با نصب دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن، آب با کیفیت در بسته‌های 20 لیتری به فروش می‌رسد

طرحی تازه برای ارتقای کیفیت آب کرمان

زمین‌های حاصلخیز کشاورزی که به بیابان تبدیل شده‌است، باغاتی که هر روز درختان بیشتری در آنها به دلیل نبود آب برای آبیاری می‌میرند، روستاها و مناطق مسکونی که خالی از سکنه می‌شود و مردمان کشاورز ساکن آنها به امید یافتن شغل و درآمد مناسب راهی شهر‌های اطراف می‌شوند؛ فقط بخش کوچکی از پیامد‌های منفی بحران خشکسالی‌های چندساله اخیر و کمبود آب در استان کویری و پهناور کرمان است؛ استانی که نه‌تنها برای آبیاری باغات و مزارع کشاورزی خود با مشکل جدی مواجه است، بلکه مردمان ساکن برخی شهر‌ها و روستاهای آن آب آشامیدنی کافی ندارند و در برخی مناطق تنها منبع تامین آب مردم تانکرهای آبرسانی است.
کد خبر: ۸۸۸۹۴۸
طرحی تازه برای ارتقای کیفیت آب کرمان

به گزارش خبرنگارجام‌جم، بحران کم‌آبی به حدی حاد شده است که پروژه‌های انتقال آب از دیگر حوضه‌های آبخیز کشور به استان کرمان طراحی و در حال اجراست. انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در منطقه بهشت‌آباد به شمال استان کرمان؛ تا انتقال آب شور از خلیج‌فارس، دریای عمان و حتی دریای خزر به این استان و شیرین کردن آن توسط دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن و فروش آن به مردم از جمله این پروژه‌هاست؛ پروژه‌هایی که به دلیل طولانی بودن خطوط انتقال آب و هزینه‌های بالای آن چند سال طول خواهد کشید؛ به همین منظور اجرای طرح‌های صرفه‌جویی در مصرف آب بویژه جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی و فرهنگسازی در این زمینه جزو برنامه‌های در حال اجرا برای کاهش مصرف آب است. درهمین حال در طرحی جدید بخش خصوصی نیز با ایده‌ای تازه وارد میدان شده تا شاید در جهت کاهش مشکل کم‌آبی کرمان گامی برداشته شود.

نصب دستگاه‌های فروش آب در رفسنجان و سیرجان

ورود بخش خصوصی به موضوع تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم در برخی شهر‌های شمالی استان کرمان که بحران کمبود آب در آنها حادتر است، باعث سرمایه‌گذاری‌هایی در این زمینه شده است. یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها که قرارداد آن بین سرمایه‌گذار بخش خصوصی و شرکت آب و فاضلاب استان کرمان منعقد شده است و برای نخستین بار در کشور در شهرهای رفسنجان و سیرجان استان کرمان اجرا می‌شود، ارتقای کیفی و فروش آب این دو شهر به‌روش BOO (خودگردان) است. در این طرح دستگاه‌های مکانیزه آب‌شیرین‌کن در مناطق مختلف این شهرها نصب می‌شود و شهروندان با مراجعه به این دستگاه‌ها و پرداخت‌های الکترونیک، آب را در بسته‌بندی‌های پلاستیکی به میزان موردنیاز دریافت می‌کنند؛ طرحی که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در مرحله نخست آن 50 ایستگاه آب در شهر رفسنجان و 50 ایستگاه نیز در شهر سیرجان توسط بخش خصوصی با 13 میلیارد تومان اعتبار نصب می‌شود.

ارتقای کیفیت آب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان این که براساس سیاست‌های استاندار کرمان در قالب مثلث توسعه اقتصادی بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه آب و فاضلاب شهری را دنبال می‌کنیم، به جام‌جم می‌گوید: تاکنون دو طرح شامل طرح ارتقای کیفیت آب شهر بردسیر و طرح ارتقای کیفیت آب شرب شهرهای ریحانشهر، کیانشهر و کوهبنان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان اجرا شده است.

محمـــد طاهری می‌افزایـــد: خشکسالی‌های پی‌در‌پی سال‌های گذشته کمیت و کیفیت آب در کشور و استان کرمان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به این که به علت ناچیز بودن منابع دولتی به سمت استفاده از توان بخش خصوصی برای پروژه‌های آب و فاضلاب شهری رفتیم و سومین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای نصب دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن با هدف ارتقای کیفیت آب شهرهای سیرجان و رفسنجان انجام می‌شود، تصریح می‌کند: بعد از آن که ارتقای کیفیت آب در استان کرمان دچار مشکل شد، مشاورانی گرفتیم و آنها مطالعاتی را انجام دادند و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شد تا طرحی با رعایت اصول محیط‌زیست، توجه به هدررفت بالا و کم بودن پساب آلوده اجرا کنیم.

وی می‌افزاید: سپس از 12 سرمایه‌گذار در بخش آب شرب دعوت به عمل آمد، شش سرمایه‌گذار انصراف دادند و بقیه آنها در این سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند که یکی از شرکت‌ها مورد تائید ما قرار گرفت که پروژه آب شهرستان‌های رفسنجان و سیرجان را اجرا می‌کند.

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان نیز هدف از نصب دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن در شهر‌های رفسنجان و سیرجان را حذف آرسنیک از آب و استفاده بهینه آب عنوان می‌کند و می‌گوید: دولت باید زمینه سرمایه‌گذاری در بخش کیفیت آب را فراهم کند، زیرا انتقال آب به استان کرمان طول می‌کشد و با این روش‌ها می‌توانیم مشکلات شهرهای بحرانی کرمان را حل کنیم.

فروش هر لیتر آب: 30 تومان

در همین حال فرید، طراح و سرمایه‌گذار این طرح نیز با بیان این که درپی برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در رفسنجان و سیرجان و حرکت آب‌های شور به سمت این دو شهر، کیفیت آب شرب در این شهرها دستخوش تغییر شده و سنگینی آب افزایش یافته است، تصریح می‌کند: این سنگینی ناشی از وجود املاح و حتی فلزات در آب است و گرچه این آب برای آشامیدن مناسب است، اما برای کسانی که مایل هستند آب را با کیفیت سبک‌تر دریافت کنند، دستگاه‌هایی در سطح شهر نصب می‌کنیم که آب موجود در شبکه آبرسانی شهر را سبک‌سازی می‌کند.

وی می‌افزاید: این طرح نخستین پروژه خودگردان فروش آب در ایران است که پالایش کیفیت آب را به صورت آنلاین انجام می‌دهد. در این طرح هریک از شهروندان که تمایل داشته باشند، می‌توانند از طریق کارتخوان و در کیسه‌های مخصوص 20 لیتری، آب را از این دستگاه‌ها به قیمت هر لیتر 30 تومان خریداری کنند .

وی خاطرنشان می‌کند: دستگاه‌های فروش آب با 130 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مدت 9 ماه نصب می‌شود. این درحالی است که دولت تضمینی برای خرید آب از ما ندارد و بازگشت سرمایه و سود فقط از طریق فروش آب خواهد بود .

حکمت قاسم‌خانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها