با خوردن، تناسب اندامتان را حفظ کنید!

۵ خوردنی مفید برای مبارزه با چاقی

از رژیم‌های غذایی نادرست دوری کنید

۱۸/۵ یا ۲۵؛ عدد وزنی شما چند است؟

جام جم سرا: اضافه‌وزن در سال‌های اخیر و با رواج مصرف غذاهای فست‌فودی و کاهش فعالیت به یکی از بزرگ‌ترین معضلات جوامع تبدیل شده است. خیلی‌ها مایل به کاهش وزن هستند، اما اهمیتی نمی‌دهند که این کار با چه روشی باید انجام شود؛ اما دیگر زمان آن رسیده که تصمیم‌های عاقلانه بگیرید.
کد خبر: ۷۸۰۵۴۰
۱۸/۵ یا ۲۵؛ عدد وزنی شما چند است؟

رژیم‌های نامطلوب ممنوع

بعضی دستورالعمل‌های غذایی فقط اجازه خوردن برخی میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای تهیه‌شده از سبزی‌ها (مانند سوپ کلم) را می‌دهند. بعد از یک هفته، این رژیم‌ها ممکن است باعث بروز مشکلات قلبی ـ ‌عروقی شود! رژیم‌هایی را که بر مواد پروتئینی متمرکز شده‌ است نیز نباید بیش از سه ماه و بدون نظارت پزشک متخصص ادامه داد. دسته‌ای دیگر از رژیم‌های نامطلوب رژیم‌هایی است که مصرف میوه‌ها و سبزیجات را بشدت منع می‌کند.

‌رژیم‌هایی که شیوه زندگی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد

هر قدر هم که انتخاب رژیم غذایی ضروری باشد، نباید باعث شود که سبک زندگی فرد دستخوش تغییرات غیرعادی شود؛ مثلا رژیم‌ نباید مانع از این شود که فرد در کنار دیگر اعضای خانواده یا همکارانش غذا بخورد.

رژیم‌های انعطاف ناپذیر

گاهی برخی ناپرهیزی‌های کوچک را برای اجتناب از افسردگی توصیه می‌کنند. مثلا‌ خوردن نیمی از یک بستنی بدون خامه در ماه اختلالی در رژیم لاغری شما ایجاد نمی‌کند. با این حال ولی برخی رژیم‌ها عملا همه این‌گونه ناپرهیزی‌ها را منع می‌کنند و باعث می‌شوند فرد با کوچک‌ترین ناپرهیزی همه چیز را از دست رفته ببیند و دچار عذاب وجدان شود.

شاخص توده بدنی‌تان را حساب کنید

پیش از این‌که عادت‌های غذایی‌تان را تغییر دهید، باید مطمئن شوید که این اقدام ضرورت دارد. برای حصول اطمینان، شاخص توده بدنی‌تان را اندازه بگیرید. شایان ذکر است که شاخص توده بدنی فقط برای بزرگسال‌ها معتبر است. برای محاسبه شاخص توده بدنی، وزن‌تان را (به کیلوگرم) دو بار بر قدتان (به متر) تقسیم کنید. شاخص توده بدنی باید بین ۱۸/۵ تا ۲۵ باشد. اگر این عدد کمتر از ۱۸/۵ باشد، فرد لاغر است اگر بالاتر از ۲۵ باشد، فرد اضافه‌وزن دارد و اگر بالای ۳۰ باشد، فرد چاق محسوب می‌شود. (جام جم سرا/ندا فراهانی/سیب، ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها