گزارش«جام‌جم» از آمار واردات نهاده‌های دامی برای تنظیم بازار گوشت و مرغ درسال۱۴۰۲

۷.۵میلیارد دلاری که بازار را تنظیم نکرد

بحث افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی بخصوص گوشت و مرغ تابعی از عرضه و تقاضاست که این نکته هم با توجه به پیش‌بینی‌ها و آمارهایی که در اختیار داریم، همواره از سوی بخش مربوط درحال رصد و کنترل است.
کد خبر: ۹۴۷۹۸۰
سودجویان به گرانی دامن زدند

در شرایط خاص مثل بروز آفات یا بیماری‌ها ممکن است این توازن برهم خورده باشد، اما در شرایط عادی و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تقریبا نوسان قیمتی نداشته و توانسته‌ایم بازار را کنترل کنیم. به عنوان مثال، درباره قیمت مرغ تجربه شد که سیاست‌های یاد شده عاملی بود که طی دو هفته گذشته، روند کاهشی قیمت مرغ در بازار ایجاد شد.

درباره تامین و تنظیم بازار مرغ و گوشت هم باید گفت براساس بررسی‌های صورت گرفته با نزدیک شدن ایام محرم و افزایش مصرف برای هیات‌های عزاداری و نذورات، سیاستگذاری‌های لازم صورت گرفته و مشکلی برای تامین کالاهای مورد نیاز بخصوص مرغ نداریم. با توجه به وفور مرغ گرم و گوشت در بازار، متوسط قیمت هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها 7200 تومان و لاشه گوشت گوسفندی کیلویی 30 تا 31 هزار تومان است، این درحالی است که در صورت لزوم، مرغ سرد هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام به فروش خواهد رسید.

درباره تامین نیاز گوشت قرمز بازار نیز با در نظر گرفتن عادی بودن شرایط صادراتی و همچنین میزان دام موجود در بازار، مشکل خاصی برای تامین این قلم کالایی نیز نداریم و در برخی موارد که شاهد افزایش قیمتی بوده‌ایم، این سودجویی افراد بوده که به افزایش قیمت دامن زده است، درحالی که تولیدکنندگان طی دو سه سال اخیر همواره با قیمتی نزدیک به زیان حرکت کرده‌اند و قیمت هر کیلوگرم دام زنده 11 هزار تومان ثابت بوده درحالی که امسال 10 درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت عرضه لاشه در مراکز عمده دام سبک هر کیلو 30 تا 31 هزار تومان است که در قطعات خاص، قیمت خاص خود را دارد و همچنین هر کیلو گوشت گوساله بین 30 تا 35 هزار تومان عرضه‌می‌شود.

حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ص
-
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
۰
۰
مرگ بر سودجوی حرام خوار
جانبازو بازنشسته
-
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
۰
۰
دولت عرضه نظارت بر افزایش قیمت كالاها را ندارد و مردم را بیچاره كردند

نیازمندی ها