دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: این که در جامعه امروز مسلمانان همدیگر را از درون از بین می‌برند به این دلیل است که قدر امامت را ندانسته‌اند
کد خبر: ۷۱۶۴۱۵
شاکر نعمت "امامت" نبودن موجب غیبت امام زمان(عج) شده است

به گزارش جام جم آنلاین آیت‌الله محسن اراکی در برنامه عطر انتظار شبکه قرآن و معارف سیما اظهار داشت: دوره آخرالزمان یعنی دورانی که جامعه بشری به هدف نهایی خود می‌رسد و هدفی که از آفرینش وجود داشته در این دوره از زمان تحقق پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: دوره آخرالزمان از زمان بعثت آغاز شده است. رسالت پیامبر دو مرحله بنیادین دارد یک مرحله نخستین، مربوط به تشکیل هسته مرکزی جهانی عدل است که ائمه نیز محور اصلی این هسته هستند و این هسته در زمان خود پیامبر شکل گرفته و ما نیز در مرحله تداوم این هسته هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: بعد از رسول اکرم(ص) این هسته مرکزی که توسط ایشان شکل گرفت دچار مقداری ضعف شد البته از بین نرفت اما دچار ضعف شد و بعد از آن حالتی شبیه به انقباض به امت اسلامی عارض شد که باید این انقباض تبدیل به انبساط شود و این مأموریت دوم پیامبر اکرم(ص) است.

وی افزود: مأموریت دوم رسول اکرم(ص) را وصی پیامبر(ص) محقق خواهد ساخت که در حقیقت همان دوره برقراری عدل جهانی است و این دوره، دوره تمکین دین خواهد بود به این معنا که همه امکانات عالم در اختیار دین قرار خواهد گرفت و اینجاست که مرحله آخرالزمانی گل کرده و شکوفایی دوره آخرالزمان در دوران حکومت امام زمان(ع) صورت خواهد گرفت و در حقیقت در این زمان است که فلسفه آفرینش انسان محقق خواهد شد.

آیت الله اراکی تصریح کرد: در جامعه عدل جهانی، هم انسان ها و هم روابط انسانی به تحقق خواهد رسید بنابراین در حال حاضر ما در دوره آخرالزمان به سر می‌بریم.

وی در رابطه با بحث انتظار برای فرج امام زمان(ع) گفت: آن چیزی که باید در غیبت به آن توجه داشته باشیم بحث سنت مربوط به نعمت‌های الهی است. در قرآن کریم به دو گونه نعمت اشاره شده است نوع اول را می‌توان به نعمت عام تعبیر کرد که همه بخشش‌های الهی را شامل می‌شود. نعمت دیگر نیز نعمت تمام است. نعمت تام نعمت امامت و رهبری یک پیشوای مطیع خداست که اگر از او اطاعت کنیم چیزی از نعمت‌های الهی باقی نمی ماند که نصیب ما نشده باشد.

آیت‌الله اراکی بیان داشت: عبودیت جز با جلب رضای الهی حاصل نمی‌شود و در همه دوران‌ها برای رضای خداوند علامتی وجود دارد که این علامت همان رضایت امام و ولی خداست. وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) جلوه تام این رضای الهی است و اگر این رضایت حاصل شود به معنای همان نعمت تام است.

وی اضافه کرد: برترین نعمت‌ها امام است و پیروی از امامان نیز به معنای شکر این نعمت است در فلسفه سیاسی اسلامی رهبران سیاسی با اعمال قدرت و شمشیر مردم را مطیع خود نمی‌کنند بلکه با محبت مردم را مطیع خود خواهند کرد.محبت حقیقی نیز اطاعت را در پی خواهد داشت.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: باید بدانیم که اصل امامت امیرالمؤمنین(ع) نیز در حدیث الدار و در ابتدای بعثت پیامبر اکرم(ص) صورت گرفته اما آن چه که در روز غدیر اتفاق افتاده یکی عمومی بودن این اعلان بوده است و یکی هم بحث بیعت گرفتن برای امام علی(ع) است. این روز همان روز اتممت علیکم نعمت است.

وی با بیان این مطلب که بی وفایی به نعمت به تدریج انقباض نعمت را به دنبال خواهد داشت گفت: با قدر ندانستن نعمت، آن را از دست خواهیم داد و مسأله غیبت امام زمان(عج) نیز به همین موضوع برمی‌گردد. ما مسلمانان در حال حاضر یک پنجم جمعیت جهان را داریم و قلب جهان هم از نظر اقتصادی، هم سیاسی و اجتماعی در اختیار مسلمانان است، اما حتی زن و کودکمان هم در امنیت به سر نمی‌برند.

آیت‌الله اراکی اظهار داشت: وضعی که ما الان داریم و این که خودمان داریم خودمان را می‌خوریم تفسیر این آیه است که می‌فرماید لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ دقیقا. زیرا قدر نعمت‌ها را ندانستیم. این قانون، قانون سنت الهی است و همین قدر ندانستن نعمت الهی موجب غیبت امام زمانمان(عج) می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شخص امام غایب است اما دستوراتشان مشخص است، چه باید بکنیم کاملا معلوم است و لذا تکلیف مشخص است اگر بخواهیم نعمت به ما بازگردد باید شکر نعمت‌های خداوند را به جا بیاوریم این امنیت و وحدت که در جامعه ما وجود دارد نعمت‌هایی است که باید شاکر آن بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها