گزارش جام‌جم از پنجمین حراج تهران

7 نکته از شب 25 میلیاردی هنر ایران

با وجود فروش 5 میلیاردی، برگزارکنندگان حراج ملی برخی آثار را پس فرستاده و پول برخی هنرمندان را نداده‌اند

پول‌های حراج ملی را چه کسی جارو کرد؟

سه ماه بعد از برگزاری دومین دوره حراج تهران که به فروش آثار هنری اختصاص داشت، برخی هنرمندان می‌گویند هنوز پولی دریافت نکرده‌اند. از آن جالب‌تر این که برخی از مجموعه‌داران هم عنوان می‌کنند آثاری که در این حراج چکش خورده‌، پس فرستاده شده‌ است.
کد خبر: ۸۷۰۹۶۹
پول‌های حراج ملی را چه کسی جارو کرد؟

به گزارش جام‌جم، 17 مهر امسال دومین دوره حراج ملی با هیاهو و تبلیغات رسانه‌ای بسیار 74 اثر هنری را چوب حراج زد که از این تعداد شش اثر به فروش نرسید. این حراج که مخصوص فروش آثار نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، نقاشیخط، تذهیب، نسخ خطی و صنایع دستی بود، با اجرای آتیلا پسیانی برگزار شد. در همان شب برگزاری حراج بسیاری از حاضران در مراسم نسبت به فروش اغلب آثار با کف قیمت در نظر گرفته شده، دچار تردید شدند که این چه حراجی است که پسیانی برای فروش هر اثر ناچار است این قدر وقت صرف کند تا قیمت آثار حداقل به قیمت پایه برسد. چون براساس ضوابط حراج، هر اثر از زیر قیمت در نظر گرفته شده شروع می‌شد و اگر اثری به کف قیمت نمی‌رسید، به این معنا بود که خریدار ندارد. اتفاقی که در این حراج برای شش اثر رقم خورد و حتی گران‌ترین اثر حراجی یعنی تابلوی نگارگری میرزاآقا امامی که ۷۵۰ تا۹۵۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده بود، اصلا فروش نرفت.

حالا سه ماه از برگزاری این حراج با تمام حاشیه‌هایش می‌گذرد. از کیفیت پایین اجرای مراسم تا ریخت و پاش و پذیرایی شاهانه و بعد تحریفاتی که در برخی فروش‌ها رقم خورد. اما بازتابی که جامعه هنری از این رویداد ارائه می‌کند، بازتابی ناخوشایند است. بعد از این مدت، هنوز پول برخی آثاری که فروش رفته به هنرمندان پرداخت نشده و از آن بدتر این که بعضی از آثاری که فروش رفته و چکش خورده، بازپس فرستاده شده است؛ امری که در هیچ حراجی در هیچ جای دنیا دنیا مرسوم نیست.

بازپس فرستادن آثار

جواد عقیلی، هنرمند نقاش و مدیر گالری عقیلی که یکی از مجموعه‌داران بزرگ و پیشکسوت نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای کشور محسوب می‌شود به خبرنگار ما گفت: حراج ملی یک سری از کارهایی را که از ما گرفته بود، با این که چکش خورد، برگرداند. برگزارکنندگان حراج به ما گفتند مشتری گفته اینها را نمی‌خواهد. در حالی که هیچ جا چنین چیزی مرسوم نیست.

عقیلی توضیح داد: دو کار ما را پس فرستادند. یکی اثر حسین قوللرآغاسی که تصویری از طفلان مسلم بود و دیگری نقاشی قهوه‌خانه‌ای اثر عباس بلوکی‌فر که رستم و سهراب بود.

وی ادامه داد: برخی از هنرمندان و مجموعه‌داران که به این حراج اثر هنری داده بودند، می‌گویند پولشان را نگرفته‌اند. ما اعتراضی نکردیم اما این صحیح نیست اثری چکش بخورد و بعد کار را پس بفرستند. به هر حال کسانی که به عنوان خریدار در حراج دست خود را بالا بردند و کار را خریدند، مشخص هستند.

پول‌ها کجاست؟

عین‌الدین صادق‌زاده یکی از هنرمندانی است که در این حراج دو اثر داشت و هر دو به فروش رسید. او به خبرنگار ما گفت: من پول کارهایم را گرفتم. البته اول پولم را نمی‌دادند. یک روز یکی از دوستان زنگ زد و گفت کارم را در حراج ملی خریده است. بعد گفت پولش را هم به حراج ملی داده است. به همین دلیل من خودم با برگزارکنندگان تماس گرفتم و گفتم خریدار می‌گوید پولم را داده، پس چرا پولم را نمی‌دهید. این طور شد که پولم را پرداخت کردند. او که نماینده محمود زنده‌رودی (هنرمند مقیم فرانسه) در ایران است، گفت: من پولم را گرفتم، اما حراج ملی هنوز پولی برای دو تابلویی که از آقای زنده‌رودی فروخته، پرداخت نکرده است، من نمی‌دانم این پول‌ها واقعا چه شده‌ است؟!

رامین زمانی، از مجموعه‌داران آثار هنری هم به جام‌جم گفت: همین قدر بگویم که حراج ملی اثر کمال‌الدین بهزاد را که از من گرفته و در حراج فروخته بود، پس فرستاد. این کاری بود که صد میلیون تومان چکش خورد ولی یک ماه بعد برگرداندند و پولش را هم ندادند. این مجموعه‌دار گفت: این اثر کمال‌الدین بهزاد هرگز در ایران دیده نشده بود. کارهای دیگر این هنرمند در حراج‌های بین‌المللی حداقل ده هزار پوند فروخته شده است.

پاسخگو نبودن حراج ملی

برای پیگیری دغدغه هنرمندان و مجموعه‌داران سراغ مسئولان برگزار کننده حراج رفتیم که متاسفانه پاسخگو نبودند.

خسروی، مدیر مسئول آتلیه آژانس تبلیغاتی اوج‌نیلی و موسسه فرهنگی هنری آصفان که به‌عنوان مجری و برگزارکننده حراج معرفی شده بود نیز به خبرنگار ما اعلام کرد این موسسه حالت پیمانکار را دارد و در مواردی مانند چاپ و تبلیغات حراج ملی را یاری کرده است. به گفته او، این موسسه برای پرداخت مطالبات هنرمندان یا پس فرستادن آثار در جایگاهی نیست که اظهار نظر کند.

سجاد روشنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها