در حالی که کم آبی و خشکسالی دامن بسیاری از مناطق ایران را دربرگرفته، تهران در سایه بی‌توجهی بخشی از مردم به صرفه جویی در مصرف و همچنین ناتوانی بعضی مسئولان مرتبط با موضوع در مدیریت بهینه، وضعیتی متفاوت پیدا کرده است: حرکتی آرام به سوی بحران و مرگ خاموش زندگی. تهران هم اکنون نیز در بحرانی‌ترین وضعیت آبی قرار دارد، به مرحله هشدار رسیده، فضای سبزش نه رنگ سبزی گذشته را دارد و نه وسعتش را.
کد خبر: ۷۲۰۶۷۷
هجوم خاموش «مرگ خشک» در تهران |مجموعه‌عکس|

جام جم سرا: بر اساس آخرین آمار، مصرف آب تهران نسبت به استاندارد جهانی دو برابر است. خشکسالی برخلاف دیگر بلایای طبیعی مانند توفان، سیل یا زلزله به طور خزنده‌ای گسترش می‌یابد و گزارش‌های سازمان‌های جهانی نشان می‌دهد که حدود ۳۰ سال دیگر، منطقه خاورمیانه و همچنین ایران با خشکسالی شدید مواجه خواهد شد؛ این خشکسالی از سال‌های اخیر آغاز شده است.

در سالهای آتی، ازدیاد جمعیت در سرزمینی با شرایط اقلیمی خشک، نیمه خشک و کم آب مانند ایران که بیش از نیمی از پهنه آن فاقد ریزشهای مناسب جوی است، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. افزایش جمعیت و بهبود استانداردهای زندگی تقاضا برای آب را که حجم آن محدود است بشدت افزایش می‌دهد و رقابت بین مصرف کنندگان آب (شرب، کشاورزی و صنعت) تشدید می‌شود. خشکسالی پدیده‌ای تکرار شونده است؛ به عنوان مثال کشور ما در دو دهه اخیر ۱۳ سال خشکسالی‌هایی با شدت و ضعف متفاوت را تجربه کرده است و در بسیاری از نواحی ایران، خشکسالی یک تهدید حتمی و اجتناب ناپذیرخواهد بود.

ما وضعیت مطلوبی در ذخیره آب سد‌ها نداریم؛ این در حالی است که پیش‌ بینی می‌شود روند مذکور در پاییز امسال نیز ادامه یابد و کاهش بارش‌‌ها بیشتر به آن دامن زند. کاهش بارندگی عامل اصلی خشکسالی و تداوم آن است به شکلی که ۲ سال است تهران با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی بارش در مقایسه با سال پیش از آن مواجه بوده و این موضوع موجب شده تا روان‌آب‌ها و یا میزان ورودی آب به مخازن سد‌ها با ۲۰ درصد کاهش روبرو شود.

آب موجود در مخزن سد کرج به طور نسبی حدود ۱۰ متر از حد داغی آب پایین‌تر است و ممکن است کاهش سطح تراز مخزن سد بر روی کیفیت آب تاثیر بگذارد. متوسط دبی خروجی سد لتیان ۱۰/۰۸ مترکعب بر ثانیه است. درحالی که متوسط دبی ورودی این سد کمتر از ۲ مترکعب بر ثانیه است. بخشی از مصرف بی‌رویه و بیش از حد نیاز شهروندان مربوط به مصارف غیر ضروری، نظیر شست وشوی اتومبیل و نظافت ساختمان، و آبیاری فضای سبز منازل است حال آنکه مانند اکثر کشور‌ها نباید از آب شرب بهداشتی در مصارف غیر ضروری استفاده کرد.

تصاویری که در ادامه می‌بینید، وضعیت کنونی سد‌های لار، لتیان، امیر کبیر و ماملو را به تصویر کشیده که همگی تامین کننده عمده آب شرب تهرانند.

(عکس: حمیدرضا دستجردی/ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
۰
۰
چرا میگوئید در اثر بی توجهی برخی مردم؟این برخی مردم چه كسانی هستند؟سه تا سوال دیگه:آیا اینكه30% آب بخاطر قدیمی بودن شبكه آبی از بین میرود درست است؟آیا آبی كه بخاطر منازل بعضی ازمردم! در استخرهایشان استفاده میشود در این كم آبی تاثیر دارد؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
۰
۰
علت اصلی سوء مدیریت
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
باسلام.
بیش از 90% آنچه بر سر این ملت می آید از ضعف مدیریت هاست. بخاطر این است كه مدیریت ها بدست كسانی سپرده شده كه كوچكترین تخصص و تجربه ای ندارند و پست را تصاحب كرده اند. در دنیا هستندكشورهایی با جمعیت بیشتر و امكاناتی كمتر از كشور ما كه دارند به بهترین صورت اداره می شوند فقط بخاطر مدیریت صحیح. اگر به دورو بر خودمان نگاهی بیندازیم میبینیم كه از هر 10 مدیر 9 نفرشان این كاره نیستند. نمی دانم تا كی باید چوب ضعف مدیران را خورد.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
حقشونه كمتر استخر های خانگی خودرا اب كنند و به فكر بقیه كه در یك خانه خشت وگلی زندگی میكنند نباشند
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
روستا ها را توسعه دهید كم تو تهران خرج كنید و توسعه جمیعت در روستاها انجام پذیرد
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
بحث فقط تهران نیست. بنده ساكن شهركرد هستم. شهری كه یك درصد از خاك ایران رو تشكیل میده و بیش از ده درصد آب ایران...
اینجا هم مشكل كمبود آب هست. تا جایی كه دارن شمشادهای بلوارها رو به سنگ فرش تبدیل می كنن.
وقتی زیرپایه های افزایش جمعیت محیا نشده(كه یكیش بحثه آب و منابع طبیعیه+اقتصاد+مدیریت و ...)، لازم نیست به افزایشش كمك كنیم.برعكس داریم به نابودی كشورمون كمك میكنیم.
حمید كلباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
آب الفبای آبادانی است . همه زیبایی اصفهان به زاینده رودش بود كه بدلایل مختلف مدتهاست در حال احتضار است . قلت نزولات آسمانی و فقر فرهنگی در چگونگی استفاده صحیح از آب تصفیه شده و از رده خارج شدن و نشت آب از شبكه های آبرسانی شهری باعث بوجود آمدن شرایط هولناكی در ابر شهرهای ایران شده كه باید سریعا برای رفع این معضل حیاتی اقدام شود .

نیازمندی ها