برخی از کودکان دبستانی مشکلاتی در زمینه نوشتن دارند که دلایل متفاوتی دارد، برخی در مهارت‌های حرکتی مشکل دارند و برخی دیگر در مشکلات ادراکی و یا تمیز شنیداری و دیداری، در هر صورت از طریق بازی می‌توان به روش‌های غیر مستقیم در کودک ایجاد انگیزه کرد تا او بتواند با حداکثر توان خود مطالب را جذب کند و سپس تعمیم یا انتقال دهد. در این نوشتار به چند نمونه از بازی‌های کارآمد در این باره اشاره می‌کنیم.
کد خبر: ۶۳۸۳۳۲

۱. بازی کلمه نویسی در فضا
از کودک بخواهید که چشمانش را ببندد و سپس کلماتی را که به او می‌گویید با انگشت خود به صورت فرضی در فضا بنویسد و در ضمن نوشتن، تکرار کند و بخواند.

۲. بازی جهات
چشمان کودک را ببندید، سپس از او بخواهید با قرار دادن ماژیک روی وایت برد به سمت‌های مختلف (بالا، پایین، چپ، راست) خطوطی را رسم کند. البته کودک نباید دست خود را از روی تابلو بردارد. برنده مسابقه کسی است که میزان خطا‌هایش نسبت به دیگران کمتر باشد و با سرعت بیشتری خطوط را رسم کرده باشد.

۳. بازی کلمه نویسی با چشم بسته
این بازی هم می‌تواند به صورت گروهی انجام شود و هم به شکل انفرادی. می‌توان چشم همه کودکان را با دستمال بست و سپس از آن‌ها خواست کلماتی را روی کاغذ بنویسند، یا اینکه هر کودک در پای تابلو با چشم بسته کلماتی را که گفته می‌شود بنویسد، برنده کسی است که کلمه را بهتر بنویسد و اشتباهات املایی کمتری داشته باشد.

۴. بازی با کارت‌های کلمات
کارت‌های کلمات را روی زمین پخش می‌کنیم و از کودکان می‌خواهیم کلمه مورد نظر را پیدا کنند، سپس پنج کارت را به کودکان نشان می‌دهیم و به ترتیبی که خوانده می‌شود، از پشت روی زمین می‌گذاریم و از آن‌ها می‌خواهیم که کارت مورد نظر را پیدا کنند.

۵. بازی جمله سازی
یکی از اعضای گروه یک کلمه می‌گوید سپس نفر بعدی‌‌ همان کلمه را به اضافه یک کلمه معنی دار دیگر برای ساختن جمله می‌گوید و نفر سوم دو کلمه نفر اول و دوم را تکرار و یک کلمه نیز خود اضافه می‌کند کسی که نتواند کلمات دیگران را به‌یاد آورد و یا بیش از یک کلمه را به کلمات دیگران اضافه کند بازنده است.

۶. بازی داستان سازی با تصاویر
یک سری ازتصاویر مختلف را به کودکان نشان می‌دهیم واز هر یک از آن‌ها می‌خواهیم برای آن تصویر یک داستان تعریف کند.

۷. بازی برش حروف و کلمات با قیچی
به هر کودک یک ورق کاغذ (که روی آن به صورت درشت یک حرف و یک کلمه نوشته شده است) و یک قیچی واگذار و از آن‌ها خواسته می‌شود حروف و کلمات را با قیچی برش دهند. فردی که سریع‌تر و دقیق‌تر این کار را انجام دهد برنده است.

۸. بازی نوشتن حروف و کلمات با مهره و لگو
از کودک یا کودکان می‌خواهیم که با در کنار هم چیدن مهره‌هایی که در اختیار دارند حروف و کلمات مورد نظر را بنویسند.

۹. بازی حرکت با صدای اول
روی چهار کارت ۱۵ در ۲۰ سانتی‌متر چهار حرف (صدا) می‌نویسیم (به صورت درشت) و به کودکان می‌گوییم که هر صدا مربوط به اول یک کلمه است که این کلمه به منزله یک دستور یا فرمان تلقی می‌شود و به محض دیدن آن باید فرمان مربوطه اجرا شود؛ مثلا کارت اول صدای «ب» به معنای بچرخ، کارت دوم صدای «پ» به معنای پرش، کارت سوم صدای «خ» به معنای خواندن، کارت چهارم «ر» به معنای رفتن. در این بازی می‌توان با توجه به هدف مورد نظر صدا‌ها و کلمات مفهومی را آموزش داد؛ مثلا برای آموزش حالات و هیجانات می‌توان این صدا‌ها و کلمات را انتخاب کرد (خ = خنده)، (گ = گریه)، (ش= شادی)، (ا=اخم)

۱۰. بازی عدد و کلمه
به هر کودک یک عدد و صدا واگذار می‌شود مثلاً عدد «۵» و صدای «ر» سپس با اعلام هر شماره فرد مورد نظر باید از میان مجموعه کارت‌های کلمات، کلماتی را که صدای اول آن‌ها مربوط به او می‌شود پیدا کند.
>> خراسان/ علیرضا واقف (روان‌شناس کودک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها