ارکستر ۸۰ ساله در آستانه تحول قرار گرفت

گام‌ محکم ارکستر سمفونیک تهران پس از تعطیلی ۲ ساله + عکس

جام جم نوا: مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه باندبازی و مافیا در تمام ارکسترهای دنیا وجود دارد، گفت: من اپرای «برن» را ترک کردم زیرا که در آن مجموعه ۴ هنرمند بودند که اصلا نظم نداشتند اما چون در درون خود مافیایی را تشکیل داده بودند به کسی اجازه نمی دادند که حرفی به آنها بزند.
کد خبر: ۷۸۱۴۰۸
مافیای موسیقی در همه جای دنیا وجود دارد

نشست خبری تشریح برنامه های ارکستر سمفونیک تهران طی ۶ ماهه اول سال آینده سه شنبه ۲۶ اسفند ماه در تالار رودکی برگزار شد.

علی رهبری، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در ابتدای این نشست خبری گفت: بدون اغراق من روزهای عالی زیادی داشتم ولی دیشب در ایران بهترین شب خود را سپری کردم، چراکه در همین مدت یک هفته ای که نوازندگان و بچه های ایرانی حضور داشتند گویی معجزه ای رخ داده است و همگان می دانند که اجرای سمفونی «۹» بتهون کار آسانی نیست و گرفتاری های زیادی دارد.

وی افزود: دفعه پیش که با شما خبرنگاران ملاقات کردم قول دادم که همه چیز به خوبی و خوشی انجام شود. بسیار خوشحالم این بار همه چیز به خوبی گذشت و من شاهد انعکاس بسیار خوب اجرای اول ارکستر سمفونیک تهران در رسانه های داخلی و خارجی بودم چراکه بسیاری فکر نمی کردند که ما می توانستیم چنین کاری را انجام دهیم.

این یک اجرای آزمایشی بود

رهبری گفت: کنسرتی که پشت سر گذاشتیم ریسک سنگینی بود که در عالی ترین شرایط ممکن برگزار شد. در همین ارکستر هنرمندانی بودند که تاکنون حتی قطعاتی از بتهون را در ارکستر اجرا نکرده بودند ولی خوشبختانه با ارتباط بسیار خوبی که میان من و آنها برقرار شد آنها با اعتقاد و اعتمادی که داشتند کاری کردند که برنامه خوبی را برای مخاطبان اجرا کنند. گرچه این کار اجرای آزمایشی بود اما اکثریت نوازندگان توانستند در بهترین شکل ممکن هنرنمایی کنند، ضمن اینکه در این بین نمی توان از تکنیک و قوت نمایندگان سازهای زهی چشم پوشی کرد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه در ۶ ماهه اول سال ۹۴ ارکستر سمفونیک تهران چهره ای تازه خواهد داشت، افزود: ما در زمینه سازهای بادی تغییراتی را اعمال خواهیم کرد، ضمن اینکه طبق توافقاتی که انجام گرفته تمام تلاش خود را خواهیم کرد که همه اعضای ارکستر از قراردادی که با آنها منعقد می شود راضی باشند. این در حالی است که من برنامه های چهار تا پنج ماه آینده خودم در خارج از ایران را کنسل کردم تا بتوانم به طور کامل در خدمت ارکستر سمفونیک تهران باشم البته این را هم با قطعیت اعلام می کنم که من تا انتهای کار حضور نخواهم داشت، چراکه دوست ندارم این ارکستر به نام علی رهبری ثبت شود.

در ارکستر سمفونیک تهران نمی مانم

وی افزود: ما هنوز سمفونی نهم بتهون را برای مردم اجرا نکردیم، بنابراین فکر می کنم در سال آینده حداقل یک بار در هفته این سمفونی را اجرا خواهیم کرد تا تمام مردم آن را بدانند زیرا این سمفونی قابلیت های بسیار بالایی دارد که در تمام دنیا به آن توجه می کنند و در مقاطع مختلف زمانی آن را برای علاقمندان ارائه می دهند.

رهبری درباره حضور هنرمندان بین المللی در ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: غیر از حضور نوازندگان خارجی درجه یک ارکسترهای بین المللی در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران باید به دنبال رهبران درجه یک دنیا بگردیم تا از آنها نیز در ترکیب ارکستر سمفونیک استفاده کنیم چراکه ارکستر سمفونیک مانند یک تیم فوتبال است که می توان برای هدایت و رهبری آن از مربیان خارجی استفاده کرد، گرچه این ترکیب از ترکیب یک تیم فوتبال بسیار خطرناک تر است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: طی ماه های آینده تصمیم داریم که ضمن شناسایی بیشتر هنرمندان خارج از ارکستر و دعوت از آنها برای حضور در عرصه نوازندگی کنسرت هایی را از آهنگسازان بزرگی چون چایکوفسکی برگزار کنیم که اطمینان دارم با توجه به توانمندی هنرمندان ایرانی و البته استفاده از تعدادی از نوازندگان بین المللی می توان شاهد یک ارکستر سمفونیک موفق بود. البته طبق برنامه ریزی های اولیه ای که انجام گرفته شده ما در ابتدا قرارداد ۶ ماهه ای را با اعضای ارکستر منعقد خواهیم کرد و بعد در صورت تایید فنی من قرارداد یک ساله ای با هنرمندان بسته خواهد شد که به پیروی از آن فصل هنری ارکستر سمفونیک تهران آغاز خواهد شد.

من انسان چاپلوسی نیستم

رهبری افزود: من انسان چاپلوسی نیستم اما اگر حمایت رییس جمهور، وزیر ارشاد، معاون هنری و مدیر دفتر موسیقی نبود من این کار را نمی توانستم بکنم. این عزیزان در طی مدتی که من در ایران حضور داشتم تمام امکاناتی را که از آنها می خواستم به من دادند. موردی که قبلا و ۱۰ سال پیش که من از ایران رفتم وجود نداشت البته تا آنجا که امروز اطلاع پیدا کردم قرار هم بر این است که حقوق و دستمزد نوازندگان ارکستر برای کنسرت شب گذشته همین امروز به حساب آنها واریز شود که این موضوع بسیار خوشحال کننده ای است.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به فعالیت های دیگر ارکستر طی ماه های آینده، گفت: توجه به قطعه های آهنگسازان ایرانی، حرکت به سمت جهانی شدن، توجه به ضعف ارکستر سمفونیک در سازهای بادی، تمرین مستمر با نوازندگان برای بهبود کیفیت کارهای ارائه شده، تلاش برای تولید اپراهای ایرانی به وسیله ارکسترهای کوچکتر از ارکستر سمفونیک از جمله مواردی است که تلاش داریم در این زمان برای ارکستر سمفونیک تهران انجام دهیم.

مافیای موسیقی در همه جای دنیا وجود دارد

رهبری در این نشست خبری با بیان اینکه باندبازی و مافیا در تمام ارکسترهای دنیا وجود دارد، گفت: من اپرای «برن» را ترک کردم زیرا که در آن مجموعه ۴ هنرمند بودند که اصلا نظم نداشتند اما چون در درون خود مافیایی را تشکیل داده بودند به کسی اجازه نمی دادند که حرفی به آنها بزند. این موضوع در کشور ما نیز وجود دارد ولی ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا این فضا را بشکنیم. معلوم است که مافیا وجود دارد اما این مافیا باید در ارکستر سمفونیک ایران به پایان برسد.

وی افزود: متاسفانه ما اینقدر لوس شده ایم که ظرفیت انتقاد نداریم. تا یک نفر از نحوه نوازندگی ما انتقاد می کند نه تنها ما بلکه سه نفر دیگر هم از جای خود بلند می شوند و به حالت قهر ماجرا را ترک می کنند اما ما سعی کردیم که در درون ارکستر سمفونیک تهران حرفه ای عمل کنیم. ما در این ارکستر افرادی را آورده ایم که شاید تا همین چند روز پیش همدیگر را دوست نداشتند اما آمدند و کنار هم نشستند. به عنوان مثال همین پدرام فریوسفی را تاکنون کسی در قامت نوازنده ویولن دوم ندیده بود اما او در اجرای شب گذشته این کار را انجام داد چرا که می داند اینجا چه خبر است.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران افزود: مطمئن باشید با آمدن یکسری از تازه نفس ها در کنار نوازنده های خوب ارکستر سمفونیک همه چیز تغییر پیدا می کند. من باید بگویم که دیشب در کنسرت ما سازهای زهی آنقدر آقایی کردند که واقعا برای من جذاب بود.

کلمه سفارشی در زبان فارسی بوی پارتی بازی می دهد

رهبری به موضوع کارهای سفارشی در ارکسترهای سمفونیک هم اشاره کرد و گفت: کلمه سفارشی در زبان فارسی بوی پارتی بازی می دهد اما ما این بار آمده ایم و به کلمه سفارشی جور دیگری نگاه کرده ایم اینکه چقدر خوب است که ما از هنرمندی تقاضا کنیم و به او سفارش دهیم تا قطعه ای را برای ما بنویسد تا از این قطعه در تورهای بین المللی خود نیز استفاده کنیم، اما متاسفانه نمی دانم چرا آهنگسازان در اینجا با هم قهر هستند و ارتباطی با یکدیگر ندارند که این موضوع اصلی ما در ارکستر سمفونیک تهران است تا بتوانیم این فضا را بشکنیم.

وی افزود: شرایط مالی و معنوی ارکستر سمفونیک تهران باید طوری باشد که نوازنده خجالت بکشد برای اجرا به گروه دیگری برود. ما باید کاری کنیم که نوازندگان ارکستر افتخار کنند که عضو چنین گروه معتبری هستند. ما باید کاری کنیم که آنها دیگر فکر حقوق و دستمزد و حضور در گروه دیگری برای امرار معاش نباشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها