تعدد لوکیشن از ویژگی‌های اصلی جدیدترین ساخته کاهانی است و این‌بار بر خلاف «بی‌خود و بی‌جهت» احتمالاً مخاطب با فضاها در تهران بیشتر نفس خواهد کشید؛ اتفاقی که در میان ساخته‌های او قبل‌تر با «اسب حیوان نجیبی است» هم رخ داد.
کد خبر: ۶۸۳۲۰۵
گزارش کامل روند تولید فیلم «استراحت مطلق» کاهانی

بامداد 24 دی‌ 1391 بود که عبدالرضا کاهانی ایران را به مقصد فرانسه ترک کرد. پس از اتفاق‌ها و حاشیه‌های بسیاری که برای فیلم‌هایش یکی پشت دیگری اتفاق می‌افتاد و مجوزهایی که به او نمی‌دادند و اختلاف‌هایی که با شخص او در معاونت و حوزه هنری و دیگر نهاد و مؤسسه‌های مسئول ارشاد وجود داشت. او در آخرین مصاحبه مفصل و جنجالی‌اش عنوان کرد که از این شرایط عصبانی است و گفت: «کسانی که می‌دانند من آدم هیچ کس نیستم مرا غرغرو می‌دانند. من الان نسبت به قبل عصبی‌تر هستم و انگیزه‌ام برای کار خیلی کم شده است

/Media/Image/1393/03/22/635381695581438998.jpg

اختلاف‌ها و سوءتدبیرهای آن زمان ارشاد و شخص سجادپور و شمقدری باعث شد که رضا کاهانی هم مثل اصغر فرهادی، بهرام بیضایی و... ایران را در مقطعی ترک و در خارج از کشور و در فضایی آرام‌تر فیلمسازی را تجربه کند. به گزارش صباآنلاین تقریباً یک ماه بعد از سفر این کارگردان خبر خروجش از کشور رسانه‌ای و عنوان شد که این کارگردان تا نیمه سال 92 به ایران برنمی‌گردد. او در آن‌جا مقدمات ساخت فیلمش را فراهم کرد و پیش‌تولیدی چند ماهه را پشت ‌سر گذاشت تا این‌که اولین‌ خبرها درباره فیلم «وقت داریم حالا»ی این کارگردان خبرساز شد.

«وقت ‌داریم‌ حالا» با گروهی غیر ایرانی وارد تولید شد و خود کاهانی در گفتگویی کوتاه همان زمان درباره چگونگی انتخاب بازیگران عنوان کرد: «از بازیگران تست گرفتم. به یک دختر 17ساله فرانسوی نیاز داشتم و یک پسر 20ساله ایرانی. تا جایی که زمان داشتم، آدم‌های مختلفی را دیدم و در نهایت به گزینه‌های مورد نظر رسیدم.» داستان این فیلم درباره یک ایرانی به نام «عماد» است که پس از چند سال تحصیل در شهر کوچک «بزانسون» قصد دارد خود را به یک آژانس مدلینگ در «پاریس» معرفی کند. در حالی که به دوست خود که دختری فرانسوی به نام «کارولین» است، گفته می‌خواهد به ایران برگردد. در آستانه سفر و جدایی همیشگی، کارولین که-زیر سن قانونی است-او را مطلع می‌کند که باردار است و... تدوین «وقت داریم حالا» را مثل دیگر آثار این کارگردان، همسرش یعنی شیما منفرد انجام داده و فیلمبرداری آن به عهده معین مطلبی بوده که یکی از کشف‌های کاهانی است.

/Media/Image/1393/02/22/635355170279220471.jpg

*دلم برای مجوز تنگ شده

بالاخره اوایل پاییز فیلمبرداری این فیلم هم به پایان رسید و کاهانی در فرانسه ماند تا کارهای فنی فیلم را انجام دهد. قول‌های مساعد و وعده‌های رییس‌جمهور، وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی باعث شد که اغلب سینمادوستان انتظار داشته باشند تا سینماگرانی که در سال‌های قبل دردسرها و موانع زیادی در راه فیلمسازی داشتند دوباره کارشان را شروع کنند و به شرایط جدید امیدوار باشند. یکی از آن فیلمسازان رضا کاهانی بود. کسی که اغلب افراد منتظر خبر بازگشت او و ساخت فیلم بعدی‌اش در ایران بودند. بالاخره این اتفاق افتاد و کاهانی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «من در سنی هستم که دوست دارم مرتب کار کنم. بنا بر این به‌ جایی آمدم که برای ساخت فیلم مجوز نخواهد. حالا دوباره دلم برای مجوز تنگ شده و در صورت دریافت آن، فیلم جدیدم را بهار در ایران خواهم ساخت

*کاری با تعدد لوکیشن

آن‌طور که شنیدیم او طرح فیلمنامه‌اش را چندماهی قبل از سال جدید تحویل معاونت سینمایی ارشاد داد و موافقت ابتدایی با آن صورت گرفت و کارگردان جوان سینمای ایران دوباره به کشورش بازگشت. در ابتدا عنوان شد نام فیلم جدید عبدالرضا کاهانی «از هر نظر معمولی» خواهد بود.

نامی که مدتی بعد به «استراحت مطلق» تغییر یافت. همه چیز آماده استارت پیش‌تولید یک فیلم دیگر بود. با رسانه‌ای شدن نام بازیگران «استراحت مطلق» انتظارها برای یک فیلم متفاوت دیگر از رضا کاهانی شروع شد. حضور یکی از بازیگران ثابت کارهای او و دوست صمیمی این سال‌هایش یعنی رضا عطاران همان ابتدا قطعی شد. پس از آن، ترانه علیدوستی برای بازی در «استراحت مطلق» با تهیه‌کننده قرارداد امضا کرد تا شاهد اولین همکاری علیدوستی و کاهانی با یکدیگر باشیم. مجید صالحی، امیرشهاب رضویان، بابک حمیدیان و... هم از دیگر بازیگران اصلی این فیلم بودند که به مرور به تیم «استراحت مطلق» اضافه شدند.

«استراحت مطلق» پنجشنبه 18 اردیبهشت با حضور بهمن‌ فرمان‌آرا در تهران و در لوکیشنی داخلی کلید خورد تا یک استارت پرانرژی برای کاهانی و گروهش رقم بخورد. خلاصه داستانی که از این فیلم اعلام شد آن‌قدر کوتاه است که حدس داستان تا قبل از نمایش کار سختی است. «تهران مگه ماله توئه؟!»

هیچ گزارش و هیچ عکسی هم از چند هفته ابتدایی فیلمبرداری این فیلم رسانه‌ای نشد تا همه کنجکاو بمانند و البته مهم‌تر از آن کارگردان و گروهش بدون حاشیه و جنجال احتمالی کار را پیش ببرند. با توجه به شنیده‌های «صبا» تعدد لوکیشن از ویژگی‌های اصلی جدیدترین ساخته کاهانی است و این‌بار بر خلاف «بی‌خود و بی‌جهت» احتمالاً مخاطب با فضاها در تهران بیشتر نفس خواهد کشید؛ اتفاقی که در میان ساخته‌های او قبل‌تر با «اسب حیوان نجیبی است» هم رخ داد. فیلمنامه «استراحت مطلق» را خود کاهانی نوشته و سعید قطبی‌زاده او را همراهی کرده است. تهیه‌کننده آن سعید خانی است و پیش‌بینی می‌شود کار نیمه تیرماه به پایان برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها