانی موفق و محبوب می‌شناسیم، اما او به عنوان بازیگر هم چند نقش مهم و تاثیرگذار در کارنامه سینمایی‌اش دارد.

نقش شهید سیدعلی اندرزگو در «تیرباران»، نقش فرد سیاسی سرخورده در «بایکوت» و نقش معلم در «دو چشم بی سو»، برخی از نقش آفرینی‌های خوب مجیدی است.

«توجیه»، «استعاذه»، «مرگ دیگری»، «تا مرز دیدار»، «در جست‌وجوی قهرمان» و «شنا در زمستان» از دیگر فیلم‌هایی است که مجیدی به‌عنوان بازیگر در آنها ایفای نقش کرد.

علی رستگار - سینما

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها