سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

توافق هسته ای ایران با کره شمالی تفاوت دارد

‌اساس طرحی که کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا تصویب کرده، پیشنهادی از سوی سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات بود که 60 روز فرصت می‌خواستند تا توافق جامع هسته‌ای میان ایران و 1+5 را بررسی کنند.
کد خبر: ۷۸۸۵۲۸
مصوبه‌ای در اثبات بد عهدی آمریکا

در نهایت با کمی تعدیل که در این طرح صورت گرفت، در واشنگتن توافقی برای تصویب این طرح انجام شد اما این توافق داخلی به یک دلیل واضح نمی‌تواند بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارد، چراکه طرف مذاکره با ما، شش کشور عضو 1+5 هستند و نه فقط آمریکا.

البته تاثیر ایالات متحده بر کشورهای غربی روشن است، اما ما بارها تاکید کرده‌ایم تنها در صورتی یک توافق جامع با طرف مقابل خواهیم داشت که براساس آن همه تحریم‌های ایران به‌طور یک‌جا و فوری لغو شود بنابراین بااین‌که اینگونه طرح‌های داخلی مذاکرات را پیچیده می‌کند اما نمی‌تواند تاثیری بر ایران داشته باشد چراکه اگر 1+5 لغو تحریم‌ها را نپذیرد، اصولا توافقی وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر ما با دولت آمریکا در حال مذاکره هستیم که براساس منطق دیپلماتیک باید دارای مشروعیت و شایستگی برای مذاکره باشد.

هرچند ما گفته‌ایم که به‌دلیل تجارب تاریخی به نتیجه این مذاکرات خوش‌بین نیستیم، ولی برای اثبات حسن نیت خود، مذاکرات را ادامه می‌دهیم و بدیهی است هر گامی که گفت‌وگوها را به انحراف یا شکست بکشاند، تنها اثباتی بر بداخلاقی واشنگتن است و البته در مقابل این‌گونه بدعهدی‌ها، در ادوار گذشته، مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای درباره حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشورمان داشته که با بررسی دوباره آن در هفته آینده در کمیسیون امنیت ملی مجلس، تلاش می‌کنیم مانع از هرگونه فشار برای نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای کشورمان شویم.

محمد صالح‌جوکار - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها