ساخت پتروشیمی‌های عربی به حالت تعلیق درآمدند

برگ برنده گازی پتروشیمی ایران

وزیر نفت افزایش تولید نفت و گاز با اولویت برداشت از میادین مشترک را مهمترین برنامه این وزارتخانه برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: می توان از طریق فاینانس در سال های آینده به درآمدی در حدود 1500 میلیارد دلار دست یافت.
کد خبر: ۶۸۱۵۱۸
برنامه افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اقتصاد مقاومتی

«بیژن نامدار زنگنه» در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با ارایه گزارشی از برنامه های این وزارتخانه برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بندهای 13، 14 و 15 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به طور اختصاصی به صنعت نفت اختصاص دارد.

وزیر نفت با برشمردن برنامه های این وزارتخانه برای تحقق این سیاست ها اظهار داشت: نخستین برنامه ای که در جهت اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی به نگارش درآمد، افزایش ظرفیت نفت خام با تاکید بر میدان های مشترک است.

زنگنه اظهار داشت: این برنامه ناظر بر تحقق سیاستی است که رهبر معظم انقلاب در بند 14 این سیاست ها ابلاغ کردند که بر اساس آن حفظ و توسعه ظرفیت های تولید نفت بویژه در میادین مشترک با تاکید بر برداشت صیانتی از منابع مد نظر است.

وزیر نفت گفت: برنامه دوم تدوین شده، افزایش تولید و برداشت گاز طبیعی با تاکید بر میدان های مشترک گازی است که در مورد سیاست های ابلاغی تحت عنوان حفظ و توسعه ظرفیت های تولید گاز بویژه در میادین مشترک بویژه با تاکید بر برداشت صیانتی از منابع و سیاست مربوط به افزایش صادرات گاز و بالا بردن صادرات برق است.

زنگنه، جهش در افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی را برنامه دیگر این وزارتخانه دانست و گفت: این برنامه ناظر بر تحقق افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، بالابردن صادرات محصولات پتروشیمی است.

وزیر نفت افزایش تولید و صادرات فرآورده های نفتی را برنامه چهارم این وزارتخانه برای تحقق بندهای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دانست.

زنگنه، بهینه سازی مصرف سوخت با هدف مدیریت مصرف و اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و همچنین کاهش شدت انرژی را برنامه بعدی خود در راستای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: ایمن سازی تقاضا و بازار فروش نفت خام از طریق مشتریان راهبردی، تنوع بخشی به فروش، مشارکت بخش خصوصی و افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز برنامه بعدی است که در این راستا اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به ملاقات چندی پیش نمایندگان با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان مبنی بر اینکه باید برای اجرایی شدن این سیاست ها اقدام عملی صورت گیرد، به تشریح برنامه های وزارتخانه متبوع خود پرداخت و گفت: اولین برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خام و معیانات گازی و تاکید بر میادین مشترک است.

به گفته زنگنه در این راستا ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک کارون 700 هزار بشکه افزایش می یابد و همچنین ظرفیت تولید نفت خام از میادین مشترک در دستور کار خواهد بود.

زنگنه افزود: همچنین ظرفیت تولید معیانات گازی با اولویت پارس جنوبی تا رسیدن به برداشت یک میلیون متر مکعب در روز و همچنین افزایش بازیافت تا سطح 3750 را تعهد می کنیم و حتی در شرایطی که تحریم ها ادامه داشته باشد، ان شاالله می توانیم تا انتهای سال 96 به ظرفیت 5.7 میلیون بشکه در روز برسیم.

به گفته وی 700 هزار بشکه افزایش ظرفیت تولید نفت، یک میلیون بشکه افزایش معیانات گازی و با در نظر گرفتن سطح تولید فعلی شاهد 2.5 میلیون بشکه افزایش تولید و صادرات نسبت به شرایط فعلی خواهیم بود.

زنگنه افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی را با تمرکز به پارس جنوبی و از طریق نگهداشت سطح تولید، صادرات گاز با لوله و ال ان جی را از دیگر برنامه های خود در راستای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

وزیر نفت اضافه کرد: همچنین ظرفیت تولید گاز طبیعی تا سال 1397 به هزار میلیون متر مکعب می رسد. ضمن اینکه باید تا سال 1400، 80 میلیارد متر مکعب صادرات گاز طبیعی در سال داشته باشیم.

به گفته زنگنه باید شش میلیارد متر مکعب گاز برای ظرفیت سازی پنج هزار مگابایت صادرات برق در این مدت در اختیار داشته باشیم.

وی افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی را از دیگر برنامه های وزارت نفت به منظور اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: در این راستا تامین خوراک پتروشیمی از طریق طرح های پارس جنوبی، بازیافت، ان جی ال، بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی و همچنین حمایت از توسعه بخش های میان دستی و پایین دستی و به کارگیری تکنولوژی های جدید که گاز طبیعی را به پروپیلن تبدیل می کند ظرفیت پتروشیمی از 25 میلیارد دلار فعلی به 80 میلیارد دلار افزایش می یابد و در آن موقع است که در منطقه و جهان حرفی برای گفتن خواهیم داشت و این امر علاوه بر مباحث اقتصادی برای قدرت ما، اشتغال و امنیت هم مهم است.

وزیر نفت افزایش تولید و صادرات فراورده های نفتی را برنامه دیگر وزارتخانه متبوع خود در راستای خود اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: تعهد می دهیم در مرحله اول همه معیانات تولید را از طریق احداث پالایشگاه به فراورده تبدیل کنیم و ظرفیت پالایش نفت خام را به دو میلیون بشکه برسانیم.

به گفته وی پالایش معیانات 360 هزار بشکه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس 120 هزار بشکه در پالایشگاه دوم خلیج فارس و 480 هزار بشکه در هر طرح پالایشگاه پارس جنوبی پالایش خواهد شد.

به گفته وی رسیدن به ظرفیت پالایشی کشور از یک میلیون و 800 هزار بشکه به سه میلیون بشکه در روز از اهداف وزارت نفت است.

زنگنه بهینه سازی مصرف سوخت را برنامه بعدی وزارت نفت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ضمن قدردانی از کمیسیون های برنامه و بودجه و تلفیق مجلس شورای اسلامی که پیشاپیش به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی پرداخته اند اظهار داشت: با بهره گیری از ظرفیت های بودجه بسیاری از دستگاه ها در زمینه بهینه سازی مصرف با هدف کاهش شدت انرژی ارتقای بهره بری افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی برق و همچنین بازدهی سیستم های حرارتی در بخش خانگی اجرایی خواهد شد.

وزیر نفت اضافه کرد: در این راستا و به منظور اصلاح سیستم موتورخانه ها بیش از هزار میلیارد تومان کار به بخش خصوصی ارجاع داده ایم.

لاریجانی: اگر نمایندگان گزارش صنعت نفت را می خواهند در صندلی های خود حاضر باشند

در این هنگام علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت از نمایندگان خواست که در صندلی های خود حاضر شوند.

وی اضافه کرد: گزارش مهمی در زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت ارایه می شود و آقایان در صندلی های خود حاضر شوند.

زنگنه گفت: زمانی که در این زمینه بحثی مطرح نمی شود ایراد می گیرند که چرا در مجلس بحث نمی شود حالا که مهم ترین موضوع مطرح است و گزارشی که ارایه می شود جزو مهمترین گزارش ها است.

زنگنه بعد از اظهارات لاریجانی گفت: به شهرداری های شهرهای بزرگ که طرح های مترو در دست دارند گفتیم که به ازای اضافه شدن هر مسافر به حمل و نقل مترو رقمی پرداخت شود و این برنامه باعث می شود که شهرداری ها منابع جدیدی پیدا کنند.

وی گفت: برای کارهای شهرداری ها پول نداریم اما از محل صرفه جویی قبول کرده ایم که این منابع تامین شوند ضمن اینکه در شورای اقتصاد مقرر شده 10 میلیارد دلار پول به حمل و نقل ریلی اختصاص یابد.

زنگنه اضافه کرد: بر این اساس به ازای هر تن کیلومتر اضافه شدن بار به سیستم حمل و نقل ریلی نسبت به رقم سال 92 معادل ارزش 30 سی سی گازوییل و به ازای هر نفر کیلومتر معادل ارزش 15 سی سی به حمل و نقل ریلی اختصاص می یابد.

تا پایان سال 95 تمام روستاهای بالای 20 خانوار گازرسانی می شود

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال 1395 سفره گازرسانی روستایی را برای روستاهای بالای 20 خانوار به اتکای به بند «ق» بودجه سال جاری به اتمام می رسانیم، گفت: در این راستا از هفته آینده برنامه ریزی در این زمینه شروع می شود و اسامی روستاها را قطعی و مجوزها را دریافت می کنیم.

زنگنه توسعه جایگاه های سی ان جی و همچنین حمایت از تولید خودرو با موتور پایه گازسوز بهینه سازی مصرف انرژی، پیک سایی و ترویج نیروگاه های سی اچ پی را از اقداماتی عنوان کرد که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید اجرا شود.

زنگنه ایمن سازی تقاضا و بازارهای فروش نفت خام و گاز را از تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه وزارت نفت در راستای اجرایی شدن این سیاست ها عنوان کرد و گفت: در این راستا از مشارکت مالی در احداث پایانه ها و پالایشگاه های خارجی و همچنین زنجیره تولید در بازارهای هدف با تمرکز بر آسیا و تضمین برداشت از ایران در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران آخرین فروشنده نفت در بازارهای جهانی است چرا که سایر کشورها اقدام به مشارکت در احداث مخازن و پالایشگاه ها در کشورهای دیگر کردند و این کشورها ابتدا نفت پالایشگاه های خود را برمی دارند در حالی که ایران در هیچ پالایشگاه یا زنجیره تولید خارجی حضور ندارد که این نگران کننده است.

زنگنه خاطرنشان کرد: این در حالی است که با 30 درصد مشارکت این پالایشگاه ها آماده اند صد درصد از تولید نفت مورد نیاز خود را از ما خریداری کنند و این کاری است که باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تضمین امنیت تقاضا باید مشتریان را متعدد کنیم و به مشتری خاصی اتکا نکنیم ضمن اینکه باید بازارهای بورس انرژی را تقویت کنیم.

شرکت ملی نفت باید از حالت بومی به بین المللی تبدیل شود

به گفته وی علاوه بر این باید شرکت ملی نفت که در حال حاضر داخلی بوده و برون گرا نیست، بین المللی شود که این امر هم برای حضور و سرمایه گذاری و کسب توانمندی های مدیریتی و همچنین انتقال فناوری باید مد نظر قرار گیرد.

زنگنه در ادامه گفت: علاوه بر برنامه هایی که ذکر شد دو برنامه پشتیبان هم داریم که اولین برنامه توجه به سرمایه های انسانی و مدیریت در صنعت نفت است که در اجرای بند پنج سیاست های ابلاغی باید افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت و کارآفرینی مد نظر قرار گیرد و همچنین ارتباط نیرومندی بین مراکز علمی و صنعت نفت برقرار شود.

وزیر نفت اضافه کرد: همچنین در راستای ارتقای فناوری ملی از شرکت های دانش بنیان حمایت خواهد شد که این شرکت ها هم در فناوری های فرایند و همچنین ساخت تجهیزات مورد نیاز نقش آفرینی خواهند کرد.

به گفته زنگنه فناوری های مربوط به فرایند یا گرفتن لیسانس مهم تر از ساخت تجهیزات و کالاها است و در این راستا باید از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان که مورد تاکید رهبری است، استفاده کنیم. ضمن اینکه باید با همکاری های دانشکده های مهندسی نفت به هدف بازیافت هم توجه داشته باشیم تا این دانشکده ها مسوولیت بازیافت را در چند میدان برعهده بگیرند.

زنگنه اولویت دادن به تولید محصولات راهبردی و همچنین کاهش وابستگی به کشورهای خاص و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با ارتقای کیفیت را از جمله سیاست هایی عنوان کرد که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار می گیرد و گفت: باید پیمانکاران عمومی را تقویت کنیم و از ظرفیت های مهندسی مشاور و پیمانکاران ساختمانی حمایت کنیم.

وزیر نفت در ادامه به راهبردهای کلیدی که باید در این زمینه مد نظر قرار گیرد اشاره کرد و گفت: اولین نکته این است که در همه طرح ها باید سیاست های کلی اصل 44 با اتکای به بخش خصوصی و سرمایه گذاری و مدیریت بهره برداری در بخش های پایین دستی تاکید شود و دومین نکته این است که در اجرای این سیاست ها باید سیاست های کلی اصل 44 مد نظر قرار گیرد و روش هایی اتخاذ شود که نتیجه آن به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در این صنعت و ارتقای درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط از این صنعت را به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: بورس و همچنین فرابورس می تواند با استفاده از سرمایه های خرد طبقات کم درآمد و متوسط جامعه در شکل گیری ساختار سرمایه این شرکت ها موثر باشد که این سیاست با تمام الزامات سیاست اقتصاد و بازار هم هماهنگی دارد و با تمام وجود به آن اعتقاد داریم.

به گفته وی این امر باعث استفاده از سرمایه های خود در این صنعت شده و همچنین کم درآمدها هم احساس مشارکت خواهند کرد ضمن اینکه نباید سود حاصله از این سرمایه گذاری ها فقط به عده خاصی داده شود.

زنگنه استفاده از دیپلماسی را برای هدف های اقتصادی از جمله اقداماتی عنوان کرد که باید در دستور کار قرار گیرد و اضافه کرد: با افزایش چشمگیر تولید نفت در سال های آتی درآمدهای نفت هم افزایش می یابد به طوری که از محل 2.5 میلیون بشکه افزایش صادرات نفت ظرف کمتر از هفت سال 400 میلیارد دلار درآمد نسبت به شرایط کنونی اضافه می شود و اگر از الان روی آن فکر نکنیم بعید نیست که فقط یک «آخ» برای ما بماند و در آن موقع اینکه بگوییم کار را خراب کردیم چه دردی از مردم دوا می کند.

زنگنه اضافه کرد: الان با 40 میلیارد دلار درآمد کشور را اداره می کنیم در حالی که رقم 400 تا 500 میلیارد دلار درآمد خالص نفت طی سال های آتی می توان هزار تا 1500 میلیارد دلار پول از طریق فاینانس فعال کرد که باید از همین الان اتاق فکری بین دولت و مجلس شکل بگیرد و بخشی از این پول به صندوق توسعه ملی برود و از آنجا وارد بخش های مولد شود که در غیر این صورت هاضمه بودجه عمومی کشور بالا است و اگر همه منابع را هم بخورد باز هم می گوید که کم است.

وزیر نفت، شفاف سازی و سالم سازی عملیات مالی در صنعت نفت را از دیگر برنامه های خود در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: با توجه به حجم عظیم عملیات در صنعت نفت و با عنایت به بند 19 سیاست های اقتصاد مقاومتی باید شفاف سازی، سالم سازی عملیات مالی، تاکید بر انضباط مالی و نظارت موثر بر گلوگاه های فسادپذیر در صنعت نفت مورد توجه قرار گیرد و همانطور که دیدیم در سال های گذشته هم در این زمینه علاقه مندی هایی نشان داده شده است.

وی تقویت فرهنگ مدیریت جهادی و همچنین ضرورت تدوین و گفتمان سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که باید در صنعت نفت مد نظر قرار گیرد و گفت: علاوه بر این باید بر افزایش پوشش استاندارد محصولات داخلی و ترویج استفاده از این محصولات در صنعت نفت که مورد تاکید فراوان مقام معظم رهبری است مد نظر قرار گیرد.

زنگنه خاطرنشان کرد: این برنامه ای که ارایه شد با فرض ادامه تحریم ها عنوان شده است و به جز پتروشیمی که نیازمند 70 میلیارد دلار سرمایه به فاینانس است که ممکن است نتوانیم منابع آن را از صندوق توسعه ملی تامین کنیم.

اقتصاد مقاومتی ورود به مبادلات بین المللی است

وی در ادامه تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی که کشور را به انزوا ببرد، نیست بلکه کشور را برون گرا کرده و وارد مبادلات بین المللی می کند.

وزیر نفت اضافه کرد: تولید 5.7 میلیون بشکه نفت، هزار میلیون متر مکعب گاز و 80 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی باعث شکل گیری اقتصاد قوی و مقتدری می شود که قابل صرف نظر کردن نخواهد بود. این اقتصاد، اقتصاد قدرتمند و درون زایی است که برون گرا بوده و باید قدردان مقام معظم رهبری باشند که پرچم توسعه و پیشرفت کشور را به دست گرفته است و این سیاست ها برای من به منزله فرصت طلایی برای رسیدن به اهداف آرمانی صنعت نفت و عبور از چالش ها و تنگناها است.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست ها در کنار سیاست های اصل 44 می تواند ما را به سمت اهداف صنعت چشم انداز هدایت کند.

زنگنه در عین حال گفت: در تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی عملا به باز تعریف اولویت ها و طرح ها پرداختیم و چیدمان اولویت ها را تنظیم مجدد و بهینه کردیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کاهش تولید پالایشگاه ها در کشور گفت: قبلا تولید در پالایشگاه ها برعهده وزارت نفت بود اما الان این موضوع در اختیار وزارت نفت نیست و این پالایشگاه ها می گویند سودآوری نداریم و ما باید آنها را قانع کنیم تا به فعالیت بپردازند.

وی همچنین درباره توقف قرارداد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان تصریح کرد: پاکستان در مورد این پروژه فوریت اعلام کرده و در سفر اخیر نواز شریف به تهران من با وزیر نفت این کشور دیدار کردم و گفتم ما گاز را تا نزدیک مرز رسانده ایم و حدود یک میلیارد تومان هزینه کرده ایم اما پاکستان یک ریال هم خرج نکرده است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: وزیر نفت پاکستان از من 30 ماه فرصت خواست که این پروژه را تکمیل کند و دلیل آنها برای توقف این پروژه تحریم های کشورمان بود پس از سخنان زنگنه «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی با تشکر از گزارش وزیر نفت به نمایندگان مجلس گفت درباره تکمیل و برنامه های آینده این وزارتخانه زمان بندی روشنی ارایه کردیم همچنین باید با همکاری مرکز پژوهش های مجلس درباره بهینه سازی مصرف سوخت براساس اختیاری که مجلس در بند «د» قانون بودجه به شما داده است همکاری و برنامه دقیقی ارایه دهید.

وی ابراز امیدواری کرد وزارت نفت در زمینه گسترش مترو و راه آهن و بهینه سازی مصرف سوخت آینده نگری را مد نظر قرار دهد و گفت: اگر این کار رخ ندهد به آینده کشور صدمات جبران ناپذیری وارد خواهد شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها