بررسی مشکلات امنیتی اسباب‌بازی‌های هوشمند

وقتی همه چیز هوشمند می‌شود

این روزها بازار اسباب‌بازی‌های هوشمند بسیار داغ است، ولی شواهد نشان می‌دهد این وسایل ایده‌ بدی برای کادو دادن به کودکان است. آیا داشتن وسیله سرگرمی که می‌تواند پیغام بفرستد، عکس بگیرد یا صدا ضبط کند و آنها را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد، خطرآفرین است؟
کد خبر: ۸۶۶۰۲۹
وقتی همه چیز هوشمند می‌شود

اول از همه، شما تا چه حد به شرکت تولیدکننده این وسایل که اطلاعات‌تان را ذخیره و پردازش می‌کند، اطمینان دارید؟

شرکت V Tech که از سازندگان این اسباب‌بازی‌هاست، ماه گذشته بعد از ماجرای هک شدن عروسک هوشمند خود اعتراف کرد مرکز نگهداری داده‌اش آن‌قدر که باید امن نیست و این احتمال وجود دارد که وی‌تک، تنها شرکت ناامن برای نگهداری داده‌ها نباشد.

دردسری جدید به ‌نام اسباب‌بازی هوشمند

واژه «هوشمند» آخرین شعار تبلیغاتی وسایل الکترونیکی مصرفی این روزهاست و سازندگان اسباب‌بازی‌ها در تقلا برای کسب سود بیشتر، به سمت ساخت وسایل اینچنینی روی آورده‌اند.

هک شدن اسباب‌بازی شرکت وی‌تک نشان می‌دهد این شرکت‌ها ممکن است از چالش امنیت اطلاعات فرزندانتان سربلند بیرون نیایند.

برقراری امنیت آنلاین، تعهدی پیچیده و گرانقیمت است و تا پیش از این سازندگان اسباب‌بازی مجبور به فکر کردن در موردش نبودند.

مشکل دیگر این است که اسباب‌بازی‌ها خاصیت اغواکنندگی دارند. کودکان به آنها اعتماد دارند و ممکن است با آنها راجع به چیزهایی حرف بزنند که برای گفتن‌اش به دیگران راحت نیستند.

اسباب‌بازی‌های هوشمند این دینامیک را تغییر داده‌اند. بچه‌ها ممکن است فکر کنند با یک شخصیت کارتونی، عروسک یا دایناسور حرف می‌زنند، اما در واقع در حال صحبت با سروری بی‌روح واقع در جایی نامعلوم هستند که در حال جمع‌آوری و تلفیق اطلاعات آنهاست.

اسباب‌بازی یا فضای مجازی پشت آن، خیلی هم باهوش نیست که بداند باید از کدام یک از اطلاعات چشمپوشی کند.

کنترل والدین بی‌فایده است

ممکن است فکر کنید راه‌حل آن دسترسی والدین به همه اطلاعاتی است که اسباب‌بازی جمع‌آوری می‌کند تا تشخیص دهند کدام‌یک از اطلاعات باید پاک شود.

اولین مشکل این است که برای دسترسی والدین، باید تمام اطلاعات از طریق اینترنت قابل دسترسی باشند و بسیاری از پدر و مادرها وقت کافی برای این کار ندارند.

همچنین به نظر می‌رسد در وهله اول والدین از آنچه در این اسباب‌بازی‌ها می‌گذرد اطلاع دارند، ولی واقعیت این است که وقتی با آنها صحبت می‌کنید متوجه می‌شوید بیشتر آنها نمی‌دانند چه حجم از اطلاعات حساس می‌تواند توسط این اسباب‌بازی‌ها جمع‌آوری و به اشتراک گذاشته شود.

به علاوه، این‌که پدر و مادر به تعاملات فرزندشان با اسباب‌بازی دسترسی داشته باشند از نظر اخلاقی درست است یا نه، یکی دیگر از چالش‌هاست.

نمی‌خواهیم این مساله را بزرگ کنیم، اما چیزی جور درنمی‌آید، به‌خصوص این‌که بیشتر بچه‌ها واقعا در جریان طرز کار این اسباب‌بازی‌های هوشمند نیستند.

واقعیت این است که نمی‌خواهیم در مورد اسباب‌بازی‌های هوشمند بیش از حد بدجنس باشیم و قبول داریم بعضی از آنها واقعا جالب هستند.

اما قبل از هک شدن اسباب‌بازی شرکت وی‌تک، نمونه اسباب‌بازی‌های دستکاری شده که در آنها دوربین و میکروفن جاسازی شده بود، پیدا شد.

کودکان قرار نیست از پشت‌صحنه اطلاع داشته باشند، بیشتر والدین اطلاعی از ماجرا ندارند و سازندگان اسباب‌بازی نیز برای مقابله با هکرها چندان آماده نیستند.

همچنین شبکه اینترنتی که این‌گونه اسباب‌بازی‌ها به آن متصل هستند ممکن است در معرض خطرهای امنیتی باشد.

مهرگان میرزایی /منبع: زد دی نت

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها