نویسنده پیشکسوت کشورمان معتقد است که واردات بی رویه و بدون توجه به نیازهای داخلی، صنعت و تولیدات داخلی را فلج کرده است.
کد خبر: ۹۸۰۷۱۸
واردات کالاهای خارجی صنعت داخلی را فلج کرده است

به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنواره ایران ساخت، حسن انوشه نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات فارسی درباره چگونگی حمایت از تولیدات دانش بنیان داخلی، گفت: تا زمانیکه واردات بی رویه و بدون توجه به نیازهای داخلی و بر اساس سیاست های روز ادامه داشته باشد و کسی هم در مقابل آن نایستد، عملا حمایت از کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی معنا و نتیجه ای نخواهد داشت.

وی افزود: کالاهای دانش بنیان داخلی مورد نیاز مردم به دیگر کشورها صادرات می شود و کالاهای بدون کاربری مشخص و ناکارآمد به داخل کشو وارد می شود که همین موضوع باعث تعطیل شدن صنعت تولیدات داخلی شده است.

به گفته انوشه، کارخانجات تولید کفش و پارچه های با کیفیت داخلی به دلیل بی توجهی و واردات بی‌دلیل و سلیقه ای از بین رفته است و امروز این صنعت اشتغالزا در کشور ورشکسته محسوب می شود.

سرپرست نویسندگان «دانشنامه ادب فارسی» با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره «ایران ساخت» در عرصه فرهنگسازی، تصریح کرد: هنرمندان، نویسندگان و فرهیختگان نقش بسزایی در ترغیب مردم به خرید کالای دانش بنیان ایرانی، افزایش تولیدات داخلی و احیای صنایع ورشکسته کشور دارند، اما کسی سراغ آنها نمی رود و از توانایی آنها استفاده نمی کند. بنابراین «ایران ساخت» می باید که با ترویج تولید محتوای مناسب در رسانه ها در حمایت کالای دانش بنیان ایرانی، مورد توجه قرار گیرد.

انوشه با اشاره به اینکه مشابه کالاهای موجود در بازار داخلی نیز از دیگر کشورها وارد ایران می شود، گفت: در صورتیکه کالاهای تولید داخل در بازار وجود دارد چه نیازی به وارد کردن همین کالاها از خارج کشور است و به نظر من همین اتفاق ناگوار ضربه بزرگی به اقتصاد و صنعت کشور وارد می کند.

وی همچنین بیان کرد: بهترین شیوه حمایت از تولیدات داخلی کوتاه کردن دست واسطه گران و سودجویانی است که از واردات کالاهای خارجی به کشور سود کلانی به دست می آورند و باعث ورشکستگی صنعت و تولیدات داخلی می شوند. تولید محتوا در فضای مجازی می تواند از مشکلات این بخش، به طور قابل توجهی بکاهد.

جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، «کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیانحمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها