رییس کل بانک مرکزی خبر داد:

خروج بانک ها از بنگاهداری ظرف سه سال

رییس کمیسیون قضایی مجلس گفت: امروزه بانکداری در کشور ما مصداق اسلامی ندارد زیرا سود و زیان آن قطعی است. یعنی سپرده گذار می داند چقدر سود می گیرد و وام گیرنده نیز می داند که چقدر باید بهره بدهد.
کد خبر: ۶۹۸۷۲۴
بانکداری در ایران، مصداق اسلامی ندارد

الهیار ملکشاهی در ادامه این مطلب و با تاکید بر اینکه بانک باید در پایان هر سال سود یا زیان را محاسبه و مشخص کند که سهم وام گیرنده و سپرده گذار از سود یا زیان چقدر است، افزود: در این صورت بانک به طرفین می گوید این سرمایه گذاری 20 درصد یا 5 درصد سود داشت و احیانا اگر زیان داشت، میزان زیان هر طرف به علاوه سهم بانک مشخص شود.

نماینده کوهدشت گفت: آنچه در بانک ها در عمل اتفاق می افتد این است که به صورت فیکس سودی پرداخت می شود و بحث زیان هم در کار نیست. یعنی سپرده گذار در زیان شریک نیست و پولی را می گذارد که به صورت روز شمار سودش را می برد. اما اینکه این بانکداری اسلامی است یا کاری خلاف شرع است، شورای نگهبان صالح به اظهار نظر برای این است که این نوع بانکداری شرعی هست یا نیست.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان و مراجع تقلید صالح به اظهار نظر در این نوع بانکداری هستند، افزود: آنچه که در قالب کتاب قانون بانکداری اسلامی در دانشگاه خواندیم و دیدیم، این است که باید طرفین در سود و زیان شریک باشند.

ملکشاهی با اشاره به اینکه الان عملیات بانک های ما به این صورت است که وقتی پول را به عنوان وام پرداخت می کنند، بهره فیکس می گیرند و هنگامی که سپرده می گیرند، سود فیکس پرداخت می کنند گفت: آیا این ربا هست یا نیست، نمی توان به محکمی نظر داد و روی این مساله از نگاه مذهبی باید خیلی کارشناسی بشود.

وی در پاسخ به اینکه کسی که تسهیلات گرفته و سرمایه گذاری کرده، اما زیان دیده و بانک بدون این مشکلا، سودش را فیکس می گیرد، آیا این فرد می تواند در مراجع قضایی شکایت کند و آیا این وضعیت با توجه به بانکداری اسلامی قابل پیگیری هست یا نیست، گفت: بستگی به نوع قرارداد دارد. اما از آنجا که بر اساس عقود اسلامی سپرده گذاری میشود و طرف هم بر اساس عقود اسلامی وام می گیرد، طبیعتا اگر عملکرد بانک منطبق با آن عقود نباشد، در دادگاه قابل مطالبه است.

رییس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در پاسخ به اینکه آیا ارزش شکایت و پیگیری دارد، گفت: اینکه آیا ارزش پیگیری دارد، این را نمی دانم. کسی هست که می خواهد دنبال کاری برود و آن را به اثبات برساند و اثبات آن حق برایش ارزش بسیاری دارد بنابراین باید ببینیم آن فرد به دنبال ارزش مادی است یا ارزش معنوی؟ گاهی افرادی را دیده ایم که ارزش معنوی برای آنها بسیار بیشتز از ارزش مادی است و پیگیری کرده اند.

ملکشاهی افزود: بحث بانک ها یک بحث پیچیده ای است که آیا با عقود اسلامی می شود آنرا اداره کرد یا نمی شود.باید روی این مباحث با جدیت بحث بشود. (شریان نیوز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
۰
۰
بله به سپرده ها سود نمی دهند چون می گویند ربا است وقتی كه اقساط وام را یك روز دیرتر می دهیم تا توان دارند جریمه دیر كرد می گیرند ومیگن كار مزد است . پس نتیجه می گیریم دادن ربا و چند برابر گرفتن كارمزد است

نیازمندی ها