دبیر علمی ایمپلنت کنگره جراحان فک و صورت؛

همیشه لازم نیست بی‌دندانی را با «ایمپلنت» پر کنیم!

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های گوناگونی برای کمک به انسان‌هایی که از فلج یک عضو یا کل بدن رنج می‌برند صورت گرفته است تا آن‌ها را قادر سازد مانند افراد عادی به زندگی روزمره خود ادامه دهند.
کد خبر: ۹۶۷۰۳۲
ایمپلنتی که افراد فلج را قادر به راه رفتن می‌کند +عکس و فیلم

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از اوبر گیزمو، محققان به روشی دست یافته‌اند که به بیماران فلج این امکان را می‌دهد تا اشیای خاصی مانند ویلچیرها، بازوهای روبوتیک و دستگاه‌های قابل کنترل به‌وسیله تایپ کردن را توسط مغز خود کنترل کنند.

با این ابداعات مطمئنا روزی می‌رسد که بیمارانی که دچار بیماری فلج هستند بتوانند دوباره راه بروند و خبر خوب این است که با این کار ، ما یک‌قدم به انجام آن نزدیکتر شده‌ایم.

بر اساس مطالعات انجام شده اخیر که در نشریه ساینس ژورنال نیچر منتشر شده است، دانشمند اعصاب «گرگوری کورتین» و تیم محققین همکارش در انیستیتوی فناوری فدرال سوئیس در شهر لوزان با کمک محققین دانشگاه های بوردیوکس،‌ موتاک نیئورساینس و بیمارستان دانشگاه لوزان (CHUV) موفق به ساخت یک ایمپلنت مغزی شده‌اند که یک میمون فلج را قادر به راه رفتن ساخته است.

اما این ایمپلنت چگونه کار می‌کند؟ اساسا در افراد فلج ، آسیب وارده به نخاع از رسیدن پیام‌های ناحیه کورتکس مغز به نورون‌های عصبی که مسئولیت فعال کردن عضلات بدن را به‌عهده دارند، جلو‌گیری می‌کند. به این دلیل که آسیب‌های وارده به اعصاب نخاع به‌خودی خود قابل التیام نیستند و درمان‌های دارویی هم تاکنون نتواسته‌اند ثمری داشته باشند ، این ایمپلنت که بین نخاع آسیب دیده و اعصاب عضلات اندام‌ها پلی را برقرار می‌کند، به پیام‌های مغز اجازه عبور داده و میمون را قادر می‌سازد تا بتواند راه برود.

روشن است که مدتی زمان می‌برد تا ما ببینیم این تکنیک بتواند در درمان انسان‌های فلج به‌کار گرفته شود. اما در همین حد هم برای خود یک قدم بلند به سوی مسیر صحیح درمان بیماران فلج است.

مترجم: جواد ودودزاده جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها