در آستانه هجدهمین سالروز درگذشت علی حاتمی مطرح شد

خاطره‌ طنز آمیز محمود بصیری از «هزار دستان»

بزرگداشت علی حاتمی در آستانه هجدهمین سالروز درگذشت این هنرمند با بیان خاطراتی از حسن حسندوست و محمود بصیری برگزار شد.
کد خبر: ۷۴۵۹۸۸
خاطره‌ طنز آمیز محمود بصیری از «هزار دستان»
در این مراسم که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، حسن حسندوست تدوینگری که در مجموعه «هزار دستان» و فیلم سینمایی «مادر» با علی حاتمی همکاری داشته، خاطراتی از چگونگی آشنایی‌اش با این هنرمند بیان کرد و یادآور شد: آقای حاتمی در اولین برخورد، بسیار مرا جذب کرد. او بسیار مهربان و پر از فکر و ایده بود.

وی با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی تدوین مجموعه «هزار دستان» افزود: تدوین این مجموعه بسیار مشکل بود چون در برخی از تصاویر متعلق به اوایل انقلاب بود. با این حال حجم راش‌هایی که حاتمی در طول سال‌ها تهیه کرده بود، شگفت‌انگیز بود.
این تدوینگر سینما و تلویزیون با اظهار تاسف از ممیزی‌هایی که بر مجموعه «هزار دستان» اعمال شده بود‌، اضافه کرد: آقای حاتمی برای ساخت این مجموعه 10 سال از عمر خود را صرف کرد. اما با تغییرات مداوم مدیران تلویزیون، مدام فیلمنامه این سریال عوض می‌شد. با این حال «هزار دستان» شاهکاری در سریال‌های ما است که متاسفانه نشد که آنگونه که باید و شاید پخش شود و‌ آقای حاتمی از این بابت بسیار ناراحت بود.
حسن‌دوست ادامه داد: الگوی این سریال الگوی «هزار و یک شب»ی بود که داستان در داستان جلو می‌رود. قرار بود این سریال بیش از 50 قسمت باشد، اما 15 قسمت شد و همه اینها به دلیل شرایط خاص ممیزی بود. ضمن اینکه بخشی از مراحل تولید آن با موشک‌باران تهران همزمان شد و ناچار بودیم خیلی فشرده کار کنیم تا به سرعت روی آنتن برود. با همه اینها این سریال بسیار مورد توجه قرار گرفت.
او همچنین خاطره‌ای از ساخت موسیقی این سریال توسط مرتضی حنانه بیان کرد و گفت: اولین بار که موسیقی روی تیتراژ سریال نشست، همه ما گریه کردیم و آقای حاتمی خیالش راحت شد که این سریال ماندگار می‌شود.
حسندوست در ادامه به تلاش‌های علی حاتمی برای ساخت شهرک سینمایی، اشاره کرد و افزود: فکر و ایده این شهرک متعلق به آقای حاتمی است ولی متاسفانه در آن دوران مدام از او می‌پرسیدند برای راه اندازی این شهرک چقدر پول گرفتید و او خودش می‌گفت اگر میلگردهای اینجا را بفروشم، چندبرابر پول، به تلویزیون می‌رسد.
این هنرمند سینما و تلویزیون همچنین خاطرات دیگری از دو فیلم «مادر» و فیلم ناتمام «جهان پهلوان» بیان کرد و گفت: آقای حاتمی برای ساخت فیلم «جهان پهلوان» ایده‌ها و ترفندهای سینمایی بسیار زیبایی داشت، اما همزمان با مراحل پیش تولید این فیلم بیماری‌اش آغاز شد و دیگر توان ساخت فیلمنامه را نداشت با این حال تصاویر بسیار زیادی گرفته بود.
حسن حسندوست در پایان صحبتش گفت: با رفتن علی حاتمی، انسان و فیلمسازی بزرگ را از دست دادیم.
پس از پخش قطعاتی از سریال «سلطان صاحبقران»، علی علایی منتقد سینما یادداشتی را درباره علی حاتمی خواند.

همچنین محمود بصیری بازیگری که چند نقش متفاوت را در سریال «هزار دستان» بازی کرده و در فیلم «مادر» نیز با حاتمی همکاری داشته است، با صدایی بغض آلود گفت: صحبت کردن درباره علی حاتمی بسیار سخت است. او آنقدر انسان بود که نمی‌توان در چند دقیقه درباره‌اش صحبت کرد.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ادامه داد: بسیاری سفره‌داری می‌کنند، اما هیچ کس در سینما مانند علی حاتمی سفره داری نمی‌کرد. وقتی در تئاتر‌های لاله‌زار را بستند، او مدام نگران بازیگرانی بود که کارشان را از دست داده‌اند. تمام سیاهی لشکرهای «هزار دستان» همین هنرمندان لاله زار بودند که آقای حاتمی آنها را دعوت به کار کرد.

بصیری خاطره‌ طنز آمیزی از مجموعه« هزار دستان» بیان کرد و گفت: در یکی از سکانس‌ها قرار بود اسبی شیهه بکشد اما اسب، این کار را نمی‌کرد و من به جای آن، شیهه کشیدم هرچه شیهه در «هزار دستان» می‌شنوید، کار من است.

وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد: تمام خاطراتی که با علی حاتمی دارد، به صورت تصویری تهیه کند تا همه متوجه کارهای زیبای علی حاتمی بشوند.
محمود بصیری گفت: علی حاتمی هم لایق نام «علی» بود و هم «حاتمی». او انسانی به تمام معنا بود. در سینما نمی‌توانیم نظیر او را پیدا کنیم. او تنها کسی بود که از شکفته‌های همین جا برداشت می‌کرد و کارهایش کپی نبود.
همچنین گل جام‌جو یکی از دوستان علی حاتمی نیز مطلبی را درباره او بیان کرد و گفت: شهرک سینمایی غزالی به حق شهرک علی حاتمی است پلاک به پلاک لاله زار را در این شهرک که پیش از آن انبار تلویزیون بود ساخت.
او همچنین خاطره‌ای از بازی عزت الله انتظامی در نقش پدر تختی در فیلم «جهان پهلوان» بیان کرد و افزود: در بخشی از فیلم قرار بود آقای انتظامی در نقش پدر تختی در امامزاده‌ای از خداوند بخواهد فرزندی در راه دارد، پسر بشود. اما او به جای گفتن دیالوگ فیلمنامه‌، رو به آسمان گفت: «خدایا خودت علی حاتمی را خوب کن!»
در بخش پایانی این برنامه قطعاتی از مجموعه «هزار دستان» پخش شد.
علی حاتمی هنرمند تئاتر سینما و تلویزیون 14 آذر 75 بر اثر بیماری سرطان در سن 52 سالگی درگذشت.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها