بر کسی پوشیده نیست کارِ گروهی چه اثرات سازنده‌ای در پیشبرد برنامه‌های یک سازمان و نهاد فرهنگی و تربیتی دارد، اما چه کسی یا چه مجموعه‌ای قدرت تیم‌سازی و گروه‌سازی دارد؟
کد خبر: ۸۴۴۱۹۶
تشکل‌های دانش‌آموزی، موتور محرکه اجتماع

بی‌تردید، این اقدامات فقط در توان یک تشکل پویا و خودجوش است. امروزه تشکل‌سازی، اولویت اول سازمان‌های نگهدارنده در دنیاست.

این سازمان‌ها مأموریت‌شان تربیت اجتماعی نوجوانان و جوانان است که برای نیل به این هدف، ابتدا به تشکل‌سازی می‌پردازند و در پی آن سرمایه فرهنگی جامعه را افزایش می‌دهند.

اعضا با عضویت در تشکل و مشارکت در فعالیت‌های آن نقش‌های آینده خود را در جامعه تمرین می‌کنند و برای ایفای نقش در جایگاه واقعی آماده می‌شوند.

به عبارتی تشکل ظرفی است که نوجوانان و جوانان در آن شکل گرفته و در جایگاه‌های اصلی خود قرار می‌گیرند.

نوجوانان و جوانان با عضویت در تشکل، تشخص پیدا می‌کنند و هویت اجتماعی می‌یابند و این آغازی است برای تحرک اجتماعی و نشاط و پویایی جامعه.

سازندگی اخلاقی، علمی و فرهنگی اعضا در میدان تشکل، اصلاح نظام‌های اجتماعی و بالندگی جامعه را به دنبال خواهد داشت.

تشکل‌ها موتور محرکه فعالیت‌های اجتماعی نظام‌های دنیا هستند، هرچند اهداف متفاوتی دارند، اما همه آنها آحاد جامعه را برای رسیدن به هدف مورد نظر خود بسیج می‌کنند و به سمت جلو به حرکت درمی‌آورند.

معمولا تشکل‌ها برای بسیج منابع انسانی و امکانات، قدرت سازماندهی و جذب فوق‌العاده‌ای نسبت به نهادهای رسمی دولت دارند و این فرصتی طلایی برای پیشرفت و توسعه به شمار می‌رود که اگر متولیان امور با نگاهی عمیق به این موضوع بنگرند بی‌شک لحظه‌ای از ظهور و بروز و حمایت از تشکل‌ها غفلت نخواهند کرد.

در این میان، تشکل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی از اولویت ویژه و قدرت عمل بالاتری برخوردارند که باید در مسیر شکوفایی و سازندگی جامعه از ظرفیت بی‌بدیل آنها بهره کافی و لازم را برد.

داوود روستایی‌‌ - قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها