"هویت" یک جامعه یعنی "داشــته های آن جامعــه" کــه آن را از ســایر جوامع متمایز می کند. در این رابطه ذهن انسان به سرعت بــه ســمت میــراث فرهنگــی و مکان های تاریخی می رود که البته امری صحیح است. امــا به ایــن نکته بایــد توجــه کنیم که موضوع به همین جا ختم نمی شود.
کد خبر: ۹۶۰۵۴۵
سوبارو سامبار ؛ کلیدساز کوچک! +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، هویت شــهر لندن را اتوبوس ها و باجه های تلفن و صندوق هــای پســت قرمــز رنــگ آن و هویــت نیویورک را تاکســی های زرد رنگ آن می ســازند. حال به خودمان برسیم. ما رنگ اتومبیل های پلیس مشــکی و سفید را تغییر دادیم و تاکســی های نارنجی خود را نیــز به راحتــی به زرد تبدیــل کردیم. شــاید در ابتــدا خیلی مهم به نظر نرســد ولــی در همین تغییر ســاده خیلی چیزها را از دســت داده ایــم.

بــا اتومبیل های کوچکی آشنا می شویم که در طــول عمرمان بارها آنها را دیده ولی بدون اهمیت از کنارشان گذشته ایم. شــرکت «عباد» نماینده انحصاری کارخانه ســوبارو ژاپن در ایران در سال 1355 اقدام به واردات وانت مسقف مدل SAMBAR نمود.

محل اصلی شــرکت در خیابان ملت شماره 11 بود ولی همزمان شش نمایندگی دیگر هم در تهران به فروش سوبارو پرداختند. هنگامی که این پدیده به کشــورمان وارد شد مورد اســتقبال بسیاری از صنوف قرار گرفت که نیازمند یک وانت مســقف برای حمل و نقل بارهای کــم حجم بودند. این اتومبیل ها دارای یک پیشرانه دو سیلندر دو زمانه به حجم 500 سی سی بودند که پس از مدتی موتورهای چهــار زمانه جایگزین آن شدند. در سال 1976 موتورها به حجم 550 سی سی ارتقاء پیدا کردند.

نام SAMBAR براســاس نام یک گونه آهوی هندی برگزیده شــد که بومیــان آنجا برای حمل و نقل بارهای ســبک از آن اســتفاده می کردنــد. مدل موجود در ایران ســومین نســل آن مــدل بود.

مــدل اول در ســال 1961 عرضه شد. این خودروها در خدمت صنایــع کوچک بودند و با گذشــت زمان و نبود قطعات یدکی به دلیل سال های جنگ تحمیلی کم کم زمین گیر شدند. اما در همین حین برخی کلیدسازان با خرید آنها، سعی نمودند این ســوبارو را به یک مغازه جمع و جور و محلی برای کسب و کار تبدیل کنند. از آن پس بــود که این اتومبیل ها به دوران سکون خود رسیدند.

اما مالکین، شاید بنا بر اجبار آنها را از انظار دور نگاه داشتند و روی همین اصل اســت که عمده آنها هم اکنون در مکان هایی غیر از خیابان های اصلی یافت می شــوند. با گذشت ســال ها و بر اثر باد و باران همین خودروها نیز فرســوده شدند و اکنون در وضعی نامناسب به سر می برند که پیشــنهاد می شــود در صورت امکان نســبت به بازســازی و حفظ این پدیده های شــهری اقدام شود.

مهندس برزو سپاسی - مجله ماشین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها