جام جم آنلاین گزارش می دهد

روحانی بر سر دو راهی ماندن یا رفتن

وزیر علوم تا 10 روز دیگر استیضاح می شود

هدیه ویژه مجلس برای سالگرد دولت روحانی

دولت دکتر حسن روحانی این روزها در حالی خود را برای برگزاری جشن بزرگداشت اولین سالگرد فعالیت خود آماده می کند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هدیه ای ویژه برای آن در نظر گرفته اند: استیضاح « رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.
کد خبر: ۷۰۴۷۹۳
هدیه ویژه مجلس برای سالگرد دولت روحانی

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، این تصمیم نمایندگان اصولگرای مجلس پس از آن اتخاذ شد که نشستهای مکرر نمایندگان مجلس و وزیر علوم برای حل اختلاف نظرها به جایی نرسید تا حالا یکی از وزیران اصلاح طلب کابینه دولت تدبیر و امید آماج حمله قرار گیرد.

51 نماینده استیضاح کننده معتقدند عملکرد فرجی دانا در وزارت علوم، « خلاف مصالح کشور» است.

طبق قانون، او باید ظرف 10 روز آینده برای دفاع از عملکرد خود در صحن علنی مجلس حاضر شود و از آنجا که نخستین وزیر مورد استیضاح و یکی از ستونهای فرهنگی دولت روحانی است، انتظار می رود رییس جمهوری نیز برای دفاع از او و عملکرد دولتش در یکسال اخیر در خانه ملت حضور یابد.

ناظران معتقدند نشست استیضاح فرجی دانا، جلسه ای داغ و پر حاشیه خواهد بود که مخاطبان بسیاری را بسوی خود جلب خواهد کرد.

به گفته آنها، این استیضاح، در عمل، نبرد جناحها و جریانهای اصلی سیاسی کشور را برای انتخابات دوره جدید مجلس شورای اسلامی در چند ماه آینده کلید می زند و از این رو، مباحث مطرح در این نشست و نتیجه آن، بسیار مهم تلقی می شود.

متن درخواست استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به امضای ۵۱ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، امروز سه شنبه توسط یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس از پشت تریبون قرائت شد.

به گزارش جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز پارلمان متن درخواست استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که توسط جمعی از نمایندگان به هیئت رئیسه تحویل داده شده بود را قرائت کرد.

متن نامه استیضاح به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت

احتراما همان‌گونه که مستحضرید دانشگاه‌های کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام(ره) دانشگاه‌ها را کارخانه انسان‌سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش‌اندوزی و تولید علم را از اولویت‌های ایران اسلامی برشمردند.

با عنایت به شرایط ویژه‌ای کشور و ضرورت عبور عزت‌مندانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی، نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط‌های علمی صدچندان می‌نماید.

باکمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای دکتر فرجی‌دانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه‌ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه‌ها در معرض تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم نیز تعارض دارد و حاصلی جز عقب‌افتادگی کشور و بی‌ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب‌آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه‌های آن کاملا آشکار است.

از این‌رو ما امضاکنندگان، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه‌های قانونی، مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده‌های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم‌سازی بستر و ترویج افراطی‌گری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هستیم.

1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علیرغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذیربط دانشگاه‌ها

2- اعزام گروه‌های سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی، کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

3- منصوب نمودن انصار دارای سوابق مشخص در فتنه 88 در مسئولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه ها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی بویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها

4- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه‌طلبانه و یا الهادی در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب

به گفته این عضو هیئت‌رئیسه مجلس درخواست این استیضاح به امضای 51 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها