آمارها از کاهش ٥درصدی ورودی ٥ سد تهران خبر می‌دهد

بارش پائیزی افاقه نکرد؛ سد لار در وضعیت قرمز

در شرایطی که بارش‌های روز‌های اخیر بارقه‌هایی از امید را در دل مردم تهران و شهر‌های بحران‌زده ایجاد کرده است، شواهد و قرائن وزارت نیرو نشان می‌دهد که نباید با بارش‌های روزهای اخیر، مشکل کم‌آبی را حل‌شده فرض کرد.
کد خبر: ۷۳۵۳۱۹
بارش پائیزی افاقه نکرد؛ سد لار در وضعیت قرمز

جام جم سرا به نقل از شهروند: براساس اطلاعات دریافتی از وزارت نیرو، طی روزهای اخیر بارش ٥میلیمتری در تهران و البرز ثبت شده است اما درعین‌حال آمار‌های مقایسه‌ای نیز نشان می‌دهد که کاهش ٥‌درصدی ورودی آب به ٥ سد تهران خطر کم‌آبی و بحران را از تهران‌نشینان دور نکرده است.
براساس گزارش‌های دریافتی، حجم آب موجود در مخازن سدهای تأمین‌کننده آب استان تهران به ٤٠١‌میلیون مترمکعب رسیده است و درعین‌حال میزان آب موجود در سدهای لار، کرج و ماملو نسبت به‌ سال گذشته کاهش داشته است.
در این خصوص وزارت نیرو اعلام کرد: از ابتدای‌ سال آبی جاری (مهرماه ٩٣) تاکنون، حجم آب ورودی به سدهای استان تهران ٤٣‌میلیون مترمکعب بوده که این رقم در مقایسه با ٤٥‌میلیون مترمکعب ورودی آب در زمان مشابه‌ سال آبی گذشته، ٦‌درصد کاهش نشان می‌دهد.


آبان و ثبت ٥ میلیمتر بارش در تهران و البرز

روی خوش این ماجرا که امید را به مردم تهران برگردانده، این خبر است که از ابتدای‌ سال آبی جدید (مهرماه ٩٣) تاکنون بارش‌های استان‌های تهران و البرز به ٢٨ میلیمتر رسیده است.
وزارت نیرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از ابتدای آبان‌‌ماه جاری تاکنون ٥ میلیمتر بارندگی در استان‌‌های تهران و البرز به ثبت رسید. بارش‌های آبان‌ماه نیز تاکنون به ٥ میلیمتر رسیده که این میزان در مقایسه با آبان‌‌ماه ‌سال گذشته ٥٤‌درصد کمتر است. براساس این گزارش، از ابتدای ‌سال آبی جاری (مهرماه ٩٢) تاکنون، آرموت طالقان با ٦٨,٥ میلیمتر در جایگاه نخست ایستگاه‌‌های پُربارش در استان تهران و البرز ثبت شده است.
بر این اساس اعلام شد که ایستگاه‌‌های نساء کرج با ٥٥ و سیرا کرج با ٥٤,٥ میلیمتر جایگاه‌های دوم و سوم ایستگاه‌های پُربارش را به‌ خود اختصاص داده‌اند.
همچنین میزان بارش‌های گزارش‌‌شده در سایر ایستگاه‌های باران‌سنجی به‌ ترتیب رودک جاجرود ٥٠، سد امیرکبیر ٤٥، لار ٣٥، لتیان ٣٣، بیلقان کرج ٣١، مطالعات تهران ١٦,٥، فیروزکوه ١٣.٥ و ورامین حدود ٦ میلیمتر بوده است.


وضعیت فعلی سد‌های تهران را بدانید

اما روی دیگر این سکه وقتی ناامید‌کننده می‌شود که بدانیم حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تأمین‌کننده آب استان تهران ٤٠١‌میلیون مترمکعب است که در مقایسه با رقم ٤٦٤‌میلیون مترمکعب آب موجود سدها در زمان مشابه‌ سال گذشته ١٠‌درصد کاهش یافته است.

براساس آمارهای موجود، از ابتدای مهرماه امسال تاکنون میزان آب ورودی به سد لار ١٨‌میلیون مترمکعب، طالقان ٨‌میلیون مترمکعب، امیرکبیر ١٢‌میلیون مترمکعب، ماملو و لتیان ٥‌میلیون مترمکعب بوده که این میزان در مدت مشابه‌ سال گذشته به ترتیب ١٦، ٧، ١٢ و ٥‌میلیون مترمکعب ثبت شده بود.
بر این اساس، از ٥ سد تامین‌کننده آب تهران حجم آب موجود در مخزن ٣ سد روند کاهشی داشته است؛ به‌طوری‌که هم‌‌اکنون حجم آب موجود در مخزن سد لار ٢٠‌میلیون مترمکعب، سد امیرکبیر (کرج) ٩٤ و ماملو ٩٧‌میلیون مترمکعب ثبت شده است.
طبق این گزارش، حجم کنونی آب موجود در سدهای لار، امیرکبیر و ماملو به‌ ترتیب ٥١، ١٥ و ١٣‌درصد در مقایسه با زمان مشابه ‌سال گذشته کاهش یافته است. این درحالی است که در‌ سال گذشته ذخیره آب این سدها به‌ ترتیب ٥١، ١١٩ و ١١٢‌میلیون مترمکعب بوده است.
حجم آب موجود در سد طالقان نیز در زمان حاضر ١٥٤‌میلیون مترمکعب و سد لتیان ٣٥‌میلیون مترمکعب ثبت شده که این سدها نیز در زمان مشابه ‌سال گذشته به‌ ترتیب ١٥٣ و ٢٨‌میلیون مترمکعب آب داشته‌‌اند.
گفتنی است طی روزهای گذشته نیز، وزارت نیرو از آبرسانی اضطراری از سد ماملو برای تأمین آب شرب مورد نیاز در شرق تهران خبر داده بود و با شرایط کنونی باید تأکید داشت که باز هم باید بر رویه بهینه مصرف کردن آب تأکید داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها