پیشنهاد علما برای ادامه یافتن برنامه ضیافت پس از ماه رمضان

این برنامه دریچه‌ای است به سوی حقیقت عرفان

در زمانی زندگی می‌کنیم که دلمان لک می‌زند برای لحظه‌ای وصل شدن به چشمه حق و حقیقت. دلمان لک می‌زند برای پرسه زدن در پشت در خانه مردان خدا، دلمان برای دیدن کسانی که یادشان رنگ خدایی دارد و صوتشان نیز نوای اصوات الهی تنگ شده است.دوست داریم همان‌گونه که به کعبه نگاه می‌دوزیم کسی را ببینیم که اولیاء الله است و وجودمان برگرد خانه دلش طواف کند.
کد خبر: ۷۰۰۰۰۸
این برنامه دریچه‌ای است به سوی حقیقت عرفان

مسلماً در این روزگار که از شر آتش عرفان‌های کاذب و تعقیب جوانانمان توسط جنبش‌های نوپدید دینی هراس به دلمان می نشیند، هیچ چیز جز عرفان‌ حقیقی نمی‌تواند خنکای آرامش را در وجودمان بنشاند، هفته گذشته با کارشناسی در حوزه عرفان‌های نوظهور گفتگویی داشتم بیان می‌داشت این عرفان‌های دروغین چه جوانانی را که در باتلاق سرگشتگی فرونبرده است و چه جنبش‌های نوپدیدی که آرامش وجود حامیانش را به قعر بیماری‌های روانی نکشانده است.

مسلماً در بین آهن و آهن آلات زندگی کردن و همنشین شدن هرلحظه با تکنولوژی کاری می‌کند که دلمان برای معنویت تنگ تر و تنگ تر شود و در حقیقت می‌توان گفت امروزه ما انسان‌های متمدن در این دنیای مدرنیته دچار بحران‌های معنوی شدیم.

در چنین شرایطی است که عرفان‌های نوظهور نیز از تشنگی وجودی انسان‌ها استفاده می‌کنند تا اهداف پوچ خود را به خورد دیگران نمایند تا به این طریق به مقاصد خود دست یابند.در این میان نشان دادن عرفانی سرچشمه گرفته از حقیقت، و نشان دادن مسیری که واقعیتش تنها سیر و سلوک نیست بلکه حقیقتی است که انسان را به اصل خویش بازمی‎گرداند می‌تواند بسیاری از تشنگان دنیای مدرن را سیراب کند.

نشان دادن این عرفان‌های حقیقی که با رعایت اخلاق و کسب فضیلت و علم حاصل می‌شود نه تنها موهوم نیست بلکه برای جوان امروزی دور از ذهن نیز نخواهد بود. اما اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این شناخت واقعی از عرفان و علم و عمل را به جوان نشان داد، مسلما بهترین راه برای این شناخت به میدان آوردن و مطرح کردن مثال‌ها و الگوهایی است که با موفقیت این راه را پیموده‌اند و برای بیان کردن چنین مثال‌هایی چه جایی بهتر از رسانه‌ای که امام راحل(ره) آن را دانشگاه می‌نامیدند و چه واحد درسی بهتر از شناخت مردان خدا در این دانشگاه و چه زمانی بهتر از همنشینی لحظه‌های پاک ضیافت رمضان.

امسال ماه رمضان به همت گروه اجتماعی و برنامه‌های مستند شبکه قرآن و معارف سیما برنامه‌ای با نام ضیافت تدارک دیده شد که تلاش کرد تا با توصیف قطره‌ای از دریای زندگی علما زندگی آنان را به تصویر بکشد در این برنامه که هر روز با دعوت کردن از فرزندان و شاگردان و یا کسانی که به نوعی با سیره زندگی این بزرگان آشنا بودند لحظه‌هایی نگفته و خاطراتی شنیدنی از علما، مراجع، فقها و بزرگان فقهی و دینی بیان شد.

در این 30 برنامه که ویژه برنامه لحظه‌های افطار بود مردم هر روز با چهره‌های شاخص دینی همچون آیت‌‌الله بهجت، علامه امینی، علامه طباطبایی، آیت‌الله مرعشی نجفی و دیگر اساتید و عالمان برجسته شیعه بیش از پیش آشنا می‌شدند و قطع به یقین این آشنایی علاوه بر برکات معنوی که به همراه دارد به جوان خواهد آموخت که لقاءالله به خداوند تنها با کوشش و تلاش میسر خواهد شد نه با ریاضت‌ها بی معنا و دروغین.

مسلما آشنا شدن با ابعاد وجودی شخصیت‌هایی مانند علامه جعفری، آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی، علامه مجلسی و دیگر بزرگان به بیننده خواهد آموخت که رسیدن به مقامات مکاشفه کمترین چیزی است که نصیب بندگانی می‌شود که راه حق و حقیقت و اخلاص را می‌پیمایند.

حضور یافتن عالمانی که پای درس و کلاس نشستنشان آرزوی بسیاری از جوانان است در برنامه ضیافت، استقبال بینندگان برنامه‌های افطار سیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین پیشنهاد از سوی بزرگان درس و وعظ کشورمان برای ادامه یافتن این برنامه گوشه‌ای از برکات این برنامه خلاقانه و جدید بود اما آن‌چه از تمامی این‌ها باارزش‌تر و مهم‌تر خواهد بود درهای پنهانی است که با این برنامه و ذکر نام بزرگان بر روی مشتاقان سیر الی الله گشوده شد.

نسیم اسد پور-

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها