رئیس‌جمهور در دیدار ایثارگران خوزستان:

برای تنش‌زدایی با دنیا باید قدرت ملی خود را بالا ببریم

رئیس جمهور در جمع عشایر خوزستان:

با شعار و فریاد مشکلات کشور حل نمی‌شود

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید در برابر اخلال دشمن در توسعه منطقه مقابله کنیم، گفت: مبارزه با استکبار امروز به معنای ساختن کشور است.
کد خبر: ۶۳۵۹۶۳
با شعار و فریاد مشکلات کشور حل نمی‌شود

حجت الاسلام حسن روحانی پیش از ظهر امروز در جمع عشایر استان خوزستان اظهار کرد: همه باید برای تعالی و پیشرفت کشور دست به دست هم بدهیم، اینجا ایران است.

وی با طرح این سئوال که مگر اولین کشور منطقه در مشروطه خواهی ما نبودیم، افزود: ما اولین کشور منطقه در مبارزه با استکبار، اولین کشور در قانونگذاری و تشکیل پارلمان و اولین کشور منطقه در شکل دادن انقلاب بزرگ مستقل اسلامی بودیم.

روحانی با بیان اینکه تنها با شعار و فریاد مشکلات کشور حل نمی شود، تصریح کرد: دشمن امروز روبروی ما ایستاده است و ما باید برای توسعه برنامه ریزی کنیم و کشور را بسازیم.

روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی فرصتی برای تنوع قومی و فرهنگی در این سرزمین بود، گفت: عشایر در ابتدای انقلاب اسلامی و در طول شکل گیری آن حامی انقلاب بودند و پس از پیروزی در سال 57 برای استقرار امنیت در کشور وارد عرصه شدند. در واقع سپاه و کمیته انقلاب چیزی جز مردم نبود و مردم تشکیل دهنده اصلی آن بودند.

وی ادامه داد: امروز باید برای دوران جدید در کشور از عشایر به عنوان فرصت بزرگ بهره برد، باید عشایر را برای توسعه ایران به میدان دعوت کنیم.

روحانی با ابراز تاسف از به کارگیری نیروهای غیربومی در صنایع خوزستان، تصریح کرد: برای من این حرف بسیار سنگین است که در پروژه های محلی در استان خوزستان از نیروهای محلی استفاده نشود.

وی خطاب به استاندار خوزستان عنوان کرد: آقای استاندار این درخواست ملی و درخواست دولت است که از نیروهای محلی و بومی با اولویت استفاده شود. اگر هم تبعیضی هست باید برای نیروهای محلی و استفاده بیشتر از آنها باشد. بنده در دولت تاکید خواهم کرد که در شرایط امتیاز مساوی، حق تقدم با نیروهای محلی است. ما می خواهیم کشور توسعه یابد و از این شرایط عبور کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: همه عشایر در کشور یکپارچه اند و غیر از عشق به ایران، اسلام و خاندان عترت چیزی در دل ندارند. عشق خاندان عترت کل ملت ایران را به هم نزدیک کرده است و حتی برادران اهل سنت هم، عشق به اهل بیت دارند.

وی با تاکید بر حضور عشایر در عرصه های کشاورزی، دامپروری و صنعت کشور خاطرنشان کرد: لازم نیست شیوه های اقتصادی ما سنتی باشد. اخلاق، فرهنگ و غیرت سنتی را نگه دارید اما شیوه های اقتصادی را باید نوین کنیم.

روحانی ادامه داد: تا در اقتصاد سود وجود نداشته باشد، اقتصاد کشور درست نخواهد شد. اگر درآمدها با خرج و تلاش برابری نکند قطعا نمی توان در یک عرصه فعالیت را ادامه داد. اینکه دولت گاهی در قیمت ها مداخله می کند قرص مسکن است و برای کوتاه مدت مفید خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در عرضه و تقاضا باید بر اساس هزینه و فایده حرکت خود را ادامه بدهیم، تاکید کرد: دولت، عشایر و اقوام را یک فرصت برای کشور می داند و تبعیض حقوق شهروندی نسبت به آنها را نمی پذیرد.

وی با بیان اینکه قدم هایی از سوی دولت برای بهبود شرایط در استان خوزستان برداشته شده و ادامه خواهد یافت، گفت: دولت بنا دارد طرح توسعه 550 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان خوزستان را تا پایان دولت و حتی در برنامه ای سه ساله به سرانجام برساند. احیای کارون به عنوان یک اراده مورد نظر دولت است چرا که اعتقاد داریم باید کارون سرزنده و پرنشاط باشد تا خوزستان و ایران پرنشاط باشد.

در حین سخنان ریئس جمهور یکی از حاضران درخواست هایی را در خصوص تکریم ارباب رجوع از سوی مدیران کل استانی مطرح کرد که رئیس جمهور خطاب به وی گفت: همه مشکلات اسلام امروز حل نمی شود.

روحانی ادامه داد: در جلسه روز گذشته در جمع نخبگان گفتم نخبه تنها به معنای داشتن مدرک دانشگاهی نیست و هر کس توان مدیریتی داشته و بتواند در جامعه اثرگذار باشد، نخبه محسوب می شود . بر این اساس سران عشایر جزو نخبگان ما هستند و ما باید به آنها احترام بگذاریم چرا که این احترام به کشور خودمان باز خواهد گشت.

در ادامه این مراسم آماری از سوی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به رئیس جمهور در خصوص شرایط عشایر استان خوزستان ارائه شد که بر این اساس جمعیت عشایر استان خوزستان 12 درصد جمعیت استان محسوب می شد. همچنین تعداد خانوارهای عشایر این استان 23 هزار خانوار، تعداد ایل ها 16 ایل برشمرده شد که 52 هزار هکتار از اراضی استان در اختیار آنها قرار دارد و 9 هزار خانوار از جمع آنها اسکان یافته اند.

رئیس جمهور  در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در گزارش وزیر جهاد کشاورزی برای عشایر استان خوزستان گفت: در این آمار برخورداری عشایر از آب آشامیدنی سالم 65 درصد، برخورداری از راه مطلوب 67 درصد، برخورداری از سوخت فسیلی 80 درصد، برخورداری از برق 75 درصد، برخورداری از رسانه تصویری 22 درصد، برخورداری از رسانه صوتی 80 درصد، برخورداری از سواد در بین افراد 6 سال به بالا 65 درصد ذکر شده است.

روحانی با ابراز نارضایتی از آماری که در زمینه سواد عشایر و برخی برخورداری های دیگر ارائه شده است، ابراز امیدواری کرد که این آمار درست نباشد و اظهار کرد: این موضوع قابل قبول نیست و تا حد مطلوب فاصله زیادی دارد، ضمن اینکه آمار نشان می دهد تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید با وحدت، یکپارچکی و انسجام به دنبال حل مشکلات عشایر و کشور باشیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش تاریخی عشایر به ویژه در حراست از محیط زیست، تحولات سیاسی و مبارزه با استعمار اظهار کرد: عشایر نقش بسیار زیادی در استقلال، آزادی و مشروطیت داشتند. آنها در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، آبادانی و سربلندی کشور نقش ویژه ای ایفا کرده اند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها