رئیس جمهور گفت: وزارتخانه ها و همه تشکل هایی که وجود دارند و بخش های دیگر و حتی اتاق هایی که به کشاورزی مربوط است باید به کمک کشاورزی بیایند.
کد خبر: ۷۵۳۲۷۶
همه دستگاهها به کمک کشاورزی بیایند

دکتر روحانی در مراسم بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی ، وزارتی است که از خودگذشتگی و جهاد را در زمینه کشاورزی به کار گرفته است و باید بدانیم که اگر نام آن را جهاد کشاورزی گذاشته ایم باید به کلمه جهاد متعهد بمانیم.

وی گفت: اینجا آقای وزیر توضیح داد که ما دو سرمایه مهم داریم که یکی از آن دو خاک است. آب ، زمین مرده را زنده می کند اما نباید بگذاریم خاک از دست برود، خاک کشاورزی از نعمات الهی و منبع بزرگ ماست و خیلی مراقبت می خواهد.

رئیس جمهور اضافه کرد: باید بدانیم که چقدر از کود استفاده کنیم، چه میزان استفاده کنیم، چه زمان استفاده کنیم و از سم هم همین طور، ما نباید زمین را خسته کنیم، زمین اگر خسته شود، خشن و عصبانی می شود، ما باید رفتارمان را با زمین تنظیم کنیم و نگذاریم شهرسازی و آبادانی به هر راهی زمین ما را تخریب کند.

وی گفت: نباید زمین کشاورزی و باغداری تبدیل به آپارتمان و شهر شود. باید بدانیم که تهیه یک متر مکعب خاک دردسر دارد. خاک و آب را باید حفظ کنیم زیرا خاک اساس است.

از اولین جلسات دولت به فکر کشاورزی بودیم

رئیس جمهور گفت: کار مرکز تحقیقات کشاورزی ، وزارت جهاد کشاورزی، دولت و همه تشکلها این است که این نمونه را چگونه توسعه دهیم، مشکلات و راه حل ها چیست؟

آقای روحانی در ادامه سخنانش افزود: در 16 ماه گذشته که این دولت مسئولیت را برعهده گرفته است، از اولین جلسات به فکر کشاورزی بودیم.

وی گفت: همان روزهای اول به دنبال آن بودیم که چگونه به این بخش ارز اختصاص دهیم، کود مورد نیاز را وارد و از کجا خریداری کنیم.

رئیس جمهور افزود: آقای حجتی اصرار داشتند که زود باشید زیرا دیر می شود و داد می زد و گاهی ناراحت و عصبانی می شد، این خوب است و باید این چنین باشد امروز معروف است که همه وزرای ما جوش و داد می زنند و گاهی عصبانی می شوند و بنده قلباً خوشحال می شوم که وزیری برای بخش تحت مسئولیتش تلاش می کند و معلوم است که دلسوزی می کند.

وی گفت: بنده از اینکه ساعت 12 شب با وزیری کار دارم و می بینم که وی در دفترش حضور دارد، امیدوار می شوم و می گویم این کشور در مسیر حرکت است، وقتی مسئول رده بالای کشور روزی 14 یا 16 ساعت کار می کند.

رئیس جمهور افزود: چندی پیش وزیری نزد من آمد و گفت تا 2 صبح سر کار حضور داشتم و این موضوع خیلی ارزشمند است.

وی با بیان اینکه همه باید تلاش و کوشش کنیم و کشور مال ماست گفت: محصولات غذایی و امنیت غذایی قدرت و اقتدار ملی ماست.

رئیس جمهور افزود: برخی ها فکر می کنند که برد موشک ما هر چه بیشتر شود اقتدار ملی است، البته که اقتدار ملی است زیرا نیروهای مسلح مایه قدرت و اقتدار ما هستند ارتش ، سپاه ، بسیج و نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی اقتدار ما هستند اما اگر در کشور انواع سلاح و امکانات نظامی داشتیم ولی برای گندم ، جو ، گوشت و روغن به دیگران نیازمند بودیم و دست ما همیشه نزد دیگران دراز بود، این می شود اقتدار؟

وی گفت: بنده نمی گویم خودکفایی در همه محصولات باشد ، چون این امر شدنی نیست اما لااقل در بسیاری از محصولات تا مرز نزدیک خودکفایی باید پیش برویم.

فعالیت دولت در زمینه آب رسانی قطعا در تاریخ ایران بی نظیر است

رئیس جمهور گفت: شما باید بدانید دولت کاری که در این شانزده ماه در زمینه آب رسانی انجام داده قطعا در تاریخ ایران بی نظیر است زیرا کار بسیار عظیم و بزرگی را شروع کرده و دارد انجام می دهد، گرچه کار خیلی بزرگی است ولی سرعت ما هم خوب است.

آقای روحانی افزود: در زمینه قیمت محصولات نیز قدم های ما خوب بوده و طوری نبوده است که در هر مقطعی برای هر محصول ،‌یک قیمت را اعلام کنیم.

رئیس جمهور گفت: ما از اول قیمت تضمینی گندم را اعلام کردیم ، امسال هم اعلام کردیم و پرداخت پول به کشاورزان به موقع انجام شد و همین طور آماده کردن ماشین آلات کشاورزی برای کشاورزان و دادن وام لازم به آنها.

آقای روحانی افزود: در این زمینه کارهای بسیار خوب و بزرگی انجام گرفته است و نمی خواهم بگویم کار ما عیب و نقص ندارد اما دولت توان خود را به خوبی به کار گرفته و خواهد گرفت.

رئیس جمهور خطاب به کشاورزان برتر گفت: ما می فهمیم حضور شما در روستا چقدر مهم است و می دانیم تخلیه روستا چقدر خطرناک است، ما می فهمیم کشاورزی چقدر مهم است و می دانیم باید درآمد شما را بالا ببریم، ما می دانیم بخشی از محصولات شما باید صادر شود وگرنه نه ما و نه شما نمی توانیم ادامه دهیم.

آقای روحانی افزود: باید سبک زندگی مردم را در نحوه مصرف مواد غذایی عوض کنیم و اینکه هجوم مردم ما به سمت لبنیات نیست جای بحث دارد برای اینکه ما باید این موضوع را ترویج کنیم؛ وزارت بهداشت و درمان باید به کمک بیاید، همه وزارتخانه ها باید کنار هم قرار بگیرند و مردم باید بدانند که لبنیات برای سلامت آنها چقدر مهم است و مصرف آن وقتی بالا برود یعنی سلامت ، بهداشت و جلوگیری از بیماری.

وی اضافه کرد: این کارها را ما باید انجام دهیم و دروازه صادرات را باز کنیم و مشکلات و موانع را اگر هست برطرف کنیم تا بتوانیم محصولاتمان را در همه بازارهای منطقه و حتی بازارهای جهانی مشاهده کنیم و بتوانیم از این طریق کشاورزی مان را متحول کنیم.

رئیس جمهور گفت: دولت در خدمت شماست و تمام تلاش خود را در زمینه خدمت به کشاورزان به کار می گیرد و می فهمد که کشاورز ستون اصلی برای اقتصاد ، امنیت و توسعه کشور است و می داند که باید همه تلاش خود را بکار گیرد برای اینکه ارزش افزوده انواع محصولات کشاورزی، دامی، صیادی و همه بخش هایی را که به کشاورزی مربوط می شود بالا ببرد و باید شرایط و جاذبه بیشتری برای حرکت کشاورزان فراهم شود.

آقای روحانی در پایان از کشاورزان ، عشایر ، روستاییان ، باغداران، صیادان، دامپروران و کشاورزان برتری که در این مراسم حضور داشتند قدردانی و ابراز امیدواری کرد کشاورزان روزهای شاداب تری پیش رو داشته باشند.

برای سیستم توزیع و اتصال صحیح و درست مصرف کننده با مرکز اصلی تولید ، چاره اندیشی کنیم

رئیس جمهور گفت: ما باید برای سیستم توزیع و اتصال صحیح و درست مصرف کننده با مرکز اصلی تولید ، چاره اندیشی کنیم.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت صنعت و دیگر نهادهای مربوط به توزیع و تولید باید این امر را طراحی و درباره آن فکر کنند.

وی اضافه کرد: ما از وقتی که به مدرسه می رفتیم و در دولت های مختلف، این بحث را می شنیدیم که دلال ها می برند و می خورند و به تولید کننده چیزی نمی رسد و امروز هم که در دولت هستیم داریم همین ها را بازگو می کنیم که باید در این باره کار اجرایی کنیم.

آقای روحانی با بیان این که باید صنعت در کنار تولید قرار گیرد تا کار کشاورزان را تکمیل کند ، گفت: گاهی محصول باید تغییر یابد و به محصول دیگری تبدیل شود تا ارزش افزوده بالاتری به دست آید.

رئیس جمهور با اشاره به برندسازی در تولید محصولات کشاورزی نیز گفت: به عنوان مثال خاویار در ایران تولید و یا صید می شود اما در کشور دیگری با بسته بندی ، مارک و بازاریابی دیگری عرضه می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تولید به کشاورزی متصل شود ، افزود: صنعت باید به کشاورزی متصل شود و الا کشاورز سود نمی کند.

رئیس جمهور گفت: سود کشاورزی زمانی است که کشاورز در صنعت ، برند ، تولید و صادرات سهم داشته باشد و الا کشاورز ما کشاورزی را رها می کند.

آقای روحانی با بیان که مشکلات کشاورزان با مراسمی نظیر تقدیر از کشاورزان نمونه با یک لوح و کف زدن و با آمدن رئیس جمهور در این جمع حل نمی شود، افزود: چکار کنیم که این راه ادامه یابد؟

رئیس جمهور با اشاره به ارائه آمار مختلف تولید کشاورزان نمونه از جمله تولید 166 تن سیب و یا 100 تن انار گفت: ما با برخی از این محصولات از کودکی سر و کار داشته ایم و می دانیم که این رقم ها بسیار بالاست و چقدر با سختی بدست می آید.

حفظ آب و خاک و ایجاد اعتدال میان بخشهای مختلف ، ضرورت اصلی توسعه بخش کشاورزی

رئیس جمهور حفظ آب و خاک و ایجاد اعتدال میان بخشهای مختلف را ضرورت اصلی توسعه بخش کشاورزی دانست .

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: شرایط آب و هوایی و اقلیمی کشور به گونه ای است که باید کشاروزی بر پایه اقلیم خشک و نیمه خشک طراحی شود.

رئیس جمهور با اشاره به تغییرات اقلیمی روند گرم شدن زمین گفت: روند صنعتی شدن موجب افزایش گازهای گلخانه ای و افزایش دمای هوا شده است و این روند در بسیاری از استانهای کشور مشاهده می شود .

آقای روحانی با اشاره به تجارب مفید گذشته در بهره برداری بهینه از منابع آب افزود :یکی از مسئولان در خراسان جنوبی می گفت حدود 6600 قنات در این منطقه وجود دارد و این بیانگر اهمیت فوق العاده منابع آب برای پدران ماست.

رئیس جمهورخاطرنشان کرد: نگاهی به آثار برجسته معماری همچون میدان امام خمینی (ره) در اصفهان بیانگر اوج هنر معماری در گذشته این کشور است و همین برجستگی در بخش کشاورزی هم مشاهده می شود به گونه ای که گفته می شود نقطه آغاز رشد بخش کشاورزی، ایران بوده

است .

دکتر روحانی با تاکید بر لزوم استمرار توسعه بخش کشاورزی با محوریت حفظ منابع آب و خاک گفت : حفظ محیط زیست باید در روند توسعه بخش کشاورزی در اولویت قرار گیرد و چه بسا لازم باشد برای حفظ محیط زیست، آب از بخش کشاورزی قطع شود و برای حفظ فلان تالاب اختصاص یابد .

رئیس جمهور با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی با تعیین قیمت مناسب محصولات گفت :کشاورزی باید برای تولید کنندگان مقرون به صرفه باشد چراکه در غیر اینصورت هر قدر هم ما از مزایای کار کشاورزی و آیات و روایات در این زمینه بگوییم شما کشاورزی را رها خواهید کرد.

دکتر روحانی تصریح کرد :یکی از مسائل مهم در بخش کشاورزی توجه به حلقه نخست و انتهای چرخه عرضه محصولات برای مصرف کنندگان نهایی است و در این بین کاستن از واسطه ها به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نهایی باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود : اگر بتوانیم حتی یک واسطه را در قالب ترکیب 80 درصد به نفع تولیدکننده و 20 درصد به نفع مصرف کننده حذف کنیم شاهد تحول در این بخش خواهیم بود .

شکل گیری تمدن بشری با انقلاب کشاورزی

رئیس جمهور گفت: انقلاب کشاورزی اولین انقلاب بود و تمدن بشری با انقلاب کشاورزی شکل گرفت.

دکتر روحانی در مراسم بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی افزود: بشر برای به دست آوردن مواد غذایی و زندگی در حال حرکت بود اما آنچه سبب شد ثابت بماند کشاورزی بود.

رئیس جمهور گفت: انقلاب کشاورزی، آغاز تمدن بزرگ بشری است اما گاهی به اشتباه فکر می شود از انقلاب کشاورزی به انقلاب صنعتی عبور کردیم و برخی تصور می کنند اولویت با صنعت است یا کشاورزی؟

دکتر روحانی افزود: توجه دولت باید به کشاورزی باشد یا صنعت؟ این خیلی حرف دقیقی نیست. انقلاب صنعتی ادامه انقلاب کشاورزی است و باید کنارهم قرار گیرد.

رئیس جمهور گفت: کشاورزی هم به شکلی صنعتی است یعنی قبل از شروع کار به صنعت مراجعه می کنید و به دنبال تراکتور می روید و در پایان کار هم از کمباین استفاده می کنید پس ابتدا ،‌ وسط و پایان کار کشاورزی از صنعت استفاده می شود.

وی اضافه کرد : باید محصولات بر مبنای بهره وری درست از آب تنظیم شوند و در استفاده از سم و کود هم به صنعت نیاز است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: هم در کاشت و هم در نگهداری و هم در برداشت در کنار صنعت هستید و کشاورزی روبروی صنعت نیست.

رئیس جمهور گفت: در واقع صنعت کشاورزی و خدمات همه در کنار هم هستند و صنعت باید کشاورزی ما را متحول کند و کشاورزی سنتی قدرت رقابت ندارد.

دکتر روحانی افزود: دنیای اقتصاد دنیای رقابت است و درآمدزایی ارزش افزوده ، بزرگترین انگیزه و محرک در دنیای امروز است.

رئیس جمهور گفت: اگر در بخش کشاورزی نتوانیم درآمد و ارزش افزوده را بالا ببریم تعطیل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: یکی از معانی پدیده رنج آور مهاجرت از روستا به شهر می تواند پشت کردن به کشاورزی و روی آوردن به صنعت و خدمات باشد.

رئیس جمهور گفت: روستای ما باید زنده و آباد بماند و تخلیه نشود و باید علل آن را پیدا کنیم و دولت در انتظار شنیدن حرف های کارشناسی شماست.

انتقاد از صدا و سیما

دکتر روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه حرکت بسیار خوبی از سوی دولت در زمینه آب آغاز شده است و آثار آن را استان‌های مختلف خواهند دید، به انتقاد از رسانه ها بویژه صداوسیما پرداخت.

وی گفت:« رسانه‌ها خیلی به دولت کمک نمی‌کنند. صدا و سیما در انتقادات - که ما انتقادات را قبول داریم - صد در صد از انتقاد از دولت استفاده می‌کند، اما در بیان خدمات دولت نمی‌دانم چه طوری است که زبانش حرکت نمی‌کند که بیاید و بگوید که دولت چه کرده و خدمات دولت چه بوده است.»

رییس جمهوری با کنایه افزود:« یک مشکلی در این روند لابد وجود دارد، یا در دوربین‌های صدا و سیما یک مشکلی است و یا در فرستنده‌هایشان یک مشکلی است...»

وی خاطرنشان کرد:"شما باید بدانید که این دولت در طول ۱۶ ماه ،کاری که در زمینه آب انجام داده، قطعاً در تاریخ بی‌نظیر است. کار بسیار عظیمی را شروع کرده و سرعت و حرکت ما در این زمینه نسبتاً خوب است. در زمینه قیمت محصولات هم قدم‌های ما خوب بوده است.»

لزوم توجه ویژه به بخش کشاورزی

رئیس جمهور همچنین گفت: کشاورزی از دیدگاه دینی، مذهبی و فرهنگی جایگاه خاص و ویژه ای دارد.

روحانی افزود: حضور شما فعالان صنعت سبز کشور در این مکان و معرفی فعالان نمونه در بخش کشاورزی جای تقدیر و تکریم دارد.

وی گفت: کار کردن با باغ، درخت ، زمین کشاورزی ، محصول و دام با ماشین ، صنعت و پیچ و مهره خیلی متفاوت است.

آقای روحانی با بیان اینکه کشاورزی لذت معنوی دارد افزود: کشاورزی که هر روز به مزرعه اش سر می زند و می بیند گندم، جو، برنج و پنبه اش در حال رشد است و هفته بعد می بیند که رشد بیشتری کرده ، خیلی از لحاظ روحی و روانی برایش لذت بخش است.

رئیس جمهور گفت : همچنین برای همه آنهایی که از کنار آن مزرعه و باغ عبور می کنند نیز، آن منظره زیبا و دل انگیز است.

آقای روحانی افزود: کشاورزی به معنی عام کلمه اش ، کشت و زرع و فعالیت روی زمین ، باغداری، دامپروی و دامداری و صید و همه ابعادش طرب انگیز است و این کار با خدمات فردی که در اداره ای کار می کند ،‌ متفاوت است.

وی با اشاره به تولید محصولات متفاوت گفت: قرآن روی رنگ خیلی تکیه می کند و یکی از آیات الهی است و شما می بینید که از دانه های مشابه هم از یک زمین و از یک آب ،‌محصولاتی با رنگ های مختلف تولید می شود .

آقای روحانی افزود: از لحاظ روحی و روانی نیز کشاورزی متفاوت است و از لحاظ دینی و مذهبی هم کشاورزی جایگاه خاص خود را دارد.

رئیس جمهور گفت: خیلی زیباست که کشاورز نگاهی به آسمان و نگاهی به مزرعه و زمینش می کند و این نگاه بین آسمان و زمین بسیار ارزشمند است.

آقای حسن روحانی در ادامه سخنانش در مراسم بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی افزود: کشاورز به زمین نگاه می کند و می گوید این محصول کار ، تلاش و کوشش من است و به آسمان نگاه می کند و می گوید هر چه هست از آنجاست و رحمت از آنجاست ؛ ابر را می بیند یک تفسیر می کند ، باد را احساس می کند تفسیر دیگری می کند ، گرما و سرما و یخبندان را تفسیرهای دیگری دارد و کشاورز مداوم با طبیعت و آسمان در ارتباط است.

وی گفت:‌ وقتی در زندگی با خدا حرف می زنید خیلی لذت بخش است ؛ وقتی در کارخانه کار می کنید کمتر به آسمان نگاه می کنید چون آسمان ندارید اما وقتی در مزرعه کار می کنید به آسمان نگاه می کنید و این ارتباط با حق بسیار لذت بخش است.

رئیس جمهور افزود: کار انبیاء و اولیاء و ائمه ما اینگونه بوده است مگر امیرالمومنین برای بدست آوردن آب شبانه روز تلاش نمی کرد و چاههای فراوان هنوز در اطراف مدینه به نام مبارک مولایمان امیرالمومنین (ع) است و با دست مبارکش چاه حفر می کرد و به آب می رسید و بلافاصله چاه را برای فقرا وقف می کرد.

آقای روحانی گفت: کار ، کار امیرالمومنین (ع) است و این که امام صادق (ع) را می بینند روز تابستان در نخلستان مشغول کار است و عرق می ریزد و از ایشان می پرسند برای چه عرق ریختن در مزرعه را عبادت می شمارید؟ یعنی امامان ، انبیاء و بزرگان ما و اولیاء این چنین بوده اند؛ هم دامدار بوده اند که خود پیامبر اسلام (ص) این چنین بود و هم در بخش کشاورزی همه آنها فعال بودند و خواستند راه را به ما نشان دهند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها