هفته پیش آقای مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت و خودروسازی، یک نشست رسانه‌ای با خبرنگاران همیشه در صحنه داشتند که بلافاصله حاشیه‌ساز شد. ایشان در آن نشست حرفی زد که خیلی به دل ننشست. مردم صبور ما راستش توقع یک همچین حرفی را از ایشان نداشتند و دلشان شکست. منتهی در جریان هستید حتما که دل مرد بی‌صدا می‌شکند. اما این بار بی‌صدا نشکست و آقای وزیر از صداش جا خورد.
کد خبر: ۸۳۲۸۳۴
مردم؛ ولی ‌نعمت‌زاده ما هستند!

زبان حال مردم:

خلد گر به پا خاری، آسان برآید

چه سازم به خاری که بر دل نشیند

فرمایش اول وزیر: «قیمت خودرو ارزان نمی‌شود.»

- ملت عزیز: چشم؛ طبق معمول، هرچه شما بفرمایید. لابد خواسته‌اید محکم‌کاری بکنید که مردم الکی خوشبین و خوش‌باور نباشند و همچین خیال نکنند که در دوران پساتحریم، قرار است خودرو داخلی ــ خدای نکرده ــ ارزان شود.

فرمایش دوم وزیر:«ثبات قیمت همان کاهش قیمت خودرو است. اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند، در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند.»

- ملت شریف: ای کاش یک مقداری فلسفه خوانده بودیم تا این جور مواقع کم نیاوریم و بر و بر، همدیگر را نگاه نکنیم. اما خب لابد حکمتی در سخنان جناب وزیر نهفته است که مپرس. وقتی چیزی افزایش پیدا نمی‌کند، یعنی دارد کاهش پیدا می‌کند. احسنت؛ واقعا که چقدر حکیمانه فرمودند.

فرمایش سوم وزیر: «کمپین تحریم کالای داخلی [کمپین نخریدن خودرو صفر داخلی] گناه است و در مقابل مصالح ملی قرار داشته و ضدانقلابی به حساب می‌آید.»

- ملت نجیب: چیزی عرض نکنیم، به مصالح و منافع ملی نزدیک‌تر است. مجبوریم شعر بخوانیم که فضا را لطیف کنیم:

مرنجان دلم را که این مرغ وحشی

ز بامی که برخاست، مشکل نشیند

واکنش‌های مختلف: شنیده شده که در پی این فرمایش، جمعی از مردم که یک عمر آزگار است دارند خودروهای داخلی را با هر شرایط و کیفیتی می‌خرند؛ کمی آزرده خاطر شدند. همچنین رئیس‌جمهور محترم نیز؛ خواستند که عذرخواهی شود. و حتی رئیس کمیسیون عمران مجلس هم گوشزد کرد که آقای وزیرصنعت به جای انتقاد باید از مردم تشکر کند. به دلیل این که خودروسازان با جان مردم بازی می‌کنند و با این حال، مردم از تولید داخلی حمایت می‌کنند.

مواضع ما: هرچند که مرگ دست خداست و خودروهای داخلی وسیله‌اند؛ اما کلا وجود مبارک ما قصد ندارد که به قول آقای وزیر، به این خبرهای نادرست کمپین‌های شکل گرفته کذایی دامن بزند. اصلا از دامن هم خوشمان نمی‌آید. مواضع ما از بیخ، در حمایت از تولیدات داخلی است و این که مواظب باشیم گول نخوریم. مبادا مثلا عده‌ای که خودروهای کم‌کیفیت چینی وارد می‌کنند؛ برای داغ شدن بازار خودشان، سوار این موج شوند. موج انتظارات مردمی که در توضیحات بعدی وزارت صنعت اعلام شد که طبیعی است و اضافه شد که مردم، ولی‌نعمت ما هستند. (در اطلاعیه وزارت صنعت راجع به سخنان خودرویی جناب وزیر صنعت)

مواضع دیگران: این وسط، ما نمی‌دانیم که این موضع‌گیری یکی از روزنامه‌های وابسته به صنعت و معدن و تجارت را کجای دلمان بگذاریم که پنجشنبه گذشته در سرمقاله شگفت و بدیعی، نوشته است: «... حالا سوال این است که کدام مردم؟ آیا مردم تظاهرات کرده و شعار داده‌اند که ما خودرو داخلی نمی‌خریم یا آن را تحریم می‌کنیم؟ آری، عده‌ای موبایل‌بازان و شبکه اجتماعی‌بازان، امر به آنها مشتبه شده که پیشرو مردم هستند. ای مگس، عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.»

استنتاج فلسفی: معترضان و منتقدان کیفیت پایین خودروهای داخلی اگر کمپین درست کنند، مگس هستند؛ و صنایع خودروسازی داخلی، سیمرغ!.... بیچاره سیمرغ با این تشبیه بدیع!..... حضرت مولانا کجاست که باز بفرماید: از قیاسش خنده آمد خلق را!

- چند می‌گیری نخندی، مگس؟!... (این را یک راننده پراید که انگار سوار بر سیمرغ شده بود، به ما انداخت به سرعت جت در رفت!)

رضا رفیع - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها