سر‌درد، چشم‌درد، سنگینی چشم و پیشانی، خستگی و کلافگی، مهم‌ترین پیامدهای استفاده نکردن از عینک به شمار می‌رود که متاسفانه درصدی از مردم آن را تحمل کرده و عینک نمی‌زنند.
کد خبر: ۷۱۴۶۲۳
عمل لازک، بعد از 18 سالگی

جام جم سرا: دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده با بیان این مطلب در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: عده‌ای تصور می‌کنند ضعف بینایی، بیماری نیست؛ ولی این عارضه علاوه بر تبعات اجتماعی در مسیرهای مهم زندگی از جمله تحصیل و اشتغال نقش اثرگذاری دارد.

رییس پیشین بخش چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: عوارض خاموش ضعف چشم و متعاقب آن استفاده نکردن از عینک بی‌شک اثرات قابل ملاحظه‌ای در زندگی فردی و جلوگیری از پیشرفت اجتماعی ایجاد می‌کند.

این فوق‌تخصص قرنیه با تاکید بر این‌که روش لازک یکی از راه‌حل‌های اصلاح نمره عینک با نتایج موثر، دقیق و آخرین فناوری موجود برای اصلاح نمره عینک است، گفت: در گذشته از تیغ الماس برای ایجاد برش روی قرینه و اصلاح عیوب انکساری چشم به طور دستی استفاده می‌شد، همچنین لیزیک نیز روشی بود که با ایجاد برشی در قرنیه و دو لایه کردن آن از سوی ابزار مخصوص با تراشیدن لایه زیرین قرنیه، بیمار را از عینک بی‌نیاز می‌کرد که این روش نیز عوارض خاص خود را داشت.

وی افزود: در روش لازک سطح قرنیه با اشعه لیزر تراشیده می‌شود، سپس با داروی مخصوصی که درد و عوارض عمل را کاهش می‌دهد، آغشته خواهد شد.

به گفته دکتر فرتوک‌زاده، افراد بالای 18 سال در شرایطی که در طول یک سال گذشته تغییری در نمره عینک خود نداشته باشند، می‌توانند گزینه مناسبی برای عمل رفع عیوب انکساری چشم و حذف عینک یا لنز طبی با روش لازک باشند.

وی افزود: احتمال عوارض عمل بسیار کم است و مبتلایان به قوز قرنیه از جمله بیمارانی هستند که عمل لازک برای آنان توصیه نمی‌شود و ممنوع است؛ در غیر این صورت اگر فردی به دلیل ضعف چشم و داشتن نمره عینک و آستیگماتیسم به درمان نیاز داشته باشد فقط، طی چند ثانیه بسادگی نتیجه می‌گیرد و می‌تواند پس از عمل عینک خود را بردارد.

دکتر فرتوک‌زاده با بیان این‌که در این روش معمولا چشم پانسمان نمی‌شود و به جای آن از لنزهای پانسمانی استفاده خواهد شد،گفت: تقریبا چشم حالت عادی خود را دارد و پس از 48 ساعت امور عادی و روزمره زندگی قابل انجام خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها