انتخابات آمریکا و ریاست ‌جمهوری ترامپ

الگوی نظام‌های سیاسی افلاطونی ارسطویی

کنایه‌هایی که دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به هیلاری کلینتون، رقیبش در مناظره‌های انتخاباتی درباره حمایت آمریکا از داعش می‌زد، هنوز در یادها باقی‌مانده است. او به‌صراحت می‌گفت که آمریکایی که کلینتون نماد سیاست‌ورزی در آن بوده، نه فقط مانند روسیه و ایران با داعش نمی‌جنگد، بلکه در شکل‌گیری این گروه تروریستی نقش داشته است.
کد خبر: ۹۶۸۸۵۲
رونمایی از اتحاد افراط‌گرایان

صراحت ترامپ در بیان بسیاری از واقعیت‌های عالم سیاست که به رازهایی مگو می‌ماند، منجر به اقبال مردمی به کمپین وی شد و در عمل، ترامپ را به‌جای کلینتون به کرسی ریاست جمهوری آمریکا رساند. تروریست‌هایی که زمینه را برای پیروزی راست‌گرایان افراطی در کشورهای غربی فراهم آورده‌اند.

از برگزیت انگلیسی گرفته تا ترامپیسم آمریکایی، همه و همه محصول داعش‌هراسی در غرب هستند و این گونه است که افراط‌گرایان در غرب، علاقه ناچیزی به شکست داعشی‌ها دارند چراکه شکست تروریسم نتیجه‌ای جز رویگردانی جوامع غربی نسبت به آنها دربر نخواهد داشت.

البته این وضعیت برای رقیب او نیز صادق است. حتی اگر هیلاری کلینتون هم پیروز می شد، با آن سابقه‌ای که در صرف بودجه شش میلیارد دلاری در ایجاد داعش داشت، همان راهی را می‌رفت که قبلا رفته بود: تقویت داعش!

با این همه اکنون میلیون‌ها آمریکایی انتظار دارند تا ترامپ چنان که وعده داده به رویارویی مستقیم با داعش بپردازد. آنها می‌خواهند ترامپ برخلاف کلینتون که او را «مادر داعش» لقب داده بودند، به‌جای مسامحه، به محو داعش کمر ببندد. با این وجود دونالد ترامپ در ایام تبلیغات انتخاباتی هیچ برنامه مشخصی برای مبارزه با تروریسم ارائه نکرد.

او نگفته چطور می‌خواهد به جنگ داعش برود و چگونه می‌خواهد این بلا را از سر سوریه و عراق و لیبی دور کند؟ آیا جنگ داعش، بهانه ترامپ برای حضور نظامی در سوریه خواهد بود؟ آیا آمریکا با کمک متحدان منطقه‌ای، به سیاست جنگ نیابتی ادامه خواهد داد؟ آیا ترامپ مانند اوباما تنها متوقف به سیاست شعاری علیه داعش و بی‌عملی در قبال آن خواهد بود؟

اینها سوالاتی است که برای پاسخ به آن باید تا روی کار آمدن دولت ترامپ صبر کرد، با این وجود از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد، بعید است اقدامی جدی برای شکست آن انجام دهد.

سیاست بلندمدت آمریکا، آشفته‌سازی جهان اسلام با کمک افراط‌گرایان با هدف تسلط بر منابع نفتی است و احتمالا این همان راهی است که ترامپ هم در آن گام خواهد نهاد؛ حتی اگر کلینتون هم پیروز می‌شد، باز هم همان مسیر را دنبال می‌کرد. به‌نظر می‌رسد مقامات آمریکایی اعم از جمهوریخواه و دموکرات پیوند عمیق خود با داعش را حفظ خواهند کرد.

مصطفی انتظاری هروی / روزنامه‌نگار

جام سیاست - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها