سمی خطرناک و مهلک که از راه آجیل وارد بدن می‌شود

از «آفلاتوکسین» آجیل‌ها دوری کنید؛ عامل سرطان کبد است

جام جم سرا- مسئولان طبق روال هرسال به مردم هشدار می‌دهند که مراقب سلامت خود هنگام خوردن آجیل عید باشید. این هشدارها در حالی است که اگر سیستم نظارت بر مواد غذایی کارآمد باشد، مسئولان باید به مردم بگویند که نگران آجیل عید نباشند و همه‌‌چیز تحت نظارت و کنترل و در نتیجه سالم است.
کد خبر: ۷۸۲۸۴۹
از «آفلاتوکسین» آجیل‌ها دوری کنید؛ عامل سرطان کبد است

چند روزی است که مسئولان و معاونان وزارت بهداشت و همچنین کارشناسان تغذیه در کشور از احتمال وجود سم آفلاتوکسین در آجیل‌ها می‌گویند و درباره آن هشدار می‌دهند‌؛ اما سؤال اینجاست که مردم چگونه می‌توانند مراقب سمی باشند که در مواد پروتینی مثل انواع آجیل‌ها وجود دارد؟
بسیاری از مردم چون توان خرید آجیل مرغوب را از فروشگاه‌های معتبر ندارند، قطعا آجیل را به‌صورت فله‌ای خریداری می‌کنند و این اجتناب‌ناپذیر است و تازه از کجا معلوم که همان آجیل‌های مرغوب هم کاملا بهداشتی و بدون آفلاتوکسین باشد.
به‌نظر می‌رسد که بهترین راه ممکن و مؤثر برای مطمئن بودن مردم از سلامت مواد غذایی، اول نظارت مستمر و مؤثر و بعد آموزش‌های لازم آن هم در طول سال و مستمر باشد چرا که هیچ‌گاه هشدار دادن صرف، نمی‌تواند راهگشا و چاره ساز باشد. حال این‌بار نوبت به سم آفلاتوکسین رسیده، سمی که به گفته متخصصان ورود آن به بدن انسان، می‌تواند عوارض بسیار جبران‌ناپذیری برای انسان داشته باشد.
دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این‌باره می‌گوید : سم قارچی آفلاتوکسین در درازمدت می‌تواند منجر به سرطان کبد ‌ و در کوتاه‌مدت هم موجب ایجاد مسمومیت‌های حاد شود. به گفته این متخصص تغذیه، آفلاتوکسین‌ها، سموم قارچی هستند که از گونه‌های قارچ آسپرژیلوس مانند آسپرژیلوس فلاووس و اسپرژیلوس پارازیتیکوس منشا می‌گیرند.

این سموم اگر از راه مواد غذایی وارد بدن شوند بسیار خطرناک هستند.
به گفته کارشناسان‌ سم آفلاتوکسین اگر به مقدار زیاد وارد بدن و مصرف شود، سبب نارسایی کبد و بدتر از آن سرطان کبد می‌شود. چراکه این سم ‌ باعث تغییرات ژنتیک روی سلول‌های گوارشی به‌ویژه کبد می‌شود. به این ترتیب که‌ سم پس از ورود به بدن، در کبد تجمع می‌کند و ابتدا نارسایی کبد و سپس سبب عوارض جبران ناپذیر دیگر مثل سرطان کبد خواهد شد.
دکتر رضایی می‌گوید‌: به‌دلیل عوارض جبران ناپذیری که این سم در بدن انسان ایجاد می‌کند، در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌شدت بر واردات منابع پروتئینی به‌ویژه آجیل نظارت و کنترل می‌کنند.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه هم، درباره به مصرف آجیل‌های مانده و نمناک هشدار می‌دهد و می‌گوید: ما باید به اثرات ماندگی در آجیل حساس باشیم چرا که ممکن است سم مهلک آفلاتوکسین را وارد بدن انسان کند.
حسین رستگار، رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت نیز می‌گوید : آجیل، تنقلات و حبوباتی که بیرون مغازه‌ها هستند، آلوده به انواع میکروب‌ها و فلزات سنگین هستند. مسئولان بهداشتی باید فکری برای استاندارد نگهداری مواد غذایی در مغازه‌ها بکنند. در بسیاری موارد شرایط نگهداری مواد غذایی در فروشگاه‌های شهری و جاده‌ای استاندارد نیست و آلودگی‌های زیادی در آنها ایجاد می‌شود که برای سلامت مردم خطرناک است. پسته، بادام، انواع آجیل، تنقلات و حبوبات نیز در موارد بسیاری هم در شهرها و هم در جاده‌ها در فضای بیرون مغازه و در مقابل نور و گرما و آلودگی هوا قرار می‌گیرند. (فتانه انفرادی/ همشهری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
كارشناس صنایع غذایی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
۰
۰
افلاتوكسین سم بسیار خطرناكی است كه متاسفانه مردم عادی در مورد آن اطلاعی ندارنداین وظیفه اداره نظارت است كه مغازه های خشكبار را بازدید كند اما متاسفانه نظارتی وجود ندارد یا اگر هم هست محدود به شرایط بهداشت ظاهری مغازه است تشخیص افلاتوكسین B ,G با یك آزمایش ساده تابیدن نور فرابنفش قابل تشخیص است این كه چرا نظارتی صورت نمی گیرد برای من عجیب است. مردم عادی چطور با نگاه كردن می توانند افلاتوكسین را تشخیص دهند ؟ اگر هم بچشند و ببینند آجیل خراب است باز هم مقداری سم وارد بدن شده بعضی ها هم كه اصلا متوجه نمی شوند میگویند طعم آجیل كمی متفاوت بود و باز هم آن را میخورند در ضمن گاهی افلاتوكسین در آجیل وجود دارد بدون این كه طعم آن را تغییر دهد .
اسداله
Netherlands
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
۰
۰
سلام ما نه امكانات انجام آزمایشات از مواد غذایی ازنظر آفلاتوكسین راداریم ونه برای آن سیستم نظارت دانشگاه های علوم پزشكی فعال است.ما باید مثل آزمایشات در دسترس همه ودر تمام مركز درمانی وبهداشتی باید امكان این آزمایش را فراهم كنیم.

نیازمندی ها