بررسی روند توسعه صنعت خودرویی کشورمان بیانگر آن است که از چهار دهه پیش تاکنون دولت‌های مختلف امتیازهای بسیار بالایی به خودروسازان داده‌اند و علی‌رغم ادعای این‌که توانمندی قابل‌ملاحظه‌ای در خودروسازی به دست آورده‌ایم توفیق چندانی بجز مونتاژکاری حاصل نشده و هنوز با استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم.
کد خبر: ۹۵۶۶۴۳
انحراف خودروسازی از مسیر خودکفایی

نارضایتی‌های موجود در بازار از محصولات داخلی و عدم موفقیت خودروسازان کشورمان در بازارهای بین‌المللی مثل جمهوری آذربایجان، کوبا، نیکاراگوئه، عراق و... گواهی بر این مدعاست.

این درحالی است که طی ماه‌های اخیر و پس از برطرف شدن تحریم‌های غرب علیه ایران تلاش‌هایی برای انعقاد قراردادهای خارجی با خودروسازان به این بهانه صورت گرفته که با این شیوه می‌توانیم به فناوری‌های نوین دست یابیم و زمینه ارتقای جایگاه خودروسازی ایران را فراهم کنیم. درحالی که راه خودکفایی و خودروساز شدن از این مسیر نیست.

از این‌رو لازم است حداقل در اجرای قراردادهای جدید خودرویی میان فرانسه و ایران نکاتی را در نظر داشته باشیم که تجارب گذشته در صنعت خودروسازی کشورمان دوباره تکرار نشود.

1ـ در شرایط کنونی برای صنعت خودروسازی کشور باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی کنیم و قراردادهای جدید نیز با توجه به ملاحظات اقتصاد مقاومتی باشد.

2ـ باید توجه داشته باشیم که حمایت‌های تعرفه‌ای هرگز نمی‌تواند برای صنعت خودروسازی کشورمان موفقیت چشمگیری به ارمغان آورد، همان‌طور که تاکنون نتوانسته است. به همین دلیل باید با در‌نظر گرفتن منافع ملی و آینده صنعت خودروسازی کشورمان زمینه ایجاد رقابتی سالم در بازار را فراهم کنیم.

3ـ لازم است این نکته را مدنظر قرار دهیم که به بهانه انتقال تکنولوژی، صنعت خودروی کشورمان را منحصر به کشور فرانسه نکنیم؛ چون تجارب گذشته نشان داده فرانسوی‌ها قابل اعتماد نیستند، بنابراین بهترین گزینه هنگام عقد قراردادهای مشابه حضور خودروسازان معتبر از سراسر جهان است نه حضور انحصاری شرکت یا شرکت‌های خاصی از یک کشور.

4ـ خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودروی ایران غیرقابل انکار است، اما حضور مستقیم دولت در انعقاد قراردادهای جدید نکته‌ای منفی در آینده صنعت خودروی کشورمان به نظر می‌آید؛ چون تا زمانی که سایه مدیریت دولتی بر صنعت خودروسازی ایران حاکم است، نمی‌توان انتظار بالایی از این صنعت داشت.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد - عضو هیات رئیسه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها